برترین‌های فناوری و فضا؛

از پیوستن ۶۰۲ نخبه خارج از کشور به دانشگاه‌ها تا تولید دستگاه معاینه ریه کرونایی‌ها بدون جراحی

فناوری و فضا در هفته‌ای که گذشت با اخبار متعددی همراه بود که در این بسته خبری به آنها اشاره می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، حوزه فناوری و فضا در هفته‌ای که گذشت با اخبار متعددی مانند «دستگاه پرتودرمانی روشی برای رهایی از تومور‌های سرطانی»، «حمایت از شرکت‌های دانش بنیان توسط مجموعه‌های فناورانه»، «ساخت ویلچر برقی عبور از پله برای اولین بار در ایران»، «دستگاه معاینه تصویری ریه بیماران کرونایی بدون جراحی پزشکی»، «ماهواره‌های سنجشی و مخابراتی در چه مرحله‌ای هستند؟»، «رفع مشکل بیکاری با تربیت نسل کارآفرین»، «فناوری فلز-هوا، راه حل داخلی مشکل برق پشتیبان»، «تامین نیاز‌های صنایع بزرگ هدف برگزاری رویداد‌های تبادل فناوری است»، «تلاش مداوم، شرط اصلی برای دانش بنیان ماندن شرکت‌ها»، «۶۰۲ نخبه ایرانی خارج از کشور به هیات علمی دانشگاه‌های برتر پیوستند» همراه بود.

دستگاه پرتودرمانی روشی برای رهایی از تومور‌های سرطانی

کریمی، مدیر فروش یک شرکت دانش بنیان،  با اشاره به پرتودرمانی تومور سرطان اظهار کرد: از مهمترین روش‌های درمان سرطان می‌توان به جراحی، شیمی درمانی، هورمون درمانی و پرتودرمانی اشاره کرد که روش پرتو درمانی از همه روش‌ها پیشی گرفته است. پرتو درمانی قابلیت درمان اکثر تومور‌های سرطان، از جمله تومور‌های بزرگ یا کوچک و حساس مثل تومور مغزی یا تومور مجاور نخاع را دارد.  

او افزود: رادیوتراپی عبارت است از استفاده اشعه مخصوص برای درمان تومور‌های سرطان، از بین بردن سلول‌های سرطانی و جلوگیری از رشد سلول‌های سرطان، البته ذکر این نکته هم الزامی است که برخی از سرطان‌ها با رادیوتراپی درمان نمی‌شوند، مثلاً در سرطان‌هایی مثل لوسمی (نوعی سرطان خون) که سلول‌های سرطانی در کل گردش خون وجود دارند، نمی‌توان از اشعه استفاده کرد. رادیوتراپی یا به طور مستقل بر روی بیماری انجام می‌شود و یا بعد از انجام عمل جراحی سرطان و یا بعد از شیمی درمانی به عنوان مکمل عمل جراحی و شیمی درمانی بر روی بیماری انجام می‌شود.

حمایت از شرکت‌های دانش بنیان توسط مجموعه‌های فناورانه

علیرضا صاحبی مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان توسعه فناوری اظهار کرد: فعالیت این شرکت در زمینه ارائه خدمات توسعه بازار به شرکت‌های دانش بنیان و فناور است. در ایران بیش از ۶ هزار شرکت دانش بنیان وجود دارد که بخشی از آن‌ها محصولات و خدمات فناورانه و ارزشمندی را ارائه و روانه بازار کردند.

او افزود: از زمانی که یک محصول تولید و آماده ارائه می‌شود تا زمانی که آن محصول جایگاه خود را در بازار پیدا کرده و به سودآوری برسد به برخی حمایت‌ها و پوشش‌ها احتیاج دارند و این مسیر توسط خود شرکت‌های دانش بنیان و فناور به تنهایی قابل عبور نیست، زیرا این شرکت‌ها عمدتا توسط افراد آکادمیک و پژوهشگر راه‌اندازی شده است.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان توسعه فناوری گفت: مجموعه ما به عنوان کارگزار نهاد‌های دولتی متولی در بحث شرکت‌های دانش بنیان و توسعه فناوری، خدماتی را به این شرکت‌ها ارائه می‌کند که یکی از این خدمات تولید محتوا و به نوعی بازاریابی محتوایی است. یکی دیگر از مزیت‌های شرکت ما برپایی پاویون‌های شرکت‌های دانش بنیان و فناور است.

ساخت ویلچر برقی عبور از پله برای اولین بار در ایران

فتح الریجی مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان با اشاره به ساخت  ویلچر برقی برای عبور از پله اظهار کرد: طراحی و ساخت این دستاورد توسط جوانان و نخبگان داخل کشور است و قابلیت  این را دارد که مسافت ۱۵ پله را در یک دقیقه طی کند. کشنده ویلچر که نام دیگر آن کشنده اسب است، به هر ویلچری وصل شده و حداکثر سرعت آن ۱۷ کیلومتر در ساعت بوده است که با یک بار شارژ ۲۰ کیلومتر مسیر را طی می‌کند و هیچ مشابه دیگری ندارد.  

او افزود: محصول ویلچر پله و کشنده ویلچر این شرکت دانش بنیان ایرانی نسبت به نمونه خارجی علاوه بر اینکه از نظر کیفیت بسیار بالا بوده، از نظر قیمت نیز بسیار مقرون به صرفه است؛ قیمت دستگاه پله رو در ایران هزار دلار بوده، ولی مشابه خارجی آن از ۴ هزار دلار شروع می‌شود و همچنین کشنده اسب در ایران تقریبا ۵۰۰ دلار به فروش می‌رسد، اما نمونه مشابه خارجی آن از ۴ هزار دلار شروع می‌شود.

فتح الریجی در ادامه با اشاره به کارایی دستگاه‌های ویلچر پله و کشنده ویلچر بیان کرد:  کارایی و کاربرد دستگاه‌های ویلچر پله و کشنده ویلچر در مقایسه با نمونه‌های خارجی در رتبه بالایی قرار دارد و استقبال کننده‌های زیادی هم داشته و مجوز‌های لازم را دریافت کرده است؛   ویلچر پله علاوه بر اینکه تنها ویلچر‌های برقی بوده که مجاز هستند داخل هواپیما شده و حتی در راه روی هواپیما نیز تردد کنند؛   مجوز تردد در داخل قطار را نیز گرفته  و هیچ ویلچری درحال حاضر این اجازه  را ندارد.

دستگاه معاینه تصویری ریه بیماران کرونایی بدون جراحی پزشکی

اسفندیاری مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان با اشاره به دستگاه معاینه تصویری ریه بیماران کرونایی برای مشاهده حنجره بیماران اظهار کرد: دستگاه  ویدئو لارینگوسکوپ جهت معاینه چهار راه هوایی بدن انسان یعنی معاینه تصویری ریه بیماران کرونایی استفاده می‌شود. این دستگاه می‌تواند مسیر تنفس را ببیند و به تبع برای لوله‌گذاری و جلوگیری از مرگ افراد کمک کند.

او افزود: ویژگی محصول ویدئو لارینگوسکوپ این است که می‌تواند ارسال تصویر را به صورت بی‌سیم و باسیم انجام دهد و ما می‌توانیم معاینه‌های راه‌های هوایی را آسانتر کنیم، دستگاه ما از نظر قیمتی تقریباً یک پنجم قیمت‌های نمونه‌های خارجی است که حتی به این سرعت و کیفیت نیستند.

ماهواره‌های سنجشی و مخابراتی در چه مرحله‌ای هستند؟

سعید قربانی  دبیر شورای عالی فضایی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه علم وفناوری فضایی خاستگاه پژوهش در منظومه هستی دارد، اظهار کرد: فناوری فضایی را می‌توان به مثابه چرخه‌ای دانست که شامل توانایی طراحی و ساخت ماهواره‌ها با ماموریت‌های مشخص بوده و شامل یک سیستم تجمیع شده کلی متشکل از زیرسیستم‌های لازم برای تحقق اهداف ماموریت‌های مخابراتی یا سنجشی بوده است.

او بیان کرد: ماهواره‌ها را می‌توان با دو شاخص (سایز و وزن) همچنین ماموریت، مورد طبقه‌بندی و بررسی قرار داد.

قربانی با اشاره به تقسیم بندی ماهواره‌ها تصریح کرد: از حیث توانایی طراحی وساخت پرتابگر و پرتاب ماهواره به مدارات پایین و بالای زمین، پرتابگر‌ها را از دو منظر (سایز و تعداد محموله) و نوع سوخت می‌توان تقسیم بندی کرد البته توانایی کنترل ماهواره در مدار از ایستگاه زمینی و برقراری ارتباط موثر از دیگر مزیت‌های پرتابگر است.

رفع مشکل بیکاری با تربیت نسل کارآفرین

علی اصغر سعدآبادی، مدیر مرکز فناوری و نوآوری پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی،  اظهار کرد: ذات کارآفرینی ایجاد ارزش است که در نهایت منجر به ایجاد شغل خواهد شد؛ بنابراین ما نیازمند یک نسل کارآفرین هستیم تا کشور را از شرایط و بحران بیکاری نجات دهد که انجام این کار به شدت زمان بر خواهد بود. اما اگر همین منابع موجود در اختیار کارآفرینانی که در کشور حضور دارند، قرار گیرد می‌توان تعداد زیادی کار ایجاد کرد.

او افزود: برای راه اندازی یک کسب و کار و کارآفرین شدن به صورت کلی ۷ مولفه نیاز است که به ترتیب شامل ایده مناسب، تیم منسجم، سرمایه، مکان، ارتباطات با سازمان‌های خصوصی، دولت و حتی مردم، آموزش کافی، دانستن اصول کسب و کار و در نهایت پشتکار است که می‌توان پشتکار را به عنوان مهم‌ترین مولفه درنظرگرفت.

فناوری فلز-هوا، راه حل داخلی مشکل برق پشتیبان

سجاد مهرابی، مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان،  اظهار کرد: این روز‌ها با توجه به کمبود منابع تامین کننده برق در کشور، دکل‌های مخابراتی از جمله دکل تلفن‌های همراه هم با مشکلاتی روبرو شده است و  به گفته آقای جهرمی در اکانت توییتری خود مبنی بر اینکه «باتری دکل‌های تلفن همراه، برای ۲ساعت پاسخگوی قطع برقند و پس از دشارژ کامل، نیازمند ۸ساعت اتصال به شارژهستند تا به طور کامل شارژ شوند»؛ متاسفانه در برخی نواحی، هشت ساعت برق شهری در دسترس نیست؛ در حالی که مشکل ذکر شده در توئیت و مصاحبه‌های آقای آذری جهرمی درباره قطعی آنتن‌های مخابرات، از طریق  این باتری کاملا قابل رفع است.

او افزود: باتری‌های فلزهوا یکی از جدیدترین نسل باتری‌ها در دنیا هستند که از واکنش فلز با اکسیژن هوا، جریان الکتریکی تولید می‌کنند و بیش از ۵ برابر باتری‌های لیتیوم-یونی انرژی دارند؛ همچنین مداومت انرژی بالای این باتری‌ها سبب می‌شود تا در مدت زمان طولانی نیاز به شارژ مجدد نداشته باشد.

تامین نیاز‌های صنایع بزرگ هدف برگزاری رویداد‌های تبادل فناوری است

مرضیه شاوردی مدیر توانمند سازی صندوق نوآوری و شکوفایی اظهارکرد: صندوق نوآوری و شکوفایی در راستای کمک به توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان از یک سو و کمک به رفع نیاز‌های فناورانه سازمان‌ها و صنایع بزرگ با تکیه بر توان داخلی، برگزاری رویداد‌های تبادل فناوری را از سال ۱۳۹۸ آغاز کرده است. در سال ۱۳۹۸، ۱۴ رویداد تبادل فناوری در قالب «گردهمایی فناورانه صنایع، شرکت‌های دانش‌بنیان و استار‌ت‌آپ‌ها» برگزار شد که رویداد‌های ۲ تا ۳ روزه با حضور صنایع بزرگ و شرکت‌های دانش‌بنیان بود. طی این ۳ روز، نشست‌های ارائه نیاز‌های فناورانه و مذاکرات B ۲ B بین طرف عرضه و تقاضا برگزار می‌شد و همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان امکان عرضه دستاورد‌ها و توانمندی‌های خود در نمایشگاه جانبی رویداد را داشتند.

اوافزود:در سال ۱۳۹۹، با شیوع کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن، برگزاری رویداد‌ها به صورت مجازی ادامه یافت و در مجموع ۱۱ رویداد برگزار شد. طی این رویداد‌ها پس از ارائه نیاز‌های فناورانه سازمان‌ها و صنایع بزرگ کشور، امکان برگزاری مذاکرات دوجانبه با شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها فراهم شد. برگزاری این رویداد‌ها در مجموع به عقد ۴۸۶۳ میلیارد تومان تفاهم‌نامه منجر شد که تاکنون بالغ بر ۶۰۰ میلیارد تومان از آن‌ها به قرارداد قطعی رسیده است.

تلاش مداوم، شرط اصلی برای دانش بنیان ماندن شرکت‌ها

مرجان حصاری کارشناس پذیرش، نظارت و ارزیابی واحد‌ها در پارک علم و فناوری و مرکز رشد دانشگاه شهید بهشتی اظهار کرد: شرکت‌های دانش بنیان به سه دسته نوع یک نوع دو نوع سه تقسیم می‌شوند؛ که دو نوع اول بطور جداگانه به شرکت‌های نوپا و تولیدی نوع ۱ و ۲ تقسیم می‌شوند که البته شرکت‌های دانش بنیان نوع ۳ به تازگی به این دسته بندی اضافه شده است.

او افزود: شرکت‌های دانش بنیان نوع یک ۲ سال و شرکت‌های دانش بنیان نوع دو و سه ۳ سال مجوز دانش بنیان ایشان اعتبار دارد.

حصاری بیان کرد: همه شرکت‌هایی که دانش بنیان شده اند می‌توانند حداکثر به مدت ۱۵ سال مجوز شان را تمدید کنند و از حمایت‌های معاونت علمی از قبیل معافیت مالیاتی، گمرکی و عوارضی، باتوجه به نوع شرکت و فعالیتشان بهرمند شوند.

۶۰۲ نخبه ایرانی خارج از کشور به هیات علمی دانشگاه‌های برتر پیوستند

  از سال ۹۵ تاکنون ۸ هزار و ۹۶۵ نفر از نخبگان ایرانی خارج از کشور در طرح سامانه همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور ثبت نام کرده‌اند. این طرح‌ها در کارگروه‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفته و ۶۰۲ تقاضا در قالب جذب هیات علمی مورد تایید قرار گرفت.

بر اساس آمار‌های موجود، سال ۹۵، ۲۱۱ درخواست برای جذب هیات علمی ارائه و ۹۰ طرح برگزیده شد. سال ۹۶ آمار تعداد متقاضیان مشارکت در این طرح ۵۶۷ مورد بود که ۷۰ طرح نهایی و انتخاب شد. همچنین سال ۹۷ با شکل‌گیری یک روند صعودی، یک هزار و ۲۷۰ نفر متقاضی استفاده از این طرح بودند و ۱۴۴ نفر برگزیده شدند.

این روند صعودی سال ۹۸ به یک هزار و ۲۳۷ مورد رسید و ۱۱۱ طرح منتخب شد. سال ۹۹ این آمار به یک هزار و ۱۹۰ مورد رسید و ۱۵۲ طرح به تایید رسید و در نهایت از سال ۱۴۰۰ تاکنون ۴۹۰ متقاضی درخواست استفاده از این طرح را ارائه کردند و ۳۵ نفر انتخاب شدند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار