تولید داروی بومی ضدسرطان ترک اعتیاد/ دانش‌بنیان‌ها به میدان بومی‌سازی دندانپزشکی وارد شدند

فناوری و فضا در هفته‌ای که گذشت با اخبار متعددی همراه بود.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، حوزه فناوری و فضا در هفته‌ای که گذشت با اخبار متعددی مانند« تولید داروی بومی ضدسرطان ترک اعتیاد»، « تولید کیت تشخیص کرونا با تکیه بر توان داخلی»، « داروی نانو کامپوزیت ژنتیکی موثر در درمان کرونا»، « غلبه روبات‌های هوشمند بر زندگی انسان‌ها تا چند سال آینده/ وقتی فناوری به سراغ افراد می‌آید»، « دانش‌بنیان‌ها به میدان بومی‌سازی دندانپزشکی وارد شدند»، « تامین خوراک دام با استفاده از پسماند نیشکر»، « ایمپلنت کوچکی که چاره درد‌های مزمن است!» همراه بود.

تولید داروی بومی ضدسرطان ترک اعتیاد

نوید گودرزی مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به ویژگی‌های نانو داروی ضد سرطان ترک اعتیاد اظهار کرد: شرکت دانش بنیان ما موفق به تولید داروی جدید برای ترک اعتیاد به مواد مخدر و الکل شده است؛ در این محصول از تکنولوژی پیشرفته میکروسفر‌های پلیمری استفاده شد که پس از تزریق عضلانی این دارو، در مدت یک ماه، این دارو تاثیر خود را در بدن بیمار می‌گذارد.

او افزود: کاربرد اصلی این دارو ترک اعتیاد در بیماران دارای سو مصرف مواد اپیوئیدی و الکل است. در این شیوه درمان، پزشک درمانگر اعتیاد، بعد از اطمینان از پاک بودن بیمار در چند هفته گذشته، با تزریق عضلانی این دارو و حمایت‌های روانشناختی به بیمار کمک می‌کند وسوسه کمتری برای بازگشت به اعتیاد داشته باشد و حتی در صورت مصرف مواد و الکل دیگر احساس سرخوشی نخواهد داشت.

تولید کیت تشخیص کرونا با تکیه بر توان داخلی

یونسی، مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، ویـروس کرونا خانـواده بزرگـی از ویـروس هـاست کـه شامـل طیـف گسـترده‌ای از بیمـاری سـرماخوردگی گرفتـه تـا بیماری‌هـای شـدیدتر ماننـد سـندرم شـدید تنفسـی حـاد می‌شـوند. سارس گونـه جدیـدی اسـت کـه قبلا در انسـان دیـده نشـده اسـت. (۲-COVID (CoV-SARS یـک کروناویـروس اسـت کـه بعنـوان عامـل سـندرم حاد تنفسـی بـرای اولیـن بـار در ووهـان چین در سـال ۲۰۱۹ شـیوع پیـدا کـرد.

او افزود: بیمـاران مبتلا بـه ۲-CoV-SARS طیـف وسـیعی از علائـم خفیـف تـا شـدید تنفسـی، تب، سـرفه و تنگـی نفـس را نشـان می‌دهنـد کـه ضرورت تشـخیص سـریع در ایـن بیمـاران کاملا احسـاس می‌شـود تـا بتـوان جلـوی گسـترش پاندمیـک آن را گرفـت. تسـت تشـخیص سـریع این بیماری بـرای شناسـایی افـراد آلـوده بـه ایـن ویـروس و نیـز کمـک بـه تشـخیص ایـن بیمـاری طراحـی شده اسـت.

داروی نانو کامپوزیت ژنتیکی موثر در درمان کرونا

علی زینعلی، مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: داروی نانو کامپوزیت ژنتیکی کرونا یک محصول شیمیایی و بر پایه ژن‌های غیرکد شونده است. این‌ داروها به صورت تخصصی وارد بدن شده  و در سلول واکنش نشان می‌دهند. این دارو پس از شناسایی ویروس باعث تخریب ژن ویروس شده و از تکثیر آن جلوگیری می‌کند.

او افزود: در فاز تکنولوژی و هایتک این دارو بسیار پیشرفته است به صورتی که داروی نانو کامپوزیت ژنتیکی کرونا جزو دارو‌های مجوز گرفته سازمان غذا و دارو بوده و ایران اولین کشوری است که در دنیا توانسته به سطح هایتکی دارو‌های شیمیایی برسد تا بتواند تخریب ویروس را تا  ۷۰ الی ۸۰ درصد طی ۴ روز پیش ببرد و بهبود بخشد.

غلبه روبات‌های هوشمند بر زندگی انسان‌ها تا چند سال آینده/ وقتی فناوری به سراغ افراد می‌آید

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، عصر چهارم فضا همزمان با مطرح شدن انقلاب صنعتی چهارم در سال ۲۰۱۶ توسط آژانس فضایی اروپا (ESA) بوده است. متناظر با مفهوم ۰.۴ Industry در صنعت، تمرکز ۰.۴ Space بر اتصال علم، صنعت، سیاست و جامعه به روش‌های نوین و جدید است. هدف اصلی ۰.۴ Space یا همان عصر چهارم فضا ایجاد ارزش افزوده در بخش خدمات و سرویس‌های فضایی است.

تعاریف عصر‌های اول تا چهارم فضا به اینگونه است؛ عصر اول فضا: نجوم و اخترشناسی، عصر دوم فضا: رقابت فضایی ابرقدرت ها، پرتاب ماهواره و سفر به ماه، عصر سوم فضا: همکاری‌های بین المللی، ایستگاه بین المللی فضایی، همکاری محدود با بخش خصوصی، عصر چهارم فضا: ترکیب فناوری‌های نوین با فناوری فضایی، نوآوری، حضور پررنگ در بخش خصوصی دارد.

در این گزارش قرار است با عصر چهارم فضا و فناوری‌های نوینی که در عصر چهارم فضا مورد توجه قرار دارند آشنا شوید که به برخی ازآن‌ها اشاره شده مانند: ساخت هوشمند و چاپ ۳ بعدی (که در حوزه طراحی و ساخت ماهواره و بخش زمینی عصر چهار فضا است)، روبات‌های هوشمند (ماه نورد و مریخ نورد)، اینترنت اشیاء و سنسور‌های هوشمند (پایش و هشدار و مدیریت بالیای طبیعی)

دانش‌بنیان‌ها به میدان بومی‌سازی دندانپزشکی وارد شدند

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، افزایش قیمت محصولات و مواد دندانپزشکی دسترسی به خدمات با کیفیت دندانپزشکی را برای بسیاری سخت کرده است، معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، به منظور رفع این مشکل، شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق را به کمک طلبید. بر این اساس یک بانک اطلاعاتی قابل توجه از نیاز‌های فناورانه ایجاد شده است. همچنین صنایع مختلف نیز نیاز‌های خود را اعلام می‌کنند تا شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق توانمند، بومی‌سازی این نیاز‌ها را در دستور کار قرار دهند.

در سال‌های اخیر قیمت تجهیزات دندانپزشکی وارداتی به دلیل نوسانات ارزی به شکل تصاعدی افزایش یافته است، همین مسئله لزوم داخلی سازی این محصولات را گوشزد کرده است.

تامین خوراک دام با استفاده از پسماند نیشکر

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، حفظ و جلوگیری از هدررفت منابع موجود در کشور ضرورتی است که در طرح تبدیل سرشاخه نیشکر به خوراک دام مدنظر است. کاری که آسیب به محیط‌زیست را هم کاهش می‌دهد. بر اساس آمارهای موجود، سالانه حجم انبوهی از بقایای کشاورزی در کشور تولید می شود که می‌تواند بخش قابل توجهی از خوراک پایه دام‌ها را تامین کند. مثلا نیشکر یکی از این زوائد کشاورزی است که برای تولید خوراک دام فرآوری شده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با توجه به محدودیت منابع آب و خاک حالخیز، فقر مراتع و کمبود علوفه در کشور و افزایش نیاز به خوراک دام به دلیل گسترش کمی و کیفی دامپروری، موضوع شناسایی و استفاده بهینه از منابع جدید در تغذیه دام را به یک ضرورت بدل کرده است.

کارشناسان معتقدند که بقایای نیشکر شامل سرشاخه، پیت، باگاس و ملاس یکی از پسماندهای کشاورزی است که می تواند بخش بزرگی از نیاز صنعت دامپروری به خوراک را تامین کند. این بقایا پس از برداشت محصول اصلی در زمین می‌مانند و مانع انجام عملیات خاک‌ورزی می‌شوند. برخی کشاورزان برای رهایی از این زائدات آنها را می‌سوزانند و مشکلات زیست‌محیطی نیز ایجاد می کنند. این در حالی است که بقایای نیشکر می‌تواند منبع مفید و ارزشمندی برای تولید خورام دام در کشور باشد.

ایمپلنت کوچکی که چاره درد‌های مزمن است!

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از نیوساینتیست، یک ایمپلنت کوچک که می‌توان آن را به ستون فقرات تزریق کرد، امکان رهایی از درد مزمن را فراهم می‌کند. این ایمپلنت با انتشار بار‌های الکتریکی کار می‌کند که به مغز برای توقف درد علامت می‌دهند.

دامیانو بارون (Damiano Barone)، پژوهشگر "دانشگاه کمبریج" (University of Cambridge) گفت: تحریک نخاع برای کنترل درد مزمن در بدن، موضوع جدیدی نیست اما تاثیر آن به خاطر مشکلات عملی، با مانع روبرو می‌شود. برای اینکه چنین ابزار‌هایی به درستی کار کنند، باید تا ۳۲ الکترود داشته باشند.

این کار به یک ایمپلنت نسبتا بزرگ با عرض حدود ۱۲ میلی‌متر نیاز دارد که کاشت آن در بدن، طی یک جراحی پیچیده به همراه بیهوشی صورت می‌گیرد. این جراحی، خطراتی مانند آسیب نخاعی را به همراه دارد و برداشتن بخشی از ستون فقرات را شامل می‌شود. چنین مواردی می‌توانند مزایای ایمپلنت را کاهش دهند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.