مدیرکل پایش هواشناسی کشاورزی گفت: با توجه به شرایط جوی، کلزاکاران به تاریخ کشت کلزا توجه کنند.

مسعود حقیقت مدیرکل پایش هواشناسی کشاورزی در گفت و گو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از استمرار بارش باران در برخی نقاط کشور خبر داد و گفت: امروز در استان های ساحلی خزر، اردبیل، خراسان شمالی و دامنه های شمالی البرز بارش باران گاهی رعد و برق و وزش باد شدید پیش بینی می شود که در شمال استان های آذربایجان شرقی و غربی بارش پراکنده همراه با وزش باد رخ می دهد.

او افزود: طی امروز و فردا در برخی مناطق هرمزگان، جنوب فارس و ارتفاعات زاگرس رگبار و ناپایداری رخ می دهد.

حقیقت ادامه داد: از ظهر سه شنبه تا ظهر چهارشنبه با جریانات شمالی بر روی سواحل دریای خزر، اردبیل، گیلان و مازندران بارش باران گاهی رعد و برق و وزش باد شدید رخ می دهد.

مدیرکل پایش هواشناسی کشاورزی از کاهش ۱۰ تا ۱۵ درجه ای دما در شمال کشور خبر داد و گفت: امروز در استان های سمنان، تهران، قم، مرکزی، اصفهان، ایلام و خوزستان وزش باد شدید همراه با گرد و خاک رخ می دهد که در نوار شرقی کشور وزش باد دور از انتظار نیست.

او در توصیه ای به کشاورزان بیان کرد: با توجه به شرایط جوی به کشاورزان نوار شمالی کشور توصیه می شود که تا پایان هفته برداشت را انجام ندهند و همواره به دلیل بارش های رگباری، شالیکوب ها مراقبت های لازم‌ را به عمل آورند.

حقیقت ادامه داد: پرورش دهندگان میگو در جنوب کشور برداشت و غذادهی در استخرهای پرورش را در ساعات خنک روز انجام دهند.

به گفته این مقام مسئول، در مرکز و نیمه جنوبی کشور به دامداران شیری توصیه می شود که از مه پاش در واحدهای خود استفاده کنند.

او در توصیه ای به پرورش دهندگان ماهی بیان کرد: با توجه به بارش های رگباری در مناطق شمالی به پرورش دهندگان ماهیان گرم آبی توصیه می شود که ارتفاع آب در استخرهای پرورش ماهی را چک کنند تا آب سرریز نشود.

به گفته حقیقت، با توجه به شرایط جوی در جنوب شرق و نوار شمالی کشور به عشایر و دامداران توصیه می شود که مراقبت های لازم را به عمل آورند.

مدیرکل پایش هواشناسی کشاورزی با اشاره به تاریخ کشت کلزا در سال زراعی جدید بیان کرد: کلزاکاران استان قزوین در مناطق معتدل و سرد از ۲۵ شهریور تا ۱۵ آذر و مناطق سرد از ۱۵ شهریور تا ۵ مهر اقدام به کشت کنند.

او درباره آخرین وضعیت بارش کشور گفت: بنابر آخرین آمار‌ مجموع بارش کشور از ابتدای سال زراعی تاکنون ۱۴۳.۳ میلی متر، در مدت مشابه سال قبل ۲۹۰.۸ میلی متر و نسبت به دوره بلندمدت ۲۳۲.۳ میلی متر است که این امر کاهش ۵۰.۷ درصدی بارش نسبت به سال قبل و ۳۸.۳ درصدی دوره بلندمدت را نشان می دهد.

حقیقت از تاخیر در آغاز بارش های پاییز خبر داد و گفت: آخرین نقشه ها نشان می دهد به غیر از نوار راستای زاگرس، بارش خاصی طی ماه‌های مهر، آبان و اوایل آذر در سایر نقاط رخ کشور نمی دهد و عملا بارش نسبت به سال قبل در برخی نقاط به ویژه مناطق جنوبی با تاخیر آغاز می‌شود.

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی در پایان با اشاره به اینکه امسال در اکثر مناطق خشکسالی با شدت و ضعف وجود دارد، تصریح کرد: امسال انواع خشکسالی همچون هیدرولوژی، کشاورزی و هواشناسی را در اکثر مناطق تجربه کردیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار