کارشناسان بر این باورند که کامپیوترها خطر بیشتری برای محیط زیست داشته و سبب انتشار بیشتر گاز‌ های گلخانه‌ ای می‌شوند.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از independent، محققان هشدار دادند که تاثیر کربن رایانه‌ها بیشتر خواهد شد. براساس تحقیقات جدید، محاسبات کامپیوتری می‌تواند سبب انتشار بیشتر گاز‌های گلخانه‌ای نسبت به سفر‌های هوایی شود. این مطالعه می‌گوید بر خلاف تصور رد پای کربن رایانه‌ها بسیار بیشتر است و تا زمانی که اقدامی صورت نگیرد، به طور قابل توجهی نیز افزایش می‌یابد. محاسبات قبلی نشان می‌دهد که سهم فناوری ارتباطات و اطلاعات (ICT) در انتشار گاز‌های گلخانه‌ای جهانی ۱.۸ تا ۲.۸ درصد است.

کامپیوتر‌ها

تیمی از محققان دانشگاه لنکستر و مشاور پایداری Small World Consulting به برخی از نکات مثل چرخه کامل زندگی و زنجیره تامین محصولات و زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات، انرژی مصرفی در تولید و دفع محصولات و تجهیزات اشاره می‌کنند و معتقدند باید فکری اساسی جهت بهینه سازی فعالیت‌های رایانه‌ای در جهت کاهش انتشار کربن صورت گیرد.

محققان استدلال می‌کنند که نسبت واقعی ICT در انتشار گاز‌های گلخانه‌ای جهانی حدود ۲.۱ تا ۳.۹ درصد است. پروفسور مایک برنرز لی از مرکز Small World Consulting می‌گوید: "ما می‌دانیم که فناوری اطلاعات و ارتباطات نقش فزاینده‌ای در جامعه دارد و تقریباً در هر گوشه از اقتصاد جهانی کارایی دارد. اما ممکن است رابطه آن با کاهش کربن آنطور که بسیاری تصور می‌کنند، ساده نباشد."

انتشار آلاینده ها

سهم فناوری اطلاعات و ارتباطات در انتشار آلاینده‌ها 

دانشمندان تاکید می‌کنند که سهم ICT در انتشار آلاینده‌ها بیشتر از صنعت هوانوردی و در حدود دو درصد از کل جهان است. علاوه بر این محققان هشدار دادند که روند‌های جدید در محاسبات و فناوری اطلاعات و ارتباطات مانند داده‌های بزرگ و هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و همچنین بلاک چین و ارز‌های رمزنگاری شده، ریسک بیشتری را در پی دارد. پیش‌تر باور بر این بود که فناوری اطلاعات و ارتباطات و محاسبات ریاضی منجر به کارآیی بیشتر در بسیاری از بخش‌های دیگر شده و منجر به صرفه جویی در انتشار خالص گاز‌های گلخانه‌ای می‌شود.

صنعت هوایی

چندین غول فناوری جهان در مورد کاهش فعالیت‌های خطرزا برای جلوگیری از تغییرات آب و هوایی اظهاراتی را بیان کرده اند، اما دانشمندان معتقدند که بسیاری از این تعهدات به اندازه کافی دقیق و کارشناسی نیستند. دکتر کلی ویدیکس، از دانشگاه لنکستر می‌گوید: "نهاد‌های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در جهان برای کاهش کربن باید کار‌های بیشتری انجام دهند. ما به یک پایگاه جامع تاثیرات زیست محیطی فناوری اطلاعات و ارتباطات و همچنین ساز و کار‌هایی برای اطمینان از طراحی مسئولانه فناوری مطابق با توافقنامه پاریس نیاز داریم."


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار