دولت چین در پی تحرکات نظامی آمریکا در دریای جنوبی چین، رزمایشی نظامی در نزدیکی تایوان برگزار کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، چین در نزدیکی تایوان اقدام به برگزاری یک رزمایش بزرگ نظامی کرد.

دولت چین امروز (سه شنبه) با کشتی‌های جنگی و جنگنده‌هایی که در جنوب غربی و جنوب شرقی جزیره تمرین می‌کردند، اقدام به برگزاری رزمایشی نظامی کرد.

فرماندهی ارتش چین در بیانیه‌ای کوتاه اعلام کرد: کشتی‌های جنگی، هواپیما‌های ضد زیردریایی و جنگنده‌ها برای انجام تمرینات نظامی با  حضور نیروهای ارتش به نزدیکی تایوان اعزام شدند.

در این بیانیه آمده است: اخیرا آمریکا و تایوان بار‌ها در زمینه افزایش تنش‌ها با یکدیگر تبانی، حاکمیت چین را نقض و صلح و ثبات را در این جزیره به شدت تضعیف کردند. این رزمایش بر اساس وضع امنیتی کنونی در تایوان و لزوم حفظ حاکمیت ملی یک اقدام ضروری به شمار می رود.

دولت چین افزود: این یک واکنش جدی به مداخلات خارجی و تحرکات صورت گرفته میان آمریکا و تایوان است. در حالی که در این بیانیه مکان دقیقی برای این رزمایش‌ها ارائه نکرده اما اعلام کرده بسیاری از تمرینات چین در نزدیکی جزایر پراتاس، تحت کنترل تایوان در بالای دریای جنوبی چین و در اطراف کانال «باشی» در جنوب تایوان که به اقیانوس آرام منتهی می‌شود، انجام شد.

هنوز مشخص نیست چه چیزی باعث شروع فعالیت نظامی چین شده اما فروش یک سیستم توپخانه به ارزش ۷۵۰ میلیون دلار از سوی آمریکا به  تایوان، از دلایل اصلی چین برای انجام این رزمایش نظامی عنوان شده است.

در این خصوص، سو سنگ شنگ، نخست وزیر تایوان به چین، همسایه قدرتمند خود هشدار داد به فکر تصرف جزیره نباشد و در این باره دچار توهم نشود.

او گفت: امروز کشورهای قدرتمندی هستند که می‌خواهند تایوان را به کنترل خود در آورند اما بدانند که ما نیز از کشته شدن یا زندانی شدن نمی ترسیم. ما از این سرزمین محافظت می‏‌کنیم.

سنگ شنگ اضافه کرد: آمریکا مانند اکثر کشورها، هیچ رابطه دیپلماتیک رسمی با تایوان ندارد، اما مهمترین حامی بین المللی و تامین کننده سلاح برای ماست.

پکن و واشنگتن سالهاست بر سر جزیره تایوان و دریای چین جنوبی با یکدیگر اختلاف نظر سیاسی دارند. دولت پکن معتقد است جزیره تایوان بخشی از خاک چین است. در این میان آمریکا در اقدامی مداخله جویانه در طی این سال‌ها از دولت تایوان حمایت کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار