عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس راهکارهای کاهش قیمت خودرو را برشمرد.

مصطفی طاهری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، قیمت گذاری خودرو را وابسته به چند مؤلفه دانست و گفت: یک مؤلفه پیشینی است؛ مهم‌ترین مواد اولیه برای تولید خودرو فولاد و ورق سرد است که اگر قیمت فولاد متناسب با قیمت جهانی و ارز باشد که چنین هست، تأثیرگذار بسیاری دارد. در نتیجه باید قیمت مواد اولیه کاهش یابد که تأثیرش را علاوه بر بازار خودرو، بر لوازم خانگی و... خواهد گذاشت.

وی ادامه داد: این اتفاق امکان‌پذیر است، زیرا آن یارانه‌ای که در زنجیره فولاد می‌دهیم و از معادن شروع می‌شود، به دولت نمی‌رسد و میان سهامداران زنجیره فولاد تقسیم می‌شود. اما اگر با راهکارهایی این یارانه را میان مردم تقسیم کنیم، قیمتش کاهش می‌یابد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس  اظهار کرد: سرمایه در گردش خودروساز‌ها از سیستم بانکی تأمین می‌شود که با سود ۱۸ درصد است و بخشی مؤثر و قابل توجه در قیمت خودرو همین سرمایه در گردش آنهاست و بخشی از دلایل وجود زیان انباشته داریم، به این مسئله ارتباط دارد. اگر اموال منجمد خودروسازان یا زمین‌هایشان را به نقد تبدیل کنند تا سرمایه در گردش آنها را از پول خودشان و نه سیستم بانکی تأمین کنند، بخشی از قیمت خودرو کاهش خواهد یافت.

طاهری سومین عامل کاهش قیمت خودرو و کنترل آن را مسائل مدیریتی دانست و گفت: در زمینه مدیریت بسیار ضعف داریم. مدیریت ما سنتی و دولتی است که با وجود خصوصی شدن اجزای مختلف حوزه خودرو، هنوز به همان حالت پیشین مانده است.

این نماینده مجلس یادآور شد: در همه جای دنیا خودروسازی که کم‌تر از ۳ تا ۴ میلیون دستگاه تولید داشته باشد، زیانده به شمار می‌رود؛ در کشور ما که این عدد زیر یک میلیون است، طبیعتاً خودروسازان ما باید زیانده باشند. 

وی درباره برنامه‌های فاطمی‌امین وزیر صمت دولت سیزدهم درباره خودرو گفت: حدود دو صفحه از سی صفحه برنامه این وزیر درباره خودرو است که به آن نسبتاً خوب پرداخته است. پیشنهادهای مدیریتی درباره تولید خودرو دارد؛ برای نمونه، پیشنهاد کرده بخش‌هایی از خودرو در واحدهای مختلفی ساخته شود و سپس قطعات بزرگتر مانند بدنه و موتور در یک جا تجمیع و بر هم سوار شوند.

طاهری اضافه کرد: فاطمی‌امین برنامه‌ای برای افزایش ظرفیت تولید دارد که بر اساس زمان‌بندی، تولید صد هزار خودرو برای شش ماهه نخست نمونه آن است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۲ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
سالهاست تو این مملکت هر مدیر و مسئولی برنامه خوبی برای اصلاح امور داره، ولی سنگ‌اندازی‌ها و تحریم‌های ظالمانه آمریکا مانع پیشبرد این برنامه میشه و این چرخه بین تمام مدیران و مسئولین ادامه داره. مردم هم که مثل همیشه امیدوار به بهبود اوضاع...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۳ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
25 درصد از فروش فوری ها را برای بازنشسته ها در نظر بگیرین که شاید تاکنون حتی خودرو صفر هم سوار نشدن و برعکس به خودرو دارها و به اسم جوانان برنده در میاد !
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۰۷:۳۰ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
تا وقتی انحصار باشد نه قیمت کاهش می یابد و نه کیفیت افزایش می یابد !!!.... تحریم ها باید برداشته شود، شرکتهای خارجی وارد و سرمایه گذاری کنند !
Iran (Islamic Republic of)
ارزوی مذاکره
۰۰:۳۱ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
اولا مدیران عامل شرکتهای خودرو ساز منتسب وزیر صمت هستند وازخودشان هیچ اختیاری درکاهش وافزایش قیمت ندارند بعدش اینقدر ساده لو نباشید مسئولان پشت تریبون از خودروساان انتقاد میکنند فکر میکنید برای مشاها دلسوزی میکنند نه این ترفند انان هست تا شماها ناراضی نشوید وگرنه پشت پرده میگویند ما میگوییم ارزان کنید ولی شماها کارخودتان را صورت بدهید وگرنه مگر میتواند مدیرعامل اینقدر قدرت داشته باشد وهرچه دلش خواست روی خودرو قیمت بگذارد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۱ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
آخه آدم ناحسابی اگه ما بالای 3 میلیون خودرو تولید کنیم که خیابونا دیگه جا نداره. اونایی که این‌قدر تولید می کنند بیشترش رو صادر می کنند بی سواد.
ضمنا اون ورقی که برای پراید تولید میشه قوطی حلبیه که با دست راحت خم می شه. ببین کیا می خوان مملکت رو از این وضاع خارج کنند.وا ویلا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۲ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
نهایت هنر دولت همین باشه که قیمتها رو (از جمله خودرو) شیش ماه ثابت نگه داره. ارزونی پیشکش.
آخرین اخبار