معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: آمادگی داریم هر داروخانه‌ای بخواهد به آن سهمیه رمدسیویر بدهیم اما برخی داروخانه‌ها تقاضایی برای جذب سهمیه ندارند.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، یحیی رضایی معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در جمع خبرنگاران بیان کرد: سهمیه‌بندی رمدسیویر به صورت کشوری لحاظ شده است، سازمان غذا و دارو برای کنترل بازار دارو‌هایی که احساس می‌شود با کمبود رو به رو شود سهمیه‌بندی در نظر می‌گیرد. این دارو هم همین شرایط را داشت.

او افزود: برخی داروخانه‌ها با توجه به هزینه‌‎ای که باید برای خرید این دارو در نظر می‌گرفتند توان پرداخت آن را نداشتند و به همین علت من در داروخانه خودم این دارو را عرضه می‌کردم. هر چند برای بنده هم تامین هزینه‌ها ممکن نبود و یکی از آشنایان خیر کمک کرد که بتوانیم هزینه را پرداخت و دارو را برای تامین نیاز مردم تهیه کنیم.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با تاکید بر اینکه هر داروخانه‌ای رمدسیویر بخواهد در اختیارش می‌گذاریم، دامه داد: اکنون هم سهمیه را اعلام می‌کنیم، اما برخی داروخانه‌ها نمی‌گیرند به همین علت گفته‌ایم شرکت‌ها دارو را به داروخانه‎هایی که می‌‎توانند جذب کنند بدهند.

رضایی عنوان کرد: کرونا ۶ قلم داروی اصلی دارد که بیشترش تزریقی هستند و بقیه موارد مانند زینک و ویتامین‌ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن تجویز می‌شود.

از وضع سرم چه خبر؟

او گفت: افزون بر دارو‌های تزریقی که برای تزریقشان به سرم نیاز است با توجه به اینکه بیماران کرونایی دچار ضعف می‌شوند برای برطرف کردن ضعف آنان هم باید سرم تزریق کرد که همین موضوعات باعث شد در موج پنجم کرونا که تعداد مبتلایان افزایش زیادی داشت کشور با کمبود سرم مواجه شود.


بیشتر بخوانید


معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به اینکه سرم در داخل تولید می‌شود، افزود: مصرف فراوان آن در موج پنجم کرونا مسئولان را غافلگیر کرد و به علت کمبود، سهمیه بندی شد. البته در ۱۰ روز اخیر با وارداتی که از ترکیه صورت گرفت، وضع بهتر شده و داروخانه‌ها از اول هفته سرم دارند، اما میزان عرضه آن به مردم تحت کنترل است.

رمدسیویر ارزان شد

رضایی با اشاره به اینکه قیمت داروی رمدسیویر از یک هفته پیش از ۷۰۰ هزار به ۵۵۰ هزار تومان کاهش یافته است، بیان کرد: این قیمت آزاد است و گرنه بیمه شدگان هزینه کمتری می‌پردازند به طوری که بیمه‌شدگان تامین اجتماعی و خدمات درمانی ۳۰ و نیرو‌های مسلح ۱۰ درصد این مبلغ را پرداخت می‌کنند.

او تاکید کرد: هیچ داروخانه‌ای نباید گران بفروشد و باید دارو‌ها را با قیمت رسمی عرضه کنند. مردم حق دارند فاکتور قیمت را از داروخانه بخواهند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: تا کنون گزارشی از گران فروشی دارود در داروخانه‌های استان به ما نرسیده و هر اتفاقی افتاده در خارج از داروخانه‌ها بوده است.

رضایی افزود: همچنین با وجود اینکه داروی ایرانی وجود دارد برخی افراد را به مصرف داروی خارجی تشویق می‌کنند که ۱۰ تا ۲۰ میلیون خرج روی دست بیمار می‌گذارد.

فعالیت بیش از ۱۲۰ داروخانه در استان بوشهر

او در پاسخ به این سوال که چرا مراکز خدمات پرستاری می‌گویند سرم دارند، اما سرم در داروخانه‌ها راحت پیدا نمی‌شود، بیان کرد: هر دارویی طبق قانون بر اساس تجویز پزشک ارائه می‌شود. ممکن است چنین نسخه‌هایی درز کرده باشد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر قیمت یک سرم نیم لیتری را بیش از ۱۱ هزار تا ۱۳ هزار تومان عنوان کرد، اما گفت: سرم ترکیه‌ای حدود ۲۰ هزار تومان است.

رضایی با اشاره به فعالیت بیش از ۱۲۰ داروخانه در استان بوشهر افزود: پوشش کامل داروخانه‌ای در استان داریم، اما گاهی اوقات مشکل، کمبود دارو است نه داروخانه.

او با اشاره به اینکه شرایط تاسیس داروخانه تغییر کرده است، گفت: اکنون ۳ نفر متقاضی ایجاد داروخانه در بوشهر هستند که شاخص‌ها به آن‌ها گفته شده است از جمله فاصله از داروخانه‌های فعال و راحتی دسترسی مردم.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر ادامه داد: تا کنون طبق قانون باید به ازای هر ۶۰ هزار نفر یک داروخانه شبانه روزی فعال می‌بود و بر همین اساس، اکنون ۴ داروخانه شبانه روزی در شهر بوشهر فعالیت دارد، اما اگر کسی در این زمینه متقاضی است می‌‎تواند مراجعه کند تا طبق شاخص‌ها گواهی موقت شبانه روزی برای یک سال بگیرد.

رضایی گفت: با توجه به شرایط کنونی همه داروخانه‌ها می‌توانند به شرط حضور دکتر داروساز تا ساعت ۲۴ باز باشند و حتی اگر شلوغ بودند بعد از آن هم می‌توانند فعالیت کنند.

او معتقد است که شرایط کلی تامین دارو در بوشهر بهتر از شهر‌هایی مانند تهران و شیراز است.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.