مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: با توجه به خشکسالی، بهترین راهکاری که سازمان جهادکشاورزی استان در اولویت کاری خود قرار داده است بحث توسعه گلخانه‌ها است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، ابراهیم شیرانی مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به کشت گلخانه‌ای و گلخانه داری در استان، اظهار داشت: اصل و اولویت کشت گلخانه‌ای و گلخانه داری در استان ایجاد اشتغال است، در فضای باز هر ۲ یا ۲.۵ هکتار می‌تواند برای یک نفر اشتغال ایجاد کند در صورتی که هر هکتار از گلخانه می‌تواند برای ۱۰ یا ۱۲ نفر به‌طور مستقیم اشتغال ایجاد کند.

او افزود: پرونده‌ای برای ۲۰۰ هکتار گلخانه آماده شده است که در حال طی کردن مراحل قانونی است و اگر به تصویب برسد هر هکتار از این گلخانه می‌تواند برای ۱۰ فرد به طور مستقیم اشتغال ایجاد کند.


بیشتر بخوانید


شیرانی با اشاره به کوهستانی بودن و کمبود دشت در استان، اضافه کرد: موضوعی که طی سال‌های اخیر پیش آمده خشکسالی‌های پی در پی و دامنه داری است که استان را فرا گرفته و با کاهش منابع آبی همانند قبل در فضای باز نمی توان به کشاورزی سنتی نمی‌توان ادامه داد.

او ادامه داد: در نتیجه با وضعیت و شرایط فعلی و خشکسالی‌هایی که وجود دارد بهترین راهکاری که وزارتخانه و سازمان جهادکشاورزی استان در اولویت کاری خود قرار داده است، بحث توسعه گلخانه‌ها است که بسته به شرایط آب وهوایی استان که چهار فصل است، کشت گلخانه‌ای نیز متغیر و قابل اجرا است.

شیرانی با اشاره به عملکرد پایین و کاهش راندمان کشاورزی سنتی در استان گفت: باتوجه به راندمان و عملکرد پایین کشاورزی سنتی، این روش توجیه پذیری اقتصادی ندارد و به همین دلیل نیاز است که در رابطه با کشت گلخانه‌ای فرهنگ سازی شود.

او افزود: هزینه زیادی باید صرف گلخانه شود به همین منظور اولویت اصلی در ارائه تسهیلات از سوی سازمان و وزارتخانه گلخانه‌ها هستند، سال‌های قبل تسهیلات پرداختی زیر ۱۰ درصد بود، اما در حال حاضر این تسهیلات به صورت یارانه‌ای و تبصره ویژه ۱۲ درصد و ترجیحی در بانک نیز ۱۵ درصد است.

شیرانی با تاکید بر اجرای طرح گلخانه‌های کوچک در روستا‌ها، اضافه کرد: طرح دیگری که در روستا‌ها بنا است اجرا شود، طرح توسعه گلخانه‌های کوچک مقیاس است که حداکثر تا ۳۰۰ متر در حیاط مناطق روستایی می‌توان اجرا کرد، سازمان جهادکشاورزی در حال صدور مجوز‌ها است و اعتباراتی که برای گلخانه‌های کوچک مقیاس است از طریق بنیاد برکت و منابع دیگر بسته به نوع و الگوی کشت پرداخت می‌شود.

او در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به خشکسالی‌های اخیر و کمبود آب در استان، تغییر الگوی کشت و گلخانه داری در استان موثرترین و پر درآمد‌ترین کار است، باتوجه به این که کشاورزان نیز از روش سنتی خسته شده و آبی برای اجرای روش قبل ندارند، از کشت گلخانه‌ای در استان استقبال کرده و آن را اجرا می‌کنند.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار