محققان MIT با استفاده از الگوریتم جدید توانستند دمای فضای داخلی زمین در اطراف خط الراس اقیانوس‌ها را به دست آورند.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از weforum، زمین شناسان MIT از مواد فوران شده از برجستگی‌های اقیانوس برای برآورد دمای داخل زمین استفاده کرده اند. به گفته آن ها اگر اقیانوس‌های زمین به طور کامل تخلیه شوند، زنجیره‌ای عظیم از آتشفشان‌های زیر دریایی در حال حرکت در اطراف سیاره نمایان خواهد شد.

دمای خط الراس اقیانوس‌های زیر زمین چند درجه است؟

 اکنون زمین شناسان در MIT با تجزیه و تحلیل هزاران نمونه از مواد فوران شده در امتداد خط الراس اقیانوس و بررسی سابقه شیمیایی آن‌ها، به این نتیجه رسیده اند که دمای خط الراس اقیانوس‌های زیر زمین به طور متوسط در حدود ۱۳۵۰ درجه سانتیگراد است اما با این حال، نقاط داغی در امتداد خط الراس وجود دارد که می‌تواند به ۱۶۰۰ درجه سانتیگراد هم برسد.

دمای داخلی زمین

با استفاده از نقشه دمایی فضای داخلی زمین در اطراف خط الراس اقیانوس‌ها، دانشمندان می‌توانند فرایند‌های ذوب که باعث ایجاد آتشفشان‌های زیر دریایی می‌شوند را بهتر درک کنند و اینکه چگونه این فرایند‌ها می‌توانند سرعت تکتونیک صفحات را در طول زمان پیش ببرند.

 زاکاری مولیتور، دانشجوی کارشناسی ارشد EAPS و تیموتی گروو، پروفسور زمین شناسی R.R. Schrock در MIT و Krein محققان این پروژه هستند. استفانی براون کرین، نویسنده ارشد در بخش زمین، علوم جوی و سیاره‌ای MIT (EAPS) می‌گوید: تکتونیک و جابجایی صفحات فرآیند‌های مهمی در شکل گیری تاریخ زمین بوده اند. دانستن درجه حرارت در کل این زنجیره برای درک سیاره زمین به عنوان یک موتور حرارتی، تفاوت آن با دیگر سیارات و چگونگی حفظ حیات در زمین، ضروری است.

سیاره زمین

روش زمین شناسان برای برآورد دمای زمین

کرین و همکارانش یک الگوریتم جدید به نام ReversePetrogen را برای ردیابی تاریخچه شیمیایی سنگ در گذشته، شناسایی ترکیب اصلی عناصر و تعیین دمای ذوب شدن سنگ در زیر سطح طراحی کرده اند. آن ها در آزمایشگاه سنگ‌هایی با ترکیبات مختلف را گرم کرده و به دما و فشار‌های مختلف می‌رسانند تا تکامل شیمیایی آن‌ها را مشاهده کنند. در نهایت الگوریتم جدید برای پیش بینی روابط بین دما، فشار و ترکیب شیمیایی سنگ به دست آمد.

کرین و همکارانش الگوریتم جدید خود را در مورد صخره‌های جمع شده در عمق یک آتشفشان زیر دریا به طول بیش از ۷۰ هزار کیلومتر، اعمال کردند. داده‌های تیم تجزیه و تحلیل شامل بیش از ۱۳ هزار نمونه است که در طول سیستم خط الراس اقیانوس طی چندین دهه، و در چندین سفر تحقیقاتی جمع آوری شده است.

اقیانوس های زمین

به هر حال درک این پویایی‌ها به دانشمندان کمک می‌کند تا نحوه رشد و تکامل قاره‌های زمین و زمان آغاز فرونشینی و تکتونیک صفحات که برای حیات پیچیده بسیار مهم هستند را تعیین کنند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار