کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در اظهاراتی با اشاره به تسلط طالبان بر افغانستان و تشکیل دولت جدید در این کشور گفت: طالبان تاکنون عملکردی مطابق با تعهدات خود در حوزه‌های مرتبط با حقوق زنان نداشته است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از آناتولی، میشل باشله کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در اظهاراتی در چهل و هشتمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو ضمن انتقاد از جنایات اسرائیل علیه فلسطینیان گفت: من نسبت به تداوم استفاده بیش از حد و غیر موجه از زور از سوی نیرو‌های امنیتی اسرائیل علیه غیرنظامیان فلسطینی بسیار متاسفم.

وی با بیان اینکه، ۵۴ فلسطینی از جمله ۱۲ کودک از ابتدای سال ۲۰۲۱ تاکنون توسط نیرو‌های اسرائیلی در کرانه باختری به قتل رسیده‌اند، گفت: این تعداد بیش از دو برابر آمار منتشر شده در سال گذشته است.

میشل باشله افزود: از سوی دیگر بیش از هزار نفر در سرزمین‌های اشغالی فلسطین به دلیل تیراندازی مستقیم نیرو‌های امنیتی اسرائیل از ابتدای سال جاری تاکنون زخمی شده‌اند.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در ادامه اظهارات خود نکاتی را در رابطه با کشور‌هایی همچون؛ افغانستان، بلاروس، کامبوج، جمهوری دموکراتیک کنگو، منطقه تیگرای در اتیوپی، گرجستان، میانمار، نیکاراگوئه، فیلیپین، سودان جنوبی، سریلانکا، سودان، سوریه، اوکراین، ونزوئلا و یمن مطرح کرد.

وی با تاکید بر ضرورت پایبندی طالبان به وعده‌های خود در زمینه حقوق بشر، مدعی شد: از زمانی که طالبان قدرت را در افغانستان بدست گرفته اند، عملکردی مطابق با تعهدات خود به ویژه در حوزه‌های مرتبط با حقوق زنان نداشته است.

میشل باشله با ابراز نگرانی از تشکیل دولت موقت افغانستان از سوی طالبان، گفت: عدم حضور زنان و تسلط غالب قوم پشتون در این ترکیب جای تامل دارد.

مارتین گریفیتس معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه در جلسه سازمان ملل در خصوص بررسی تحولات افغانستان اظهار کرده است که؛ ما نامه‌ای از طالبان دریافت کردیم که تضمین کننده آزادی اقدامات بشردوستانه و احترام به حقوق بشر است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل  نیز در این جلسه گفت: من از مارتین گریفیتس، معاون دبیرکل در امور بشردوستانه و هماهنگ کننده کمک‌های اضطراری خواستم هفته گذشته برای دیدار با مقامات طالبان به کابل سفر کند، او توانست برای ارائه کمک‌ها و حمایت‌های بشردوستانه و مستقل برای میلیون‌ها نفر از مردم که نیازمند کمک هستند، مسیری را باز کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: سازمان ملل ، طالبان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار