رئیس اداره آموزش و پرورش استثنائی استان اصفهان گفت: تأمین تجهیزات سخت‌افزاری و اولویت قرار دادن واکسیناسیون دانش‌آموزان استثنائی برای ارائه آموزش بهتر لازم است.

 محسن الماسی رئیس اداره آموزش و پرورش استثنائی استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، درباره اینکه هنوز در سطح استان اصفهان نیازمند تأمین تجهیزات سخت‌افزاری برای دانش‌آموزان استثنائی هستند، مطرح کرد: برای تأمین وسایل ارتباطی تلاش ما بر این بوده تا دانش‌آموزان استثنائی در گروه‌های مختلف را شناسایی کنیم و در حد امکان از کمک خیرین و حمایت‌های دولت استفاده کنیم.

او افزود: متأسفانه همچنان به بالغ بر ۹۰۰ وسیله ارتباطی برای آموزش مجازی دانش‌آموزان با نیاز ویژه نیازمندیم علاوه بر اینکه بسیاری از مباحث دانش‌آموزان با نیاز ویژه همانند توانبخشی را نمی‌توانیم به شکل مجازی انتقال دهیم.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنائی استان اصفهان با بیان اینکه عمده مشکل برای دانش‌آموزان استثنائی بحث واکسیناسیون هست، گفت: با توجه به طیف وسیعی از دانش‌آموزان استثنائی از سن ۲ تا ۲۵ سال که با بیماری‌های زمینه‌ای و تنفسی مواجه هستند، از طرفی روند واکسیناسیون این دانش‌آموزان زمان‌بر و سخت است و از طرف دیگر آموزش حضوری برای این دانش‌آموزان چالش‌ساز و نگرانی والدینشان را در پی دارد.

او درباره عدم همکاری تلویزیون استانی برای آموزش دانش‌آموزان استثنائی، اظهار کرد: تلویزیون استانی با استناد به نامه‌ای از صدا و سیما مبنی بر اینکه باید همه آموزش‌ها از طریق شبکه آموزش انجام شود، همکاری لازم را برای آموزش دانش‌آموزان استثنائی نداشت که در نهایت با پیگیری‌های مکرر صرفاً توانستیم قدم مثبتی را برای دانش‌آموزان ناشنوا با مناسب‌سازی زبان اشاره در برخی از دروس به سرانجام رسانیم.

الماسی افزود: لازم به ذکر است که متأسفانه صدا و سیما و شبکه آموزش برای سایر دانش‌آموزان استثنائی همانند گروه‌های نابینا، کم‌توان ذهنی و اوتیسم، هیچ برنامه خاصی را ارائه ندادند.

او با اشاره به امیدواری از رونمایی برنامه شاد جدید برای آموزش بهتر دانش‌آموزان استثنائی، بیان کرد: با توجه به محدودیت‌های برنامه شاد همانند محدودیت در آپلودکردن فیلم‌ها یا سرعت ارسال اطلاعات، امیدوار هستیم تا با افزودن سرور‌ها و تفکیک استان‌ها به قطر‌ها این مشکلات نیز بر طرف شود و با رونمایی از برنامه شاد جدید شاهد این تحولات باشیم.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنائی استان اصفهان در رابطه با حل نشدن مشکلات سامانه سیدا، تأکید کرد: مدیران در حال حاضر بخشی از دانش‌آموزان ورودی را به صورت دستی ثبت‌نام کردند؛ اما ثبت کتاب دانش‌آموزان در سامانه سیدا دچار مشکل است و ما از طریق سامانه موفق به ثبت‌نام نشده‌ایم.

او در خصوص تعداد دانش‌آموزان استثنائی مشغول به تحصیل، بیان کرد: در حال حاضر ۵ هزار دانش‌آموز در مدارس خاص و ۲ هزار و ۳۰۰ دانش‌آموز با نیاز ویژه به صورت تلفیقی در مدارس عادی از خدمات آموزش و پرورش استفاده می‌کنند که ۲ هزار و ۷۰۰ دانش‌آموز هم از خدمات مراکز مشکلات ویژه یادگیری بهره می‌برند که تلاش همکاران ما بر این است تا شکاف‌های آموزشی این دانش‌آموزان تکمیل شود و به چرخه آموزش عادی برگردند.

الماسی خاطر نشان کرد: اگر مسئولان واکسیناسیون دانش‌آموزان معلول را در اولویت قرار دهند، می‌توان شرایط ایمن و امنی را برای حضور این دانش‌آموزان فراهم کرد تا روحیه، انرژِی مثبت و تعامل اجتماعی دانش‌آموزان و والدین آن‌ها افزایش یابد.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.