سالهاست سگ ها مهمان ناخوانده شهرهای آبادان و خرمشهر شده اند و گاهی با بی وفایی پاسخ میزبانی شهروندان را می دهند‌.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان،این روزها در کوچه و خیابان های آبادان و خرمشهر که قدم می زنیم حیواناتی را می بینیم که مدت هاست تقریبا هم خیابانی شهروندان شده اند،خوی مهمان نوازی جنوبی ها موجب شده تا گاهی به وقت تشنگی و گرسنگی، آن ها را به آب و غذا دعوت کنند اما در طول این سال ها بعضی وقت ها دیده شده این حیوان وفادار، بی وفا می شود و با ایجاد وحشت وخطر آفرینی برای  مردم این دوشهر حادثه می آفریند، خطرآفرینی که گاهی به قیمت جان افراد تمام می شود و نه زن و کودک می شناسد و نه زور و قدرتی مردانه.

با شهروندان که در خصوص این موضوع و تهدیدهایی که برای امنیت و سلامتشان هم صحبت شدیم یک مرد آبادانی می گفت:در زمان ظهر یا بعد از غروب همسر و فرزندم از ترس جان خود حتی در مواقع ضروری هم به تنهایی قادر به بیرون از خانه رفتن نیستند.

میزبانی از سگ ها گران تمام ‌می شود

یک خانم‌جوان خرمشهری نیز از صدای سگ ها که به صورت گله ای با هدف پیدا کردن غذا در زباله های شهری در خیابان ها رفت و آمد می کنند گلایه داشت و می گفت: افراد بیمار با صدای سگ ها آرامش ندارند و کودکانمان با شنیدن این صداها در نیمه شب وحشت زده می شوند.

مرانی پور، دادستان آبادان در گفت و گو با خبرنگار ما می گوید: دادستانی شهرستان اقدام مستقیمی نمی تواند در این خصوص انجام دهد و با ارسال یک نماینده در نشست هایی که با این موضوع در فرمانداری آبادان برگزار می گردد و بیشتر ادارات نیز در آن حضور دارند ، پیگیری های لازم را صورت می بخشد.

ربیعی، معاون سیاسی فرماندار آبادان نیز از تشکیل کارگروهی به نام پسماند و محیط زیست در فرمانداری شهرستان از سالها قبل خبرداد که دو سال است دیگر نشست های آن برگزار نمی شود و یکی از مسئولیت های مهم آن با اداره محیط زیست است که باید پاسخ دهد.

مهجوری، مدیر کارگروه پسماند و محیط زیست گفت: در دوسال اخیر با توجه به هزینه بربودن عقیم سازی سگ های ولگرد و همکاری نکردن شهرداری درزمینه فراهم سازی بودجه و پیمانکار امکان فعالیت چشمگیر وجود نداشت و این مسئله عامل زادو ولد سگ ها و در نتیجه فراوانی آن ها در شهر و نارضایتی شهروندان شده است.

میزبانی از سگ ها گران تمام ‌می شود

او با اشاره به اینکه در آبادان تنها یک پیمانکار برای عقیم سازی سگ ها فعالیت می کند، ادامه می دهد:تنها اقدام شهرداری دیوارکشی یک محوطه خارج از شهر برای نگهداری از سگ های ولگرد بود و این درصورتی است که نیاز اساسی برای عقیم سازی تمام سگ های موجود در شهرستان به جزء هزینه ، وجود چند پیمانکار فعال است که در حال حاضر آبادان فاقد آن است.

عبیات،معاون خدمات شهری شهرداری آبادان، اما آبادان را تنها شهر استان خوزستان خواند که طرح زنده گیری و عقیم سازی سگ ها در آن انجام می شود به گونه ای که از دوسال پیش تا کنون سه هزار قلاده سگ در این شهر عقیم سازی و به خارج از شهر هدایت شده اند.

عبیات از توافق های شهرداری شهرستان  با سازمان منطقه آزاد اروند و شهرداری خرمشهر خبر داد که قرار است که سرانجام آن ها فراهم سازی مکانی برای عقیم سازی سگ های ولگرد به همراه شرایط نگهداری از آن ها در خارج از شهرستان آبادان باشد.

به سراغ سازمان منطقه آزاد اروند نیز رفتیم و سید مهدی موسوی رئیس محیط زیست اقدامات انجام شده توسط آن سازمان را متعدد خواند اما به این نکته هم اشاره کرد که اقدامات آن ها بیشتر به منظور پشتیبانی بوده چرا که مسئولیت اصلی ساماندهی و عقیم سازی سگ ها به عهده  شهرداری های دو شهر آبادان و خرمشهر است.

او می گفت : سازمان منطقه آزاد اروند همواره در جلساتی که به این منظور در فرمانداری آبادان شکل می گرفت حضور مستمر داشته و یکی از حمایت های آن ها از شهرداری های این دو شهر پرداخت ۲۰۰ میلیون تومان تومان بوده است.

مردم اما وقتی در این سالها اقدام چشمگیری از مسئولان ندیدند از پا ننشستند و با راه اندازی خانه حمایت از حیوانات درمانگاه و محلی نگهداری از این حیوانات بی پناه را به صورت خودجوش و مردمی ایجاد کردند.

به گفته لاله پورحاجی یکی از اعضای اصلی حمایتکده سگ ها، در حال حاضر حدود ۳۰ سگ بی صاحب در آن مکان نگهداری می شود که بخشی از آن سگ های نوپا و کوچکی است که شهرداری اقدام به تلف کردن مادران آن ها کرده و بخشی دیگر نیز مربوط به سگ هایی است که توسط برخی شهروندان زخمی می شوند.

او می گفت: هزینه خوراک و درمان سگ ها بسیار بالاست و دامپزشکان نیز برای درمان آن ها برخلاف شهرهای دیگر هزینه کمتری به منظور حمایت از آن ها دریافت نمی کنند و این در حالی است که هیچ کمکی به این مرکز از سوی ادارات و خیرین شهرستان های آبادان و خرمشهر نمی شود و تمام هزینه ها به صورت شخصی و مردمی تامین می شود.

میزبانی از سگ ها گران تمام ‌می شود

آبادانی ها و خرمشهری ها به دلیل مهربانی و اهمیت به حیوانات خواستار تلف و کشته شدن سگ های خیابانی و ولگرد نیستند، اما تاب و تحملشان لبریز شده از حادثه هایی که هرازچندگاهی دامنگیر خود و اطرافیانشان می شود و به نظر می رسد که مسئولین باید بیش از پیش و همگام با هم به مسئله جمع آوری و عقیم سازی سگ های ولگرد اهمیت دهند  تا هم رضایت و امنیت شهروندان فراهم شود و هم تفاوت ها بین اظهار نظرهای آن ها در این باره تا این اندازه احساس نشود.

گزارش از لیلا احمدی

انتهای پیام/ ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.