رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: جامعه ای که رهبری کتابخوان دارد باید اهل کتاب و کتابخوانی باشد و الگوی ما در ترویج فرهنگ کتابخوانی رهبر انقلاب است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حسن موحدیان رئیس شورا اسلامی شهر مشهد گفت: ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که رهبر آن اهل کتاب و کتابخوانی است و این وظیفه ما است که به عنوان افراد این جامعه راه رهبر انقلاب اسلامی را دنبال کنیم.

او با بیان اینکه کتاب و کتابخوانی نیاز به تبلیغ و ترویج دارد، افزود: در دوره‌ای که استفاده از فضای مجازی در بین اقشار جامعه با روندی رو به رشد در جریان است و بعضا در زمینه‌های ضد فرهنگی هم فعالیت‌هایی انجام می‌شود، گسترش فرهنگ استفاده از کتابخانه‌ها و فرهنگسرا‌ها می‌تواند علاوه بر ارتقای فرهنگ عمومی یکی از بهترین گزینه‌ها برای پرکردن ایام فراغت جامعه باشد.

رئیس شورا اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه حق الناس در دین ما از اهمیت بالایی برخوردار است، ادامه داد: بخشی از این حق الناس مربوط به فراهم سازی زمینه‌های رشد جامعه است، ما باید بیش از پیش در جهت ارتقای فرهنگ اجتماعی و شهروندی فعالیت داشته باشیم.

موحدیان استفاده از ظرفیت خیرین را مهم دانست و بیان کرد: به طور قطع هر اقدامی که ما در جهت اعتلای فرهنگ عمومی، درک و آگاهی جامعه انجام دهیم، اثر بخشی و بهره وری چندین برابری آن را در جامعه مشاهده خواهیم کرد.

محمدحسین روشنک مدیرعامل و رئیس مجمع خیرین توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی هم گفت: امیدوارم این دوره از شورای اسلامی شهر مشهد همچون دوره‌های قبل همکاری‌های موثر و مفیدی داشته باشیم.

او با قدردانی از زحمات حسن موحدیان، رئیس شورای اسلامی شهر مشهد، افزود: این مجمع محصول زحمات گذشته شما در زمان تصدی فرمانداری  مشهد است، همانطور که واقفید هدف ما ارائه خدمات کتابخانه‌ای به تمامی نقاط شهرستان به ویژه مناطق کم برخوردار است.

 مدیرعامل و رئیس مجمع خیرین توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی ادامه داد: از جمله اقدامات موثر این مجمع تجهیز برخی از کتابخانه‌های تازه تاسیس، احداث کتابخانه و راه اندازی ۳ دستگاه کتابخانه سیار در قالب پیک دانایی و تجهیز آن برای ارائه خدمات کتابخانه‌ای در جهت برقراری عدالت فرهنگی در مناطق کم برخوردار استان است.


بیشتر بخوانید


جواد آرین منش نائب رئیس مجمع خیرین توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی با بیان اینکه کاهش تصدی گری دولت باعث رونق اقتصادی می‌شود، گفت: نمونه بارز این خصوصی سازی تشکیل مجمع خیرین توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی استان است که بدون استفاده از منابع دولتی و به همت گروهی از خیرین نیک اندیش کار‌های بسیار بزرگی را در حوزه فرهنگ انجام داده است.

او با اشاره به اینکه کار‌های مردمی نیاز به حمایت دارند، افزود: تشکل‌هایی همچون مجمع خیرین استان از جمله اقداماتی مردمی است که دولت نقش کم رنگ تری در آن ایفا می‌کند، اما برای تداوم و گسترش این قبیل فعالیت‌ها نیاز به حمایت‌های دولتی است؛ این حمایت می‌تواند شامل استفاده از ظرفیت فرهنگسراها، منابع مالی، آموزش نیروی کار باشد و نتیجه آن به طور حتم کاهش مشکلات و معضلات اقتصادی و رشد فرهنگی جامعه است.

نائب رئیس مجمع خیرین توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی ادامه داد: حمایت جنبه‌های دیگری همچون استفاده از ظرفیت نخبگان در زمینه‌های فرهنگی هم دارد افرادی که دارای فکر و ایده‌های ناب هستند، اما آنطور که شایسته و بایسته است از این ظرفیت استفاده نمی‌شود.

 دکتر رحمت الله فتاحی، عضو هیات امنای مجمع خیرین توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی گفت: امروز به واسطه فعالیت‌های مجمع خیرین استان شاهد اقدامات موثری در عرصه کتاب و کتابخوانی هستیم و امیدواریم هر روز شاهد گسترش بیشتر آن باشیم.

او با اشاره به افزایش مهاجرت روستاییان به شهرها، افزود: این قبیل مهاجرت‌ها باعث افزایش معضلات اجتماعی و فرهنگی در جامعه می‌شود که باید در جهت کاهش این معضلات و تغییر و اصلاح ذهنیت افراد اقداماتی صورت پذیرد و یکی از موثرترین آن‌ها ترویج کتاب و کتابخوانی است.

عضو هیات امنای مجمع خیرین توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی با بیان اینک کتاب و کتابخوانی هم پیشگیری و هم درمان است، ادامه داد: با مقداری اصلاح در بودجه شهرستان‌ها و اختصاص بخشی از هزینه‌های انبوه در فضاسازی شهری به کتاب می‌توانیم کمک شایانی به عرصه فرهنگ و به تبع آن بالارفتن درک و آگاهی اجتماعی و فرهنگی و در نتیجه کاهش معضلات اجتماعی در جامعه نماییم.

انتهای پیام//ص.ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.