عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: ارتباطات علمی از عوامل مؤثر بر تولید و توسعه دانش است و گسترش مراودات علمی زمینه ایجاد یک جامعه پویا و دانش مدار را فراهم می‌کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، سید بصیر هاشمی استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اعتقاد به اینکه کشور‌هایی که در انزوا به سر می‌برند پیشرفت نخواهند کرد، گفت: ارتباطات علمی از عوامل مؤثر بر تولید و توسعه دانش است و گسترش مراودات علمی زمینه ایجاد یک جامعه پویا و دانش مدار را فراهم می‌کند.

او افزود: هرچند که در حال حاضر تعامل خوبی با برخی از دانشگاه‌ها در سایر کشور‌ها داریم، اما این تعاملات کافی نیست و در مقایسه با بعضی از کشور‌های همسایه هنوز هم برای ایجاد ارتباط با دانشگاه‌های معتبر دنیا با مشکلاتی رو به رو هستیم.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، ادامه داد: اگر ما بتوانیم اعتماد کشور‌ها را جلب کنیم تا مراودات علمی و تبادل استاد و دانشجو بیش از پیش صورت بگیرد، هم باعث افزایش اعتماد به نفس و انگیزه در دانشجویان و اعضای هیأت علمی می‌شویم و هم موجبات تقویت زبان علمی در میان این قشر فرهیخته را فراهم می‌کنیم.

او با بیان اینکه راه‌حل بسیاری از نقیصه‌های علمی تقویت ارتباط بین قطب‌های علمی و دانشگاه‌های معتبر جهان است، گفت: امیدوارم به این امر مهم در دولت سیزدهم توجه بیشتری شود و دانشگاه‌های کشور با تبادل علمی و ارتباطاتی که با سایر دانشگاه‌های معتبر جهان برقرار می‌کنند، بتوانند سطح علمی خود را تقویت کنند و گسترش دهند.

هاشمی ضرورت توجه به حوزه فناوری دانشگاه‌ها را از دیگر اولویت‌های مهم در دولت سیزدهم قلمداد کرد و اظهار داشت: امروز دانشگاه‌های ایران در زمینه تولید علم در شرایط مطلوبی به سر می‌برند و با بررسی از طریق سامانه‌های علم‌سنجی می‌توان پی برد که تولید علم در دانشگاه‌های کشور ما در سطح قابل قبولی است و ایران موفق شده رتبه خوبی را در تولید علم جهان از آن خود کند، اما نیاز است که در زمینه استفاده از علم و فناوری و تجاری سازی نیز گام‌های مؤثری در مسیر کاهش وابستگی به سایر کشور‌ها برداریم.

او با تأکید بر اینکه در حال حاضر نیاز به تلاش و سرمایه‌گذاری بیشتری در حوزه فناوری داریم، گفت: توسعه فناوری و حمایت از پژوهش‌های کاربردی، شرایطی را فراهم خواهد کرد که با سرعت بیشتری به سمت دانشگاه نسل سوم و چهارم حرکت کنیم و با استفاده از توانمندی‌های جوانان مبتکر و مستعد به اهداف بزرگمان در جهت دستیابی به استقلال و پیشرفت علمی در کشور نزدیکتر شویم.

لزوم شتاب‌بخشی به روند واکسیناسیون

هاشمی در بخش دیگری از سخنانش، گسترش کرونا را از مهمترین معضلات کنونی کشور دانست و اظهار کرد: شیوع کرونا و پیامد‌های ناشی از گسترش بیماری کووید۱۹ یکی از عمده‌ترین مشکلات کشور در شرایط کنونی به شمار می‌رود که این مشکل در ابعاد مختلف جامعه نمود پیدا کرده است، به طوری که مردم و جامعه پزشکی به شدت با آن درگیر هستند.

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شیراز، بیان داشت: در حال حاضر که با موج پنجم کرونا روبه رو هستیم، ظرفیت اکثر بیمارستان‌ها تکمیل است و فشار مضاعف کاری باعث شده تا کادر درمان تا حدود زیادی خسته و کم‌رمق شوند.

هاشمی عنوان داشت: افزون بر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی از سوی مردم، نیاز است که مسئولین هم اقدامات لازم جهت انجام هر چه سریعتر واکسیناسیون را در اولویت قرار دهند و تدابیر و راهکار‌های مناسبی برای مقابله با این بیماری منحوس اتخاذ کنند.

او ادامه داد: در حال حاضر هیچ درمانی برای این بیماری کشنده وجود ندارد و یکی از مهمترین روش‌ها برای کنترل و مقابله با کرونا پیشگیری و تزریق واکسن است.

هاشمی با تأکید بر اینکه واکسیناسیون یک امر ضروری برای حفظ سلامت هر فرد و جامعه است، گفت: با اقداماتی که در سطح کشور برای انجام واکسیناسیون صورت می‌گیرد، به نظر می‌رسد که مسئولین هم کاملا به این موضوع واقف هستند و تمام تلاش خود را برای تحقق این امر به کار گرفته‌اند. امیدوارم سرعت واکسیناسیون در ماه‌های آینده با افزایش تولید یا واردات واکسن بیشتر شود و بتوانیم پوشش واکسیناسیون را به سطح قابل قبولی برسانیم.

رییس مرکز کاشت حلزون شنوایی فارس افزود: روش مقابله با کرونا یک بحث تخصصی است که با بهره‌گیری از دانش و تجربه متخصصین می‌توان این مشکل را تا حدود زیادی برطرف کرد.

هاشمی وضعیت فعلی اقتصاد، مشکل تورم و کاهش ارزش پول ملی را از دیگر معضلات کشور دانست و تشریح کرد: با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب و به تبع آن، آیت الله دکتر رییسی رئیس‌جمهوری تأکید زیادی به حل مشکلات اقتصادی کشور دارند می‌توان گفت که در شرایط کنونی بازسازی اقتصادی و بهبود وضعیت معیشت مردم باید به عنوان مهمترین اولویت دولت پس از کنترل کرونا محسوب شود.

او تصریح کرد: تیم اقتصادی دولت باید به گونه‌ای چیده شود که تمرکز اصلی و اولویت را در برقراری ثبات در وضعیت اقتصادی کشور بگذارد و برای کاهش مشکلات اقتصادی، تقویت ارزش پول ملی و مهار تورم از کارآمدی، هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی منسجم و مدون برخوردار باشد.

فوق تخصص جراحی گوش و کاشت حلزون شنوایی، تأکید کرد: متأسفانه این روز‌ها بسیاری از مردم با مشکلات مالی و معیشتی روبه رو هستند و ما شاهد این اتفاق تلخ هستیم که برخی از آن‌ها به دلیل نداشتن بودجه کافی از انجام درمان‌های ضروری امتناع می‌کنند و این در حالی است که درمان‌های تأخیری عوارض و خطرات بیشتری را برای بیمار به دنبال دارد.

ایجاد فرصت‌های اشتغال برای جوانان

او، تلاش برای اشتغالزایی را از دیگر اولویت‌های دولت سیزدهم قلمداد کرد و یادآور شد: نداشتن درآمد و شغل مناسب سبب عدم انگیزه جوانان برای ازدواج و تشکیل زندگی شده است. اگر فرصت‌های اشتغال برای جوانان و به ویژه افراد تحصیلکرده و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی فراهم شود، قطعا شاهد استقلال جوانان و کاهش آسیب‌های اجتماعی در جامعه خواهیم بود.

هاشمی اضافه کرد: متأسفانه برخی از جوانان و افراد تحصیل کرده به دلیل نگرانی از آینده تصمیم به مهاجرت می‌گیرند. این در حالی است که برطرف شدن مشکلات داخلی کشور، اشتغال زایی و افزایش امید به آینده در بین جوانان و نخبگان منجر به کاهش چشمگیر پدیده مهاجرت خواهد شد.

توسعه کشور در گرو توسعه استان‌ها

وی در بخش دیگری از سخنان خود به اولویت‌های استان فارس برای توسعه و پیشرفت اشاره کرد و اظهار داشت: استان فارس یکی از استان‌های پهناور کشور است که از اقلیم چهار فصل آب و هوایی، تنوع قومیتی و مواهب طبیعی کم‌نظیر و چشم‌انداز‌های زیستی منحصر به فرد برخوردار است و مدیران این استان می‌توانند از این ظرفیت‌ها در مسیر توسعه استان بهره بگیرند.

هاشمی با بیان اینکه توسعه کشور در گرو توسعه استان هاست، گفت: استان فارس از ظرفیت‌های بسیاربالایی در حوزه پزشکی، صنعتی و کشاورزی برخوردار است که می‌تواند با مدیریتی کارآمد بدون نیاز به دیگر استان‌ها روی پای خود بایستد و نیاز‌های خود و حتی دیگر استان‌ها را برطرف کند.

او افزود: فارس قطب پزشکی کشور و حتی خاورمیانه است و اگر روی این بخش سرمایه گذاری و موانع موجود برداشته شود، این استان به عنوان یک مرکز بین المللی در حوزه پزشکی مطرح و شناخته خواهد شد.

هاشمی اضافه کرد: اقدامات صورت گرفته برای توسعه بهداشت و درمان در سطح استان فارس قابل قبول است، اما متأسفانه دانشگاه‌های استان از لحاظ زیرساخت‌ها و تجهیزات به ویژه در بخش‌های بالینی و بیمارستانی با کمبود بسیاری مواجه هستند به طوری که در حال حاضر بخش‌های دولتی و دانشگاهی از نظر برخی تجهیزات از بخش‌خصوصی عقب افتاده‌اند.

دبیر بورد رشته تخصصی گوش و حلق و بینی کشور، بیان داشت: ما از لحاظ نیروی انسانی هیچگونه مشکلی نداریم، اما نیاز مبرمی به تأمین منابع مالی و تجهیزاتی داریم که لازم است تمهیدات کافی در این زمینه اندیشیده شود.

او ادامه داد: بدون تردید دولت برای تحقق اهداف خود برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدتی را در نظر گرفته است و ما امیدوار هستیم که دولتمردان بتوانند در مدت زمان قابل قبولی بخش عمده‌ای از مشکلات کشور را مرتفع کنند.

هاشمی بیان کرد: البته برای کمک به توسعه کشور نیاز نیست که همه افراد جامعه در مدیریت کلان کشور قرار داشته باشند، هرکدام از ما در هر موقعیتی که هستیم اگر وظایف خود را به نحو احسن انجام بدهیم، نقش بسزایی در پیشبرد اهداف دولت خواهیم داشت.

هاشمی با ابراز امیدواری نسبت به بهبود وضعیت کشور در دولت سیزدهم، گفت: دولت سیزدهم استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود در کشور، بهره گیری از نیروی کارآمد، شایسته سالاری و همدلی را سرلوحه کار خود قرار داده است و با توجه به سابقه خوبی که آیت الله ابراهیم رییسی در مسئولیت قوه قضاییه داشته‌اند، انتظار می‌رود که با حضور ایشان در رأس قوه مجریه نیز بخش عمده‌ای از مشکلات کشور برطرف و آرامش و تعادل در جامعه حاکم شود.

منبع: ایرنا
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.