رئیس مرکز بهداشت آبادان از پیشگیری و درمان بیش از ۵۸۰ مورد حیوان گزیده در معرض بیماری هاری در این شهرستان خبر داد.

جعفر ربیحاوی رئیس مرکز بهداشت آبادان گفت: در ۶ ماه نخست امسال پیشگیری و درمان بیش از ۵۸۰ مورد حیوان‌گزیده در معرض بیماری کشنده هاری انجام شد.

او گفت: افزایش سگ‌های ولگرد و حیوان‌های خانگی از دلایل شیوع حیوان گزیدگی هستند و شهروندان در صورت حمله سگ و گربه و ایجاد زخم و جراحات به سرعت به مرکز درمان حیوان‌گزیدگی مرکز بهداشت آبادان جنب بیمارستان شهید بهشتی مراجعه کنند.

جمع آوری سگ‌های ولگرد از جمله موضوعاتی است هم گلایه شهروندان ساکن آبادان و خرمشهر را به وجود آورده و هم بار‌ها بخشی از خطبه‌های نماز جمعه در این ۲ شهرستان را به خود اختصاص داده است.

او با تاکید بر اینکه بیماری هاری مشترک بین انسان و حیوان است و در صورت ابتلا سبب مرگ ۱۰۰ درصدی مرگ فرد می‌شود گفت: کارشناسان واحد پیشگیری از بیماری‌ها  ازساعت ۷ صبح تا ۱۲ شب با استقرار در سایت هاری و  اورژانس بیمارستان شهید بهشتی آماده ارائه خدمات به بیماران حیوان‌گزیده هستند

شستشوی زخم، تزریق مرحله اول واکسن‌های کزاز، هاری و سرم هاری از اقدامات اولیه مراجعه بیمار توسط کارشناسان مرکز بهداشت هستند.

مرحله دوم تا چهارم واکسن هاری نیز در فاصله زمانی مشخص تزریق و در صورت نیاز بیمار برای تزریق آنتی‌بیوتیک به پزشک ارجاع داده خواهد شد.

این بیماری از طریق تماس با  بزاق حیوان آلوده توسط گزش یا چنگ‌زدگی به انسان منتقل می‎‌گردد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.