عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: ممکن است سفر رافائل گروسی به ایران زمینه‌ای برای از سر گرفتن مذاکرات شود.

حیدرعلی مسعودی عضو هیئت علمی و استاد روابط بین الملل دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌وگو با  در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران گفت: آژانس یک شان نظارتی در برجام دارد و ضامن اجرای بخشی از برجام است که عمدتا به تعهدات ایران برمی‌گردد، بنابراین آژانس جایگاه مهمی در تشخیص و احراز این موضوع دارد که آیا برجام همچنان امکان تداوم حیات دارد یا خیر.

وی افزود: آقای گروسی و آژانس نقش یک طبیبی را دارد که می‌خواهد آخرین نشانه‌های حیات این بدن به کما رفته برجام را تشخیص دهد و اعلام کند که آیا این پیکر نیمه جان و به کما رفته امکان احیاء دارد یا خیر. مهم‌ترین متغیر و موضوع در احراز این مسئله این است که آیا امکان تداوم و حتی گسترش نظارت‌های فراپادمانی آژانس وجود دارد یا خیر؟ آنچه که در ماه‌های اخیر دچار محدودیت شده نظارت‌های فراپادمانی آژانس بوده، یعنی نظارت‌هایی که فراتر از ان پی تی و بر اساس متن برجام امکان تحقق داشته و ایران بر اساس قانون اقدام راهبردی مجلس بخشی از آن‌ها را محدود کرده است.

مسعودی ادامه داد: آژانس می‌تواند با ابزار‌هایی که در اختیار دارد از جمله تعاملات دیپلماتیک و به خصوص صدور گزارش‌ها در رابطه با اجرای برجام به طرف‌های عضو برجام یک تصویر بزرگی را از وضعیت هسته‌ای ایران را ترسیم کند، بنابراین اگر این آستانه مواد انباشته شده غنی شده ایران از یک سطحی فراتر برود ممکن است شرایط به کلی متفاوت شود و دیگر امکان احیاء برجام وجود نداشته باشد.

کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: تلاش کشور‌های غربی برای استفاده از آژانس به عنوان ابزار چانه زنی با ایران و فشار به ایران برای بازگشت به مذاکرات است، اجلاس‌های دوره‌ای و فصلی آژانس طبق روال برگزار می‌شود، اما اینکه در مقطع زمانی اجلاس فعلی این مسئله برجسته می‌شود نشان می‌دهد که کشور‌های غربی تلاش می‌کنند که ایران را تحت فشار آژانس قرار دهند، برای اینکه یا به میز مذاکره برای احیاء برجام برگردد یا اینکه تبعات گزارش‌های آژانس و قطعنامه‌های احتمالی شورای حکام را بر ضد خود پذیرا باشد، این وضعیت حساسی برای ایران است و رئیس جمهور کشورمان هشدار داد که صدور قطعنامه ضد ایرانی در آژانس می‌تواند تبعات منفی برای برجام داشته باشد و این نشان می‌دهد که ایران در مسیر احیاء برجام خود را می‌بیند.

وی افزود: ممکن است سفر رافائل گروسی به ایران زمینه‌ای برای از سر گرفتن مذاکرات شود، ایران در حال شاهد یک نوع بازبینی و مرور سیاست‌های مذاکراتی خود برای احیاء برجام است و تلاش می‌کند ابزار چانه زنی خود یعنی فعالیت هسته‌ای خود را همچنان قدرتمند ادامه دهد و با موضع کم و بیش متفاوتی وارد مذاکرات خواهد شد و احتمالا شروط جدیدی را برای بازگشت کامل به تعهدات خود و احیاء برجام روی میز مذاکره خواهد گذاشت.

گفتنی است؛ رافائل مانوئل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در رأس هیاتی به منظور دیدار و گفتگو با رئیس جدید سازمان انرژی اتمی وارد تهران شد و با محمد اسلامی رئیس جدید سازمان انرژی اتمی دیدار و گفت‌وگو کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۲۱:۴۷ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
خدا بخیر کنه
آخرین اخبار