مدیرگروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی خراسان شمالی گفت: میزان مصرف مکمل امگا ۳ باید زیر نظر پزشک باشد، چون مصرف خودسرانه این مکمل، عارضه دار است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، نسرین علیزاده مدیرگروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی خراسان شمالی گفت: اگر در سبد غذایی خانوار به طور متوسط ۴-۳ بار در هفته هر بار ۱۲۰-۸۰ گرم ماهی مصرف شود افراد به هیچ‌وجه نیازی به مصرف امگا ۳ نخواهند داشت، اما اگر ماهی مصرف نمی‌شود، می‌توان از مکمل امگا ۳ استفاده کرد.

علیزاده  مقدار مکمل مصرفی در دوز غیر درمانی را یک گرم و در دوز درمانی ۳ گرم در روز دانست و افزود: مکمل امگا ۳ باید زیر نظر پزشک و بعد از انجام آزمایش‌های لازم و تشخیص وضعیت اکسیداسیون بدن تجویز شود، چون مصرف خودسرانه این مکمل، عارضه دار است.


بیشتر بخوانید


او اظهار  کرد: وقتی مکمل امگا ۳ بیش از مقدار مورد نیاز مصرف می‌شود، چون یک نوع اسید چرب است، با اسید چرب امگا ۶ که برای عملکرد بینایی و مغزی لازم است، رقابت می‌کند و میزان جذب آن را پایین می‌آورد.

مدیرگروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی خراسان شمالی گفت: از سوی دیگر، وقتی امگا ۳ به طور خالص در برنامه غذایی گنجانده می‌شود، کلسترول که برای غشای سلول‌های بدن مورد نیاز است، کاهش می‌یابد و یکپارچگی غشا‌های سلولی از بین می‌رود.

او  تاکید کرد: در دوره‌های خاصی مثل بارداری یا شیردهی مصرف مقادیر بالای امگا ۳ می‌تواند خطرساز باشد.
به گفته او  دوز مکمل‌های امگا ۳ متفاوت و از ۱۰۰ میلی‌گرم تا ۹۰۰ میلی‌گرم متغیر است و شرکت‌های تجاری معمولاً مقادیر امگا ۳ را روی بسته‌بندی می‌نویسند.

علیزاده توصیه کرد: بهتر است امگا ۳ را همراه با وعده غذای اصلی مصرف کرد، زیرا مکمل آن نوعی روغن است و همراه غذا بهتر جذب می‌شود البته افرادی که بعد از مصرف آن دچار ضعف در پا می‌شوند، می‌توانند مکمل را قبل از خواب مصرف کنند.

انتهای پیام/ ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.