مدیر گروه پژوهشی تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی گفت: میوه عناب اکنون به محصولی فوق استراتژیک تبدیل شده و بخشی از زندگی مردم است؛ پس چرا اینقدر به بازاریابی آن کم توجه باشیم؟

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، ابراهیمی مدیر گروه پژوهشی تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی گفت: خراسان جنوبی در تولید گیاهان دارویی جزو ۵ استان برتر است و تجربه بسیاری در حوزه عناب دارد.

وی افزود: جهاددانشگاهی در قالب پروژه دهکده گیاهان دارویی و پس از تاسیس مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی با تاکید بر محصولات استراتژیک عناب، زرشک و زعفران فعالیت‌های گسترده علمی انجام داده است.

ابراهیمی تصریح کرد: عناب به دلیل وجود مواد قندی به میزان ۳۶.۷۴ در عناب تازه و ۷۱.۷۷ درصد عناب خشک و نیز مواد پروتئینی و مواد لعابی فراوان از نظر غذایی اهمیت ویژه‌ای دارد و به صورت تازه و خشک مصرف می‌شود.


بیشتر بخوانید


مدیر گروه پژوهشی تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی با بیان اینکه در طب سنتی ایران جوشانده عناب به تنهایی یا مخلوط با گیاهان دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد، بیان کرد: میوه عناب از حدود ۲ هزار سال قبل در مصارف دارویی و تغذیه کاربرد داشته و در کشور ایران نیز قبل و بعد از اسلام از عناب به وفور استفاده غذایی و دارویی شده است.

وی اظهار کرد: از اندام‌های مختلف عناب نظیر ریشه، پوست، شاخه، برگ و میوه آن به عنوان یک گیاه دارویی ارزشمند در طب گیاهی ایران و دیگر کشور‌ها بهره‌برداری دارویی شده است.

مدیر گروه پژوهشی تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی تصریح کرد: با فعالیت مستمر محققان جهاد دانشگاهی استان بر روی این میوه استراتژیک و بررسی عوامل مختلف، مشخص شد کشاورزان و متولیان کشاورزی استان به صورت مطلوب عمل کردند و حجم تولید محصولات خوب است.

ابراهیمی ادامه داد: مشکل اینجاست که اقدامی که به صورت متمرکز برای فروش و بازاریابی محصولات که بتواند سود و ارزش افزوده بیشتری را نصیب کشاورز و استان کند، در این سال‌ها انجام نشده است.

وی با بیان اینکه محصول عناب در سطح ملی و منطقه‌ای آن گونه که شایسته است، شناسانده نشده است، افزود: این میوه اکنون به محصولی فوق استراتژیک تبدیل شده و بخشی از زندگی مردم است؛ پس چرا اینقدر به بازاریابی آن کم توجه باشیم؟.

ابراهیمی ادامه داد: لازم است مراکز علمی و تحقیقاتی مانند جهاد دانشگاهی با همکاری سایر دستگاه‌ها و حمایت مسئولان به طور جدی برای ایجاد باغ‌های نمونه عناب، فرآوری و تولید و بسته بندی و بازارپسندی ورود کنند و این امر و پرورش پژوهشگران و انجام پژوهش‌ها نباید هیچ گاه متوقف شود.

مدیر گروه پژوهشی تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی یادآور شد: عدم شناخت کافی مردم از خواص غذایی و دارویی عناب و نبود صنایع بسته‌بندی عناب در خراسان جنوبی به عنوان قطب تولید عناب کشور، بازار فروش را با نوسان مواجه کرده است.

ابراهیمی بیان کرد: فراموش نکنیم اگر به پژوهش درست و منطقی بها دهیم، مشکلات بازاریابی، سوددهی و فروش نیز حل خواهد شد.

انتهای پیام / ط آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.