استاد سید احمد مراتب دره التاج آواز خوان مذهبی اصفهان خواننده ای بود که بر بام کعبه اذان گفت.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، سید احمد مراتب، متولد ۱۳۳۱ در شهر اصفهان دیده به جهان گشود. وی دارای لیسانس ادبیات و الهیات و دکتری افتخاری موسیقی ایرانی است. او استاد ردیف‌های آوازی موسیقی ایرانی و بهترین شاگرد استاد بزرگ آواز «جلال تاج اصفهانی» است؛ به همین دليل او را «در› التاج» -که تخلص شعریش هم هست- نامیده‌اند.

ایشان در کسب موضوعات مختلفی -که دانستن آن برای خواننده و مداح ضروری می نماید- در محضر بهترین استادان عصر خود شاگردی و با آنان همکاری کرده ‌است؛ در موسیقی از کسانی چون جلال تاج اصفهانی، ادیب خوانساری، جلیل شهناز، حسن کسایی، فرامرز پایور، اسماعیل مهرتاش و... و در شعر و ادبیات از بزرگانی چون علامه جلالدین همایی، فضل‌الله ضیاء نور، ابوالبرکات صده‌ای، دکتر میردامادی و... در مسیر اعتقادی خود بهره‌مند شده است.

بيشتر علاقه‌مندان، ایشان را به عنوان مداح و ذاکر اهل بیت عصمت و طهارت (و نه استاد ردیف‌های آوازی موسیقی ایرانی) می  شناسند؛ چراکه از ابتدا به دلیل عشق و علاقه به اهل بیت (ع) به الحان مذهبی از جمله مداحی، اذان، مناجات و... روی آورد و نیز به پیشنهادهاي فراوانی که قبل از انقلاب برای اجرای آواز در مکان‌های مرسوم با بیشترین دستمزدها به او داده شد، جواب رد داد. جالب است بدانید استاد احمد مراتب، اولین ایرانی است که بر بام کعبه اذان خوانده است و بسیاری بر این عقیده‌اند ‌که مراتب پس از بلال حبشی دومین مسلمانی است که دارای این افتخار شده است.

نوای گرم استاد مراتب برای مردم اصفهان یادآور خاطرات سحرهای ماه مبارک رمضان است که هر روز صبح به صورت مستقیم از رادیو شنیده می  شد.

انتهای پیام/پ

برچسب ها: مداح اهل بیت ، موسیقی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
دهه ۵۰
۲۱:۵۰ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
ممنون از گزارش خوبتون . و مطالبه کنید از صدا و سیما چرا از مناجات های این استاد و سایر اساتید که واقعا دلنشین هست استفاده نمیکنه در برنامه هاش . اینها رو مطالبه کنید . صداهایی توی رادیو معارف و برخی شبکه ها پخش میکنن که ادم میترسه . این صدا های فاخر معنویت داره قدر این مناجات ها رو بدونیم باز هم ممنون از شما