به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، محمد محمدی معاون آموزش ابتدایی ادارهکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: اختلالات یادگیری، یکی از مشکلات شایع در میان دانشآموزان است که اجازه کامل شدن یادگیری را نمیدهد و این گروه دارای اختلال، از لحاظ بهره هوشی مشکلی ندارد.
او افزود: اختلال در خواندن شایعترین اختلالات در یادگیری دانش آموزان است و پس از آن، اختلالات در نوشتن و اختلال در یادگیری ریاضی در رتبههای بعد قرار دارد که برای این اختلالات، راهکارهای علمی وجود دارد که تحت عنوان دروس اختلالات یک تا سه در دانشگاه فرهنگیان تدریس میشود.
بیشتر بخوانید
محمدی اضافه کرد: معلمان باید توانایی شناخت اختلال یادگیری در دانشآموزان را داشته باشند چرا که علاوه بر تدریس اختلالات یادگیری در دانشگاه فرهنگیان، آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری طی چند سال گذشته، مهارتهای لازم را برای شناخت اختلالات یادگیری در قالب کتاب، فیلم، دورههای آموزشی برای معلمان سراسر استان اجرا کرده و امسال نیز بازآموزی مبانی ویژه معلمان در حال انجام است.
او اظهار داشت: ۱۰ تا ۱۲ درصد از دانشآموزان دارای اختلال در یادگیری هستند و از میان این گروه، یادگیری تعدادی از آنان کندتر است که تحت عنوان دانشآموز دیرآموز شناخته میشوند.
محمدی تصریح کرد: ضریب هوشی دانشآموزان دیرآموز، از سطح متوسط پایینتر است و این دانشآموزان براساس نتایج طرح سنجش، شناسایی میشوند و معلمان با روشهای آموزشدیده مانند تکرار تدریس، طراحی تکالیف هدفمند و راهبردهای فردی برای دانشآموز، سعی میکنند دانشآموز را به سطح قابل قبولی در مقایسه با همکلاسیهای خود برسانند.
او گفت: دانشآموز دیرآموز، اگر تحت آموزش درست قرار گرفته و با دیگر همکلاسیهای خود مرتبط شود بهراحتی میتواند از کلاس درس استفاده کند، زیرا در دنیا و در مبانی دینی، جدا کردن دانشآموزان از هم امری منطقی بهنظر نمیآید مگر اینکه شرایط حادی وجود داشته باشد.
محمدی بیان کرد: وجود دانشآموزان دیرآموز، منطقه به منطقه و شهر به شهر متفاوت است؛ زیرا عوامل زیادی از جمله تغذیه، عوامل ارثی، دسترسی به اطلاعات و نوع گفتگو در خانوادهها در این عامل دخیل هستند امکان دارد دانشآموزان دیرآموز پس از قرارگیری در محیطی مناسب از همه لحاظ بهسرعت رشد کند.
او افزود: براساس تجارب چندین ساله، بین سه تا پنج درصد از دانشآموزان هر جامعه دیرآموز هستند؛ وجود این گروه از دانشآموزان، برای معلم و دیگر دانشآموزان یک نعمت است و بر همین اساس اصرار داریم که این دانشآموزان در مدارس عادی تحصیل کنند، وقتی تکرار صورت میگیرد بقیه کلاس نیز به سطح بالاتری میرسند.
محمدی اضافه کرد: دانشآموز دیرآموز را نمیتوان به مدرسه استثنائی فرستاد، از طرفی دیگر نیز بهره هوشی وی از سطح متوسط اندکی پایینتر است، در چنین شرایطی تکالیف مربوط به آنان متفاوت خواهد بود و بهصورت موردی با آنان کار میشود در شرایط کرونا نیز آموزش این گروه، سختتر شده است، اما با این حال در این شرایط رها نشدهاند.
او اظهار داشت: معلم با شگردهای خاص، نباید اجازه دهد که دانشآموز دیرآموز مورد اهانت یا تحقیر از سوی همکلاسیهای خود قرار گرفته یا اعتماد بهنفس وی پایین بیاید، این دانشآموزان، تنها نیازمند مهارت و تکرار بیشتر هستند.
محمدی ادامه داد: طی دو سال از آغاز شیوع کرونا، معلمان استان به سطح توانمندی مناسبی رسیدهاند و کل تولید محتوای دانشآموزان سراسر کشور در پایه سوم ابتدایی و توسط ۲۵۰ نفر از معلمان استان و با کمک آخرین نرمافزارهای تولید محتوا صورت گرفته است.
انتهای پیام/ع