سازمان صحی جهان طی اعلامیه ای خواستار محافظت از خدمات صحی در افغانستان شد.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، سازمان صحی جهان اعلام کرده است که دسترسی به کمک‌های بشردوستانه، از جمله خدمات صحی، «حیاتی» است و از کارکنان و تجهیزات صحی در افغانستان باید محافظت شود.

در اعلامیه سازمان صحی جهان که روز چهارشنبه ۲۷ اسد نشر شد آمده است که ماه‌ها جنگ در افغانستان به سیستم شکننده صحی این کشور خسارات سنگینی وارد کرده است و باید کارمندان صحی، بیماران و امکانات صحی حفاظت شوند.

سازمان صحی جهان، خاطرنشان کرده که در این دوران دشوار، رفاه مردم و امنیت کارکنان این سازمان در افغانستان از اهمیت بالایی برخوردار است.

سازمان صحی جهان، امنیت کارکنان صحی را هم‌چنان یک چالش می‌خواند و تصریح می‌کند که از تاریخ ۲۶ جولای سال جاری به این‌سو ۳۱ کارمند صحی آسیب دیده و ۱۲ کارمند دیگر کشته شده‌اند.

به گزارش سازمان صحی جهان، در پی افزایش جنگ در ماه‌های اخیر، آسیب‌های ناشی از تروما (جراحت و آسیب روانی) نیز نزد مردم افغانستان افزایش یافته است و نیاز به خدمات فوری صحی و جراحی دارد.

طبق آمار این سازمان، در ماه جون سال جاری حدود ۱۳ هزار و ۸۹۷ تن در ۷۰ شفاخانه تحت مراقبت قرار گرفتند. در حالی که در جنوری سال گذشته چهار هزار و ۵۷ مورد از این بیماری ثبت شده بود.

سازمان صحی جهان گفته است که در دو ماه گذشته ۱۳۴ مرکز صحی در ۳۴ ولایت کشور ۲۰ هزار و ۹۸۸ مورد تروما را گزارش داده‌اند.

در همین حال، سازمان صحی جهان خاطرنشان کرده است که گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد که موارد اسهال، سوءتغذیه، فشار بلند خون و علایم ویروس کرونا در میان بی‌جاشدگان داخلی که به کابل آمده‌اند، در حال افزایش است.

این سازمان با تأکید بر حفاظت مردم و احترام به غیرنظامیان، کارکنان صحی، بیماران و امکانات صحی به ادامه کار در افغانستان تعهد کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار