مسئولان در صحت عامه غور می‌گویند که به دلیل متوقف شدن روند واکسیناسیون سرخکان، آمار این بیماری در بین کودکان در ولایت غور در حال افزایش است.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، محمد نظیم فضل، سرویلانس ریاست صحت عامه گفت: واکسن بیماری سرخکان هر سه سال طبق معیارهای تعیین شده از سوی سازمان جهانی بهداشت در افغانستان تطبیق می‌شد که سال گذشته به علت افزایش کرونا در سراسر کشور، این روند اجرا نشد.

فضل گفت: متوقف شدن روند واکسیناسیون سرخکان باعث شد که این بیماری در تمامی نقاط غور از جمله ولسوالی‌های دوردست شیوع پیدا کند و تا کنون 22 واقعه در بین کودکان در شفاخانه ولایتی غور به ثبت رسیده‌است.

وی می‌افزاید در سال جاری هم به علت تغییر و تحولات کشور، شیوع مجدد کرونا و متوقف شدن فعالیت موسسات بین المللی صحی در ولایت غور، تا کنون طرحی برای اجرایی کردن واکسن این بیماری در بین کودکان روی دست نیست.

او گفت در صورتی که موسسه یونیسف و دیگر سازمان‌های صحی جهانی همراه با دولت افغانستان برای اجرایی کردن روند تطبیق واکسن سرخکان در بین اطفال اقدام نکنند، یقینا در زمستان پیش‌رو این بیماری شیوع گسترده خواهد یافت.

موسسه یونیسف از جمله موسساتی بود که تا قبل از حاکمیت طالبان در ولایت غور در بخش‌های مختلف از جمله صحت فعالیت داشت.

بعد از روی کارآمدن طالبان تا کنون معلوم نیست چه زمانی فعالیت مجدد این موسسه در غور آغاز می‌شود.

فضل ادامه داد که ولایت غور از ولایت‌های سرد کشور هم است و در صورت زود تطبیق نشدن واکسن سرخکان، زمستان رفت و آمد در مناطق دوردست این ولایت ممکن نخواهد بود.

این درحالیست که گفته می‌شود در گذشته هم در بعضی مناطق این ولایت واکسن سرخکان به صورت اساسی تطبیق نشده‌است.

این موارد نگرانی‌های زیادی را بر انگیخته و کارشناسان صحی به این باورند که توقف روند تطبیق واکسیناسیون، می‌تواند خطر شیوع بیماری‌های مانند پولیو و سینه‌بغل را هم در بین کودکان در افغانستان افزایش دهد.

از سویی دیگر این بیماری باعث تعلیق پروازها به آمریکا شده است.

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا «پنتاگون» اعلام کرد که تعلیق پروازهای حامل پناهجویان افغان به آمریکا به مدت 7 روز دیگر تمدید شده است.

کربی اظهار داشت که این تصمیم به درخواست مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا (CDC) به‌دلیل مشاهده بیماری سرخکان در بعضی افغان‌ها اتخاذ شده است.

کاخ سفید هفته گذشته اعلام کرد که پروازهای تخلیه افغان‌ها به آمریکا به پیشنهاد CDC به‌دلیل مشاهده بیماری سرخکان موقتا متوقف شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.