جواد توسلی مهر مدیرعامل ایران خودرو دیزل در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،با اشاره به افزایش کشنده های فرسوده در ناوگان حمل و نقل کشور گفت: در سال ۹۷ اعلام شد که حدود ۲۰۲ هزار دستگاه نیاز به نوسازی دارند؛ برخی از کشندههایی که اکنون در جادهها تردد دارند علاوه بر آلایندگی بالا، مصرف سوخت زیادی هم دارند.
او با بیان اینکه ظرفیت نوسازی ناوگان حمل و نقل سنگین در داخل کشور وجود دارد، گفت: نیاز بازار ۶ هزار دستگاه کامیون کشنده در سال است که هم اکنون ۳ هزار دستگاه آن در کارخانههای داخلی تولید میشود.
این مقام مسئول با بیان اینکه واردات کامیونهای دست دوم باعث میشود کامیونهای اروپایی توسط کشور ما نوسازی شوند، گفت: در مقابل ما موظف به خدمات پس از فروش به کامیونهای مستعمل هستیم و شاهد کاهش تولید داخل و آسیب به صنعت داخل و اشتغال باشیم.
وی گفت: این ادعا وجود دارد که در داخل کمبود کشنده وجود دارد و با واردات این کشندهها این کمبود جبران میشود، اما این کار تنها باعث میشود صنعت کشورهای دیگر رونق پیدا کند و هزینههای اضافی بر دوش رانندگان تحمیل کند.
مدیرعامل ایران خودرو دیزل با اشاره به اینکه برخی ادعا دارند کیفیت کشندههای اروپایی بیشتر از کیفیت کشندههای داخلی است، گفت: کیفیت کشندههای داخلی کمتر از کشندههای وارداتی نیست و تمام کشندههای داخلی استانداردهای لازم را دارند و قیمت آنها نیز متناسب با کیفیت آنها است.
بیشتر بخوانید:
توسلی مهر با تاکید بر اینکه واردات کشندههای وارداتی توجیه اقتصادی ندارد، گفت: اکنون کشنده اروپایی را ۴ میلیارد تومان به فروش میرسانند؛ اگر فرض کنیم ۲ میلیارد تومان تسهیلات به آن تعلق گیرد، قسط ماهانه آن ۷۰ میلیون تومان میشود که علاوه بر این ماهانه ۳۵ میلیون تومان هزینه خودرو بر عهده راننده است، یعنی حدود ۱۰۰ میلیون تومان هزینه دارد، اما مگر یک راننده چقدر درآمد دارد که این کشنده را بخرد و از پس هزینههای آن بر آید؟
این مقام مسئول با بیان اینکه قیمت کشندههای داخلی نصف قیمت کشندههای وارداتی است، گفت: در مقابل کشنده داخلی ۲ میلیارد تومان است که یک میلیارد تومان تسهیلات به آن تعلق میگیرد و راننده باید ماهانه ۳۵ میلیون تومان قسط پرداخت کند و ۳۵ میلیون تومان هم هزینه دارد که جمعا ۷۰ میلیون تومان میشود که اگر یک راننده ماهانه ۱۱۰ میلیون تومان درآمد داشته باشد، ۴۰ میلیون تومان برایشان سود دارد؛ و توجیه اقتصادی برای خریداران ایجاد می کنند
به گفته مدیرعامل ایران خودرو دیزل، اگر بحث نوسازی توسط دولت فعال شود میتوان تولید را افزایش داد و به نیاز داخل کشور پاسخ داد.
انتهای پیام/
د؟
خوب
اول تمام برندهای اروپایی همگی با کیفیت هستن و با سه یا چهار سال کارکردن اونم در جاده های اروپا که مسافت های طولانی نمیرن بار سنگین نمیزنن، جاده های خیلی خوب دارن و رسیدگی های لازم و خوب را در حق کامیون ها و رانندگان شون میکنن که واقعا کامیون هایی که اونجا بعد از سه چهار سال کار واقعا در حد صفر هستن
اما
تمام کامیون های چینی علاوه بر اینکه هیچ برند چینی به ذات با کیفیت نیست و در شرایط بد ایران هستن پیمایش های طولانی در ایران انجام میدن فول ظرفیت تناژ و حتی بیشتر هم کار میکنن و حتی اگر به این کامیون ها رسیدگی های بیش از حد هم بکنی همه جوره حواست به کامیون چینی باشه نهایت نهایت عمر این چینی ها دو سال هستش و بعدش واقعا رو به ارواق شدن میرن
ولی تمام برند های اروپایی که در ایران بالغ بر بیش از دو دهه فعالیت های سخت در ایران انجام میدن و پیمایش های چند میلیون کیلومتری هم دارن این کامیون ها همچنان سالم و سرحال هستن و میتونن به راننده و مالک کامیون و کشور عزیزمان خدمت کنن
در صورتی هیچ کامیون چینی هیچ گونه خدمتی نه به کشور ما داشته نه خیری به راننده و مالک کامیون رسانده اند و هر چه بوده و هست فقط شر بود و نون بری از سفر بی چاره هایی که کامیون چینی داشته اند .
خوب حالا شما بگید کامیون برند اروپایی هر چند که کارکرده و بی اپشن هم باشد خوبه یا منتاژ کنندگان چینی که به اسم تولید داخل
هم منابع و ثروت کشور عزیزمان رو نابود کرده اند
و هم اینکه عمر خیلی کوتاهی دارند و در دراز مدت هیچ خیری به هیچ کسی نمیرسانند
حتی اگر شده خودروهای خوب چینی را در ایران تولید کنیم البته گزینه های برتر و بهتر همچون بنز و ولوو و خودروهای روز جهان در اولویتند.
اولا که رانت و یارانه خودرو سازان که مواد اولیه دولتی و وام های سفارشی میگیرند قطع میشود پول هایی که نه برای تولید و تحقیق و توسعه و بلکه برای خرید ارز و طلا و املاک و اجناس احتکاری استفاده میکنید و اقتصاد رو نابود میکنید البته واردات کالاهای لوکس و احتکاری هم بماند
دوما چه پیشرفتی شما یه کشنده را خودتان توی این چند سال نمی توانید طراحی کنید و صفر تا صد بسازید فقط سر مردم کلاه میزارید ماشین هایتان هم با کیفیتی که شما میگید به دست مردم نمی رسد
سوما مگه شما چند نفر کار گر دارید مگه حقوق هایشان را پرداخت میکنید اونا مطمعنان بعد از شما کار پیدا خواهد کرد
بدبختی اصلی مملکت ما شمایید
در نوشتن اخبار به واقعیت ها توجه کنید اصلا برند اروپایی و مونتاژ چینی قابل مقایسه با هم نیستند.
سال ها با این حرف ها قیمت را کنترل کردند و قیمت یک کامیون چند ده میلیونی را به چند میلیارد رساندند.
خدمت مدیر عاملین ایرانخودرو جیزل و سایپاچیزل بابت دلسوزی که برای رانندگان و تمام عزیزان جان برکف هستید صمیمانه تشکر به عمل می آورم و می گویم که صد رحمت به کامیونهای اروپایی که ادعا میکنید برای رانندگان خرج به عمل می آورد گزافه گویی کردید و کامیونهای داخلی جز مونتاژ کردن ازنوع چینی که نه آلیاژی دارد ونه شکر خدا لوازمی دارد شما لطف کن ساکت باش چون این کاره نیستید بگذارید ملت به درد خود بسازن
کی وارد کننده است یه مسئول مرد پیدا بشه جلوش رو بگیره
خودروسازهای ایرانی هم یکم همت بخرج بدن تا مشتری ازشون راضی باشه