کتاب «وحی و تجربه دینی» جدیدترین اثر علی اکبر ضیائی در نشر امین منتشر شد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، کتاب «وحی و تجربه دینی» جدیدترین اثر علی اکبر ضیائی در نشر امین منتشر شد. علاقه‌مندان به فلسفه، دین و نقد و بررسی دیدگاه‌های نواندیشان درباره وحی و تجربه می‌توانند این کتاب را بخوانند.

نواندیشان دینی به تازگی در ایران به یافته‌های عصب شناسان در زمینه تبیین تجربه‌های دینی تمسک می‌جویند.


بیشتر بخوانید


در فلسفه مادی گرایانه و تقلیل یافته عصب شناسان می‌توان اثری از ماوراء الطبیعه و عالم روحانی و مجردات پیدا کرد. البته برخی از آن‌ها با نگاه معتدل تری به الهیات می‌نگرند و دایره تحقیقشان را از قلمرو عوالم مجردات و غیرمادی می‌دانند. در حقیقت عوالم روحانی را هم نفی نمی‌کنند.

برخی از نواندیشان دینی با استفاده از تجربه‌های عرفانی تنها به وحی با عنوان یک تجربه دینی می‌نگرند و آن را با پذیرش عالم مجردات و استناد به میراث عرفانی همه مکاشفات و الهامات حتی وحی را به تجربه‌ای شخصی تنزل می‌دهند. برخی هم مانند عصب شناسان مادی گرا آن تجربه‌ها را نتیجه انتقال پردازش ذهن از ناحیه چپ به راست مغز می‌دانند البته چنین تجربه‌هایی را برای رشد و تعالی معنوی انسان مفید می‌دانند.

در کتاب به دیدگاه عصب شناسان درباره تجربه دینی و دیدگاه عرفا و فلاسفه اسلامی درباره وحی و الهام اشاره می‌شود. از جمله آن‌ها می‌توان به سخنانی از نواندیشان دینی درباره وی اشاره کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.