مدیرباغبانی جهادکشاورزی طارم گفت: درحال حاضر۵۵۰ بهره‌بردار طارمی مشغول برداشت انجیر از باغات خود هستند.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، طارم یکی از شهرستان‌های هشتگانه استان زنجان است که در انتهای جاده‌ای پر پیچ و خم و با مناظری زیبا و دلنواز واقع شده که به دلیل بهره مندی از سرسبزی ناحیه خزری و هوای کوهستانی به یکی ازمناطق بکر و بی نظیر  ایران تبدیل شده است.

عبور رودخانه قزل اوزن به عنوان یک شاهرگ حیاتی از این شهرستان توانمندی‌های کشاورزی طارم را دو چندان کرده و باعث رشد و توسعه  رونق اقتصادی منطقه شده است.

 

قزل اوزن

نام طارم با میوه‌هایی چون زیتون، انار، انجیر، گیلاس و گردو عجین شده و حالا که فصل برداشت انجیر این میوه بهشتی از باغات بهشت گمشده ایران فرارسیده سری به روستای قلات گیلوان در شهرستان طارم زدیم.

قدم در جاده ای گذاشتیم که بیش از ۱۶۰ پیچ  دارد و در برخی از مواقع سال نیز ابرها به استقبال مسافران می آیند تا زیبایی مسیر را دوچندان کنند...

طارم

گردنه خانچایی و چشم انداز‌های زیبا در دو طرف جاده منتهی به طارم و دشت‌های سرسبز این شهرستان هر انسانی را ترغیب می‌کند که برای یکبار هم شده به این منطقه سفر کند.

درختانی در هم تنیده و فضایی سرسبز و زیبا که چشم هر بیننده ای را می نوازد. براستی که عجب نقاش خوبی است خدا...

اینجا روستای قلات دهستان دستجرده است که مردمانی بسیار خونگرم و مهمان نواز ساکن آن هستند.

قلات

مردم این منطقه بخش زیادی از زمین های باغی خود را به کاشت انجیر و بهره برداری از آن اختصاص داده اند و از این زمین ها ۳ نوع انجیر شامل یزدی، عسلی و  سیاه تولید و روانه بازار می کنند.

به دعوت اهالی منطقه راهی انجیرستان های روستا شده و پای صحبت چند تن از بهره برداران طارمی نشستیم.

آقای محمدی یکی از باغداران قدیمی و با سابقه شهرستان طارم در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان گفت:  ۴۷ سال سن دارم و از همان دوران کودکی همراه پدرم مشغول به کشاورزی بودم و این انجیرستان هم یکی از باغات ما است که سالانه حدود ۱۰ تُن انجیر از آن برداشت می کنیم.

کشاورز طارمی

او افزود: کیفیت محصول انجیر نسبت پارسال بهتر شده اما فقدان صنایع تبدیلی در شهرستان طارم سبب شده که سود اصلی به جیب دلالان و واسطه گران سرازیر شود.

محمدی ادامه داد:متأسفانه دسترنج انجیرکاران را دلالان ارزان می خرند و در بازار گران می فروشند و در پایان فصل کار، هزینه‌ها و دستمزد کارگر را که حساب و کتاب می‌کنی، چیزی برای باغدار نمی‌ماند.

اینجا طارم؛فصل برداشت انجیر/ دلالان دسترنج یکساله کشاورزان را به تاراج می برند

چراغی یکی دیگر از بهره برداران طارمی است که بیش از ۳۰ سال است که مشغول کشت و برداشت محصول از اراضی کشاورزی طارم است.

او می‌گوید: محصولات باغی که درشهرستان طارم تولید می‌شود از لحاظ کیفیت و طعم جزو برترین‌های کشور به شمار می‌رود و از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به زیتون، برنج، انار و انجیر طارم اشاره کرد که در حال حاضر مشغول برداشت انجیر هستیم.  

اینجا طارم؛فصل برداشت انجیر/ دلالان دسترنج یکساله کشاورزان را به تاراج می برند

چراغی ادامه داد: با توجه به گرمای زودرس امسال محصول انجیر ما زودتر از موعد رسیده و از نیمه اول مردادماه انجیر طارم برداشت و سوار بر جعبه ها راهی میادین تره بار می شود.

او بااشاره به اینکه در حال حاضر انجیر طارم به قیمت ۷ الی ۱۷ هزار تومان از کشاورزان خریداری شده و با قیمتی بالغ بر ۳۵ هزار تومان در بازار به فروش می رسد که این امر اصلا برای کشاورز مقرون به صرفه نیست و در واقع عایدی یکسال دسترنج ما به جیب دلالان می رود.

 نیساری مدیر باغبانی جهادکشاورزی طارم در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان گفت: برداشت محصول انجیر در شهرستان طارم از اول مردادماه آغاز شده و تا اواخر شهریورماه ادامه دارد.

نیساری مدیرباغبانی

او بااشاره به اینکه  تاکنون ۷۸۰ تُن انجیر از باغات این منطقه برداشت شده است، افزود: سطح زیر کشت انجیر در طارم ۱۴۰ هکتار است که عملیات برداشت محصول در ۱۳۰ هکتار از باغات کشاورزی  این شهرستان انجام می‌شود.

نیساری با بیان اینکه بیشتر محصول انجیر به صورت مصرف تازه‌خوری است و ۱۵ تا ۲۰ درصد از آن به صورت سنتی فرآوری شده و روانه بازار مصرف می شود.


برداشت انجیر
نیساری با بیان اینکه انجیر طارم از جمله محصولات باکیفیت و پرطرفدار در اقصی نقاط ایران است، افزود: در حال حاضر ۵۵۰ بهره‌بردار  طارمی مشغول برداشت انجیر از باغات خود هستند و ۲  هزار و ۸۰۰ کارگر روزمزد نیز در کار برداشت انجیر مشغول بوده و از این طریق درآمدزایی می‌کنند.

او با بیان اینکه خشکسالی خسارت زیادی به محصول انجیر وارد نکرده است، گفت: همه ساله  محصول انجیر علاوه بر تأمین نیاز استان زنجان به استان‌های همجوار و کشورهای حاشیه خلیج فارس و روسیه نیز صادر می شد اما امسال فقط صادرات به استان های همجوار را داشتیم که همین امر سبب کاهش قیمت انجیر در میادین تره بار شده است.

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۲ ۲۰ شهريور ۱۴۰۰
چه عکس خوشگلیییی