مدیر جهادکشاورزی مه ولات گفت: امسال نسبت به سال گذشته ۲۵ درصد در تولید پسته کاهش داشته ایم.

هادی ساربان مدیر جهاد کشاورزی مه ولات در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازمشهد، گفت: بروز عوامل اقلیمی همچون عدم تأمین نیاز سرمایی، افزایش دما و باد‌های شدید در فروردین ماه همزمان با زمان گرده افشانی و اختلال در امر تشکیل میوه، بارندگی‌ها در اردیبهشت ماه و از دست رفتن مقداری از محصول پسته به دلیل رطوبت بالا، تداوم گرما‌های فرانرمال در تابستان، بروز طوفان‌های شدید همراه با گرد و خاک در اواسط تابستان که باعث ریزش مقداری از محصول در سطح باغ‌های مه ولات شد.

او افزود: افزایش دور آبیاری باغ‌ها به دلیل خاموشی چاه‌های کشاورزی ناشی از کمبود برق، باعث بروز خسارت در محصول پسته شده است. به طوریکه برآورد می‌شود از محل خسارات وارده، محصول پسته شهرستان دچار ۲۵ درصد کاهش نسبت به سال گذشته شده است.


بیشتر بخوانید


مدیر جهادکشاورزی مه ولات ادامه داد: البته ذکر این نکته ضروری است که به دلیل انجام عملیات بهینه باغی از جمله مدیریت تغذیه صحیح و کنترل به موقع آفات، میزان تولید نسبت به سالیان گذشته افزایش داشته است.

ساربان بیان کرد: این شهرستان بادارابودن ۱۹ هزار و ۳۰۰ هکتارباغ پسته، قطب پسته کاری خراسان رضوی و مقام اول کشت و تولید پسته در استان رادارا است.

او تصریح کرد: میانگین برداشت پسته‌ی خشک از هرهکتار باغ پسته امسال حدود ۱۴۰۰ کیلوگرم بوده که بالاتر از میانگین کشوری است.

مدیر جهاد کشاورزی مه ولات تأکید کرد:۵۳ درصد سطح زیر کشت پسته‌ی استان و ۷ درصد پسته تولیدی کشور سهم شهرستان مه ولات در تولید این محصول مهم و اقتصادی است.


انتهای پیام/ا. غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.