با موج جدید کرونا درگیری در کودکان شدیدتر شده، بطوریکه از سنین نوزادی نیز به این بیماری مبتلا می‌شوند، بنابراین والدین باید در این ایام مراقبت‌های تغذیه‌ای و بهداشتی لازم را از کودکان داشته باشند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، منیژه زینتی تبار متخصص بیماری‌های کودکان گفت : در دوره نوزادی بیماری کرونا با بی قراری و تب پایین دیده می‌شود، ممکن است باعث بی اشتها شود و یا شیر خوردن نوزادان کم‌تر شود.

او گفت : کودکان زیر سه سال نمی‌توانند علائم را بیان کنند، اما بی قراری، بی اشتهایی، بی تابی و تب بالا از نشانه‌های ویروس کرونا است، هم چنین علائم سرماخوردگی، آبریزش بینی، سرفه‌های تکی نیز از دیگر نشانه هاست، اما تنگی نفس و لرز در بچه‌ها دیده نمی‌شود مگر مواردی که درگیری ریه شدید شده باشد.

او با بیان اینکه در ایام ابتلا ممکن است علائم گوارشی، دل درد، دل پیچه، اسهال و استفراغ در کودکان دیده نشود، افزود: با این وجود هرکدام از این علائم در کودکان یا بچه‌های زیر ۱۸ سال مشاهده شد، موضوع کرونا مطرح می‌شود، اگر گلو و گوش کودک عفونت نداشته باشد یا علائمی از عفونت ادراری ندارد شک به کرونا بیشتر می‌شود، در این ایام، چون افراد مختلفی ممکن است کودک را در آغوش بگیرند همین عامل باعث انتقال بیماری و ایجاد چرخه انتقال کرونا می‌شود.

 زینتی تبار افزود: در زمان ابتلا اولین قدم جدا کردن کودک بیمار از دیگر کودکان در منزل و اعضای خانواده است که باید حداقل ۱۴ روز و با علائم شدید ۲۱ روز ایزوله شوند و ظروف غذای آن‌ها را از بقیه جدا کرد.

این متخصص بیماری‌های کودکان گفت: از نظر تغذیه مایعات زیادی باید به کودکان مبتلا به کرونا داده شود، ویتامین‌ها و آبمیوه‌های طبیعی تازه در این ایام در دستور غذایی کودکان باشد و اگر کودک در سنین شیرخوارگی است دفعات شیردهی را زیاد کنید.

او با بیان اینکه هیچ دارو و آنتی بیوتیکی نباید خود سرانه به کودکان داده شود، گفت: باید با آبی که هم دمای بدن کودک است پاشویه شوند تا تب آن‌ها پایین بیاید و اگر علائم تشدید شد باید به بیمارستان مراجعه کرد.

 زینتی تبار افزود: برای کودکان کرونایی غذا باید به صورت سوپ و مایعات باشد وغذا‌های خشک و سفت مانند کباب به کودکان ندهید، همچنین سوپ جوانه عدس، جو و گندم بهترین گزینه برای کودکان است چرا که سیستم ایمنی آن‌ها را تقویت می‌کند.

این متخصص بیماری‌های کودکان افزود: در این ایام حجم زیادی از غذا را یکباره به کودکان ندهید و اگر اشتها ندارند به اجبار به آن‌ها غذا ندهید.

او در مورد استفاده از دمنوش‌ها در کودکان گفت: به دلیل آسیب پذیر‌تر بودن کودکان و کبد آن‌ها نباید دمنوش‌ها در کودکان زیر ۲ سال استفاده شود، بچه‌های بالای ۱۲ سال نیز به صورت رقیق می‌توانند کمی آویشن استفاده کنند .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.