آیت الله اعرافی گفت: همایش صدمین سالگرد تاسیس حوزه علمیه قم با پیام رهبر انقلاب و مراجع برگزار می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم، آیت‌الله علیرضا اعرافی،مدیر حوزه‌های علمیه کشور روز دوشنبه در مراسم افتتاح بلوار و مسیر مستقیم تقاطع غیرهمسطح شهید آیت‌الله سید محمدباقر حکیم قم گفت: در آستانه باز تاسیس حوزه علمیه قم، همایش یک صدمین سالگرد بازتاسیس حوزه علمیه قم با پیام رهبر معظم انقلاب و مراجع برگزار می‌شود.

او  افزود: بر همین اساس دبیرخانه‌ای تاسیس و همه تلاش آن برگزاری همایشی با همین نام است.

آیت الله اعرافی با بیان این‌که در یک صدمین سالگرد بازتاسیس و احیای حوزه علمیه قم به‌وسیله مرحوم آیت‌الله حائری یزدی هستیم، بر همکاری و هم‌فکری همه نهاد‌ها و دستگاه‌های قم به‌خصوص شهرداری بر برگزاری همایش این روز عظیم تاکید کرد و گفت: حوزه قم همواره در قله بوده و هیچ زمانی مشعل دانش، علوم اسلامی و حوزوی در این شهر خاموش نشده است.

او اضافه کرد: با حضور مرحوم آیت‌الله حائری بنیان یک حوزه مرکزی در تراز حوزه نجف در قم برنامه‌ریزی‌شده است و آن مرد حکیم توانست در سخت‌ترین شرایط جایگاه بلند حوزه را احیا و حفظ کند.

اعرافی ادامه داد: مرحوم آیت‌الله حائری به دعوت مراجع و بزرگان قم در یک قرن پیش وارد قم شد و این حوزه با این عظمت را که بعد‌ها توانست رهبران بزرگی را برای جهان اسلام تربیت و زمینه‌ساز انقلاب بزرگ و جهانی و منشا خیرات و برکات علمی، فرهنگی و جهانی باشد، ایجاد و پایه‌ریزی کند.

او گفت: اگرچه قم در گذشته جایگاهی از نظر تولید افکار و معارف الهی و دینی داشته، ولی همین مسئله در طول تاریخ دارای فراز و نشیب‌هایی بوده است.

اعرافی افزود: با آمدن مرحوم آیت‌الله حائری یزدی در آن شرایط سخت روزگار رضاخانی و انواع هجمه به قم و پایه‌ریزی شدن حوزه این شهر، برکات این شهر در ابعاد مختلف هم دوچندان و متفاوت‌تر از گذشته شد.

مدیر حوزه‌های علمیه در ادامه بر همگرایی و هم‌فکری همه نهاد‌ها و دستگاه‌ها شهری و استانی بر اساس راهبرد و اهداف تعریف شده و مشخص شده برای آبادانی و عمرانی شهر قم تاکید کرد.

او با بیان این‌که از میان همه دستگاه‌ها، شهرداری از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، همگرایی و هم‌افزایی کلان سایر دستگاه‌ها را با شهرداری را برای پیشبرد اهداف عمرانی شهر امری ضروری دانست و اضافه کرد: باید این هم‌فکری و هم‌افزایی با شهرداری شکل قوی‌تری به خود بگیرد.

مدیر حوزه های علمیه با بیان این‌که نگاه راهبردی به اجرای پروژه‌های شهری ادامه یابد، بیان کرد: امروز آن چه موجب تحول در هر مجموعه‌ای می‌شود، دوراندیشی، آینده‌نگری و داشتن رویکرد عمیق و برخورداری از اسناد بالادستی است؛ این همان چیزی است که در شهرداری و مسئولین این شهر وجود دارد و لازم است این امر بیش‌ازپیش تقویت شود.

اعرافی گفت: وقتی صحبت از آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی و علم‌آموزی می‌کنیم، در این موارد هم باید شهرداری فعال و اثرگذار باشد و در کنار اضلاع آموزش‌وپرورش، حوزه و دانشگاه حضور جدی و حمایتی نسبت به این موارد بیان شده داشته باشد.

او  همچنین مقدم خاندان حکیم را در این مراسم گرامی داشت و گفت: این خاندان همواره مشعل علم، حکمت و شهادت هستند و از اهتمام شهرداری در روشن کردن مشعل نام‌گذاری معابر بنام عالمان علوم دینی قدردانی می‌شود.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار