به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، اخیرا تعیین نحوه بررسی طرح «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» در صحن علنی مجلس به تصویب رسید.
تاکید میشود که تعیین نحوه تصویب طرح در مجلس مصوب شده و طرح به تصویب مجلس نرسیده است.به این ترتیب با رأی موافق نمایندگان مقرر شد براساس اصل ۸۵ قانون اساسی، طرح مذکور برای بررسی به کمیسیون مشترک و ویژهای که در مجلس تشکیل خواهد شد، ارسال شود.
بیشتربخوانید
بر این اساس، روند کار به این شکل میشود که طرح مذکور به کمیسیون مشترکی متشکل از کمیسیونهای تخصصی مجلس بازگردانده خواهد شد تا پس از مدت زمانی مشخص (یک تا دو ماه) با حضور صاحب نظران، فعالان فضای مجازی و کارشناسان دولت و بخش خصوصی بررسیهای لازم در مورد آن انجام پذیرد.
روند بررسی طرح بدین نحو خواهد بود که هر حکم تصویبی از سوی این کمسیون به طور عمومی و روزانه انتشار پیدا خواهد کرد و پس از مهلت یک تا دو ماه، طرح مجدداً به صحن علنی ارجاع خواهد شد تا در صورت موافقت نمایندگان، مهلت آزمایشی بودن آن تعیین و برای تأیید به شورای نگهبان ارسال شود.
طرح «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» هنوز به تصویب نرسیده است
نسخه ملاک برای بررسی و ارائه نظر درباره طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی، آخرین نسخه یعنی نسخه ویرایش شده در ۲۶ تیرماه ۱۴۰۰ خواهد بود.
این طرح تا رسیدن به این مرحله دارای ۳ پیش نویس و اصلاحیه بود که در مجموع نسخه نهایی نسبت به نسخه اولیه حدود ۷۰ درصد تغییرات داشته است. در مراحل تصویب این طرح، در طول یک سال گذشته با متخصصان و صاحبنظران گوناگون و دستگاههای مرتبط گفتگو شده و اکنون طرح نسبتاً پختهای مطرح شد.
چند موضوع مهم در پیش نویس قبلی مورد انتقاد بود که در پیش نویس آخر دست خوش تغییر شده است؛ از جمله ممنوعیت واردات ابزارهای الکترونیکی، جرم انگاری استفاده از فیلترشکن، مرزبانی فضای مجازی، تبلیغات کسب و کارهای داخلی در شبکههای خارجی و فیلترینگ شبکههای خارجی بدون مجوز.
همان طور که گفته شد این طرح دارای پیش نویسی بود که به حق اعتراضهایی به آن وارد بود. اما همان طور که فضای رسانهای حکم میکند همواره تاثیر خبر اول بیشتر از اخبار تکمیلی است. در این طرح هم علیرغم انتشار اخبار متعدد درباره اصلاحات متعدد در پیش نویس جدید طرح، قدرت خبر اول برای ماندن در ذهن مخاطبان بیشتر بوده است.
در این بین برخی از افراد هم عمدا با نادیده گرفتن نسخههای اصلاح شده طرح، به نسخه اولیه اشاره دارند و از جو تبلیغاتی ایجاد شده درباره طرح، سود میبرند؛ بنابراین انتقادها زمانی وارد است که ماده یا بندی درباره ادعای مورد نظر در طرح باشد که اکنون این طور نیست.
برای مثال در انتقادات وارده به این طرح میبینیم که هنوز معترضان به طرح نسبت به مواردی از جمله ممنوعیت واردات گوشی، جرم بودن استفاده از فیلترشکن و مدیریت ستادکل نیروهای مسلح بر درگاه مرزی اینترنت انتقاد دارند که این موضوعات اساسا دیگر در طرح نیست.
اولین توصیه به مخاطبان برای برخورد با موضوعات جدید و اینچنینی این است که خودشان دست به کار شوند و برای مثال این طرح را بخوانند. البته در این ماجرا باید این نکته را هم مدنظر داشت که اساسا خواندن طرحها و لوایح با زبان قوانین و مقررات حقوقی و فنی برای همه کاربران آسان نیست.
در ا دامه مهمترین بخشهای این طرح را با زبان ساده مرور کردهایم.
در این طرح واردات گوشی با برنامه پیش فرض خارجی غیرمجاز، ممنوع نیست. استفاده از فیلترشکن جرم نیست. کارگروه مدیریت گذرگاه ایمن مرزی، مسئول مرزبانی فضای مجازی است نه ستاد کل نیروهای مسلح. تبلیغات در شبکههای خدمات خارجی بدون مجوز برای بخش خصوصی ممنوع نیست و مهمتر از همه اجباری برای فیلتر کردن شبکههای خارجی فاقد مجوز، نیست.
اگرچه باید به طور شفاف بیان کنیم که روح کلی این طرح در صدد قاعدهمند کردن فعالیت پیام رسانها در کشور است و تلاش دارد تا با ابزارها و راههای متعددی آنها را نسبت به حضور در فضای مجازی ایرانیها پاسخگو کند. کاری که ایران آن را حتی از برخی کشورها مثل کشور رقیب خود در منطقه یعنی ترکیه دیرتر شروع کرده است. اما بازخوانی بندهای این طرح نشان میدهد که چرا و چگونه طرح راهی برای فیلتر کردن شبکههای خارجی نخواهد بود.
برای درک این موضوع، یک بار برعکس به قضیه فیلترینگ نگاه کنیم. فرض کنیم که موضوع، تحریم یا ممنوع کردن اینستاگرام برای ایرانیها توسط اینستاگرام باشد. یعنی افرادی را تصور کنید که صفحهای را در اینستاگرام ایجاد کرده اند و برای آن فالور گرفته اند و کسب و کارشان در آن است، اما اینستاگرام یکباره صفحه این کاربر را ببندد؛ چه کسی جواب گو است؟
در پیش نویس قبلی طرح، واردات تجهیزات الکترونیکی و هوشمند که خدمات پایه کاربردی خارجی فاقد مجوز را بهصورت پیشفرض نصب کرده اند ممنوع بود.
در پیس نویس جدید طرح، واردات ابزارهای الکترونیکی که نسخه پیش فرض نرم افزار خارجی را داشته باشند، ممنوع نیست و برای آن دسته از ابزارهای الکترونیکی که خدمات پایه کاربردی داخلی را بهصورت پیشفرض نصب کنند، تا سقف ۳۵ درصد عوارض واردات کاهش مییابد.
در نسخه قبلی طرح، ممنوعیت استفاده از فیلترشکن دیده نشده بود، اما ۲ ایراد نسبت به آن وارد بود. برخی میگفتند طرح درباره فیلتر شکن شفاف صحبت نکرده و موضوع را روشن نکرده است، برخی هم میگفتند که از این ماده میتوان جرم انگاری استفاده از فیلترشکن توسط کاربر نهایی را برداشت کرد که یعنی اگر یک کاربر عادی فیلترشکنی را معرفی کرد یا از آن استفاده کرد میتواند متخلف باشد.
در نسخه جدید، استفاده تجاری از استفاده کاربر نهایی جدا شد و فقط انتشار عمده یا فروش تجاری فیلترشکن مشمول جرم خواهد بود.
در پیش نویس قبلی، ستاد کل نیروهای مسلح مسئول مرزبانی فضای مجازی تعیین شده بود.
سپردن مسئولیت مرزبانی فضای مجازی به ستاد کل نیروهای مسلح منتقدان زیادی داشت که این پیشنهاد اصلاح شد.
اما در پیش نویس جدید، مرزبانی فضای مجازی دیگر در اختیار ستاد کل نیروهای مسلح نخواهد بود بلکه در اختیار کارگروهی با ریاست مرکز ملی فضای مجازی قرار میگیرد که وظیفه اصلی آن تأمین امنیت شبکه داخلی از محل گیتوی است.
در پیش نویس قبلی طرح، هر کاربری که در شبکههای خارجی بدون مجوز تبلیغی برای کسب و کار خود انجام میداد، متخلف بود.
اما در پیش نویس جدید بخش خصوصی از این قاعده مستثنی شد؛ فقط نهادهایی که از بودجه دولتی استفاده میکنند امکان تبلیغ در این شبکهها را ندارند.
در پیش نویس قبلی، انتقاداتی به اصلاح قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مصوب ۱۳۸۲ وارد بود که مخالفان به انتخاب پنج نفر صاحبنظر مرتبط در امور ارتباطات و فناوری اطلاعات در کمیسیون تنظیم مقررات توسط کمیسیون نقد داشتند.
در پیش نویس جدید طرح، پنج نفر صاحبنظر مرتبط در امور ارتباطات و فناوری اطلاعات در کمیسیون با پیشنهاد وزیر ارتباطات معرفی میشوند.
طبق پیش نویس قبلی کمیسیون عالی ۲۵ عضو داشت که شامل افراد زیر بود:
۱- رئیس مرکز ملی فضای مجازی (دبیر کمیسیون)، ۲- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، ۳- وزیر اطلاعات، ۴- وزیر اقتصاد و امور دارایی، ۵- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ۶- وزیر صنعت، معدن و تجارت، ۷- رئیس بانک مرکزی، ۸- رئیس سازمان اداری و استخدامی، ۹- دادستان کل کشور، ۱۰- دو نفر حقوقدان آشنای به فضای مجازی به انتخاب رئیس قوه قضائیه، ۱۱- رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، ۱۲- رئیس سازمان پدافند غیرعامل، ۱۳- فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ۱۴- فرمانده نیروی انتظامی، ۱۵- رئیس سازمان صداوسیما، ۱۶- رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، ۱۷- پنج نفر اعضای حقیقی شورای عالی فضای مجازی به انتخاب شورا، ۱۸- یک نماینده مجلس شورای اسلامی عضو کمیسیون فرهنگی، ۱۹- یک نماینده مجلس شورای اسلامی عضو کمیسیون صنایع و معادن، ۲۰- یک نماینده مجلس شورای اسلامی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی.
در پیش نویس جدید تعداد اعضای کمیسیون کمتر شد و ترکیب اعضا هم تغییر کرد. یک عضو از نظام صنفی رایانهای به اعضا اضافه شده است.
علاوه بر این، مشکل تصمیم گیری اعضا را هم تا حدی چاره اندیشی کرده اند؛ به طوری که معاونت تخصصی و مرتبط دستگاههای ردیف ۲ تا ۱۴ نمایندگان تام الاختیار و دارای حق رأی دستگاههای مزبور در کمیسیون هستند.
اعضا در پیش نویس جدید را این افراد تشکیل میدهند: ۱- مرکز ملی فضای مجازی (رئیس مرکز به عنوان رئیس کمیسیون)، ۲- دادستانی کل کشور، ۳- ستاد کل نیروهای مسلح، ۴- وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، ۵- وزارت اطلاعات، ۶- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ۷- وزارت صنعت، معدن و تجارت، ۸- معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ۹- وزارت امور اقتصادی و دارایی، ۱۰- سازمان پدافند غیرعامل، ۱۱- سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ۱۲- نیروی انتظامی، ۱۳- سازمان صداوسیما، ۱۴- سازمان تبلیغات اسلامی، ۱۵- سه نفر اعضای حقیقی شورای عالی فضای مجازی به انتخاب شورا، ۱۶- یک نفر نماینده از نظام صنفی رایانه ای، ۱۸- یک نماینده مجلس شورای اسلامی عضو کمیسیون فرهنگی به عنوان عضو ناظر، ۱۹- یک نماینده مجلس شورای اسلامی عضو کمیسیون صنایع و معادن به عنوان عضو ناظر و ۲۰- یک نماینده مجلس شورای اسلامی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به عنوان عضو ناظر در زمان تصویب بند ۲۱ ماده ۴.
در پیش نویس قبلی دیده شده بود که شبکههایی که هم اکنون مردم از آنها استفاده میکنند اگر در مهلت مقرر از حاکمیت ایران مجوز نگیرند و شرایط ایران را نپذیرند، باید فیلتر شوند.
انتقادی که به آن پیش نویس وارد بود این بود که اغلب شبکههای اجتماعی خارجی فعلی در ایران در مسیر قانونی فیلتر شدن قرار میگرفتند.
اما در پیش نویس شرایط تغییر کرده است. به این صورت که کمیسیون عالی تنظیم مقررات باید براساس اقتضائات جامعه در مورد خدمات پایه کاربردی خارجی که مشابه داخلی ندارند تصمیمگیری کند. بخش خصوصی باید برای تولید نمونه مشابه داخلی اقدام کند، اگر بخش خصوصی اقدام نکرد، وزارت ارتباطات باید برای تولید نمونه مشابه داخلی اقدام کند و اگر وزارت ارتباطات هم اقدام نکرد، مرکز ملی فضای مجازی باید راسا برای انجام این مهم اقدام کند.
در نهایت، تصمیم گیری درباره فیلتر شدن یا نشدن آن شبکه در کمیسیون انجام خواهد شد. به این صورت که ۱۸ نفر باید درباره فیلتر کردن آن شبکه نظر دهند. رای آنها به یک هیئت بدوی ۵ نفره با حضور ۳ قاضی و ۲ کارشناس فضای مجازی ارجاع داده میشود. اگر این کارگروه ۵ نفره رای به مسدود سازی دادند باز هم حق اعتراض وجود دارد. کار به یک هیئت تجدید نظر ۳ نفره متشکل از ۲ قاضی دیوان عالی کشور به انتخاب رئیس قوه قضائیه و یک صاحبنظر به انتخاب سازمان نظام صنفی رایانهای ارجاع داده میشود. این رای قطعی است، اما اگر باز هم اعتراضی وجود داشت این رای در دیوان عدالت اداری قایل تجدید نظر است.
علاوه بر این، یکی از نکات خوبی که به این طرح اضافه شده و مورد اذعان همه است، پرداخت سهم به تولیدکننده محتوای داخلی و ارائه دهندگان خدمات کاربردی از سود فروش ترافیک است.
یعنی تولید محتوا دیگر رایگان نخواهد بود و میتواند یک منبع درآمد به ویژه برای قشر جوان کشور باشد. به عبارت دیگر اگر شخصی در فضای مجازی اثری تولید کرد و از یک تعدادی بیشتر دانلود و کلیک داشت، مبلغی از سود ایجاد آن ترافیک را سهیم میشود. این رویه، ایجاد حتی میلیون شغل مرتبط با تولید محتوا را پیشبینی میکند.
منبع: فارس
انتهای پیام/
این طرح فقط برای بیچاره تر کردن مردم هست و شکی در ان نیست.
یه جوری حرف میزنن اینا انگار نه انگار مردم دارن از گرانی و فساد و اختلاس به مرز جنون میرسن. این آقا هم واسه ما زرنگ شده داره لاپوشونی میکنه
به شما چه بعضی ها حرف های میزنن که آدم شاخ در میاره من درآمد رو از سایت های خارجی در میارم اگه فیلترش کنن من چه کار کنم
از جمله :
1) وجود زشتی ها و تصاویر گناه آلود در فضای مجازی
2) خشونت و وحشی گری در بسیار از مسائل
3) فروش راحت و ساده مواد مخدر
4) قطع زنده زنده اعضای بدن در دا.. وب
5)فروش اسلحه
6) اعتياد آوری شدید به فضای مجازی
7) گناهان کبیره از جمله دروغ غیبت فحاشی تمسخر و.....
8) توهین به پیامبران و مقدسات (استغفرالله)
9) کلاهبرداری های اینترنتی
10)لو رفتن تصاویر و اطلاعات شخصی
11) تبلیغات های دروغ و کذب فراوان
12) حجم وسیعی از سایت های مزخرف و پر فحشا
13) اپلیکیشن های غیرقانونی و ناامن
14) وجود ویروس ها و بدافزارها و از بین رفتن اطلاعات
15) امکان لو رفتن اطلاعات بانکی و سرقت ازحساب ها
و...........
درود بر صیانت
باید سریع فحشا و تمسخر و فحاشی فضای مجازی تموم بشه.
و باید با جهل مبارزه کرد.
انشاءالله با اجرای طرح هدفمند و خوب صیانت هرچه زودتر اینترنت پاک و خوب و بدون زشتی راه اندازی شود.
یعنی اگه این طرح اجرایی بشه من دیگه نمیتونم وارد یوتیوب بشم ؟؟
از همون لحظه قسم خوردم دیگه وارد این یوتیوب خراب شده نشم.
کسی جلوت رو نگرفته.
فقط حرف میزنید هیچی هم نیستید.
حالا خودم جواب میدم
چرا استفاده میکنن مثل قبل فقط شما زحمت نصب فیلتر شکن رو به دوششون انداختید
نتیجه اخلاقی چرا عاقل کند کاری که تاثیری نداره
در واقع تمام ip های متعلق به خارج مسدود خواهند شد.
فقط خبرنگاران میتوانند برای دسترسی به اخبار به اینترنت بین المللی دسترسی داشته باشند.
با زدن ایمیل های مختلف و اسم دروغین کارزار الکی درست کردند.
آمار واقعی امضا کنندگان کارزار به 30 هزار نفر هم نمیرسه.
سیانت نیست
اسمش صیانت
یاد بگیر. صیانت
همون روزی که رفتم توش شرم حضور دارم بگم چی دیدم.
ویدئو های مبت.. و زشت و نجس و کثیف پر بود.
از اون روز دیگه قسم خوردم دیگه وارد یوتیوب نشم.
من قول میدم خود شما هم بر میگردید به گزینه بدون طرح.
چون که کلا ایمان و اعتقاد و شرافت ندارید.
خواهشا بهانه بنی اسرائیلی نیارید
گوگل و اینترنت بین المللی باید فیلتر بشه.
و شبکه های داخلی تاسیس شود.
بابا این رویه ایی رو که در مورد اعتراض به فیلتر کردن گفتین یعنی کاغذ بازی و عملا هرگز عملی نیست.
محدودیت فقط نارضایتی به دنبال میاره. هنوز نفهمیدیم که نمیشه به اجبار چیزی را به دیگران تحمیل کرد.
بعدشم اینا که شما میگید تو دارک بیشتر . ی چی شنیدی ولی نمیدونی چی به چیه . بعدشم تو نمیخواد کاسه داغ تر آش بشی. کلاه خودتو محکم بگیر نیازی نیست در مورد بقیه تصمیم بگیری
به جون خودم اون دوستمون که میگه جو ندین اصن معنی پلتفورم را نمیدونه چی هست اون وقت نظر هم میده
دوما کی گفته اجرایی نشده ؟ خودشون گفتن قراره به صورت آزمایشی اجرایی بشه.
چرا؟؟
نترس برنامه های داخلی جایگزین میشن
وقتی خواستن پیامرسان سروش رو جایگزین کنن کلا رایگانش کردن کسی استفاده نکرد.
از مطلب خوبی که در باره ی طرح صیانت گذاشتید بسیار سپاسگزارم
واقعا طرح خوبی است و به عنوان یک ایرانی باید از این طرح دفاع کنم زیرا به نفع من و منافع من خواهد بود
باز هم ممنون
با کم شدن پهنای باند سرعت اینترنت پایین میاد و با وجود نمونه های داخلی تمام سایت هایی مثل گوگل فیلتر میشن!
یعنی شما قدرت سرچ مقالات و سایت ذرهبین رو با گوگل یکی میکنی؟؟؟ معلومه چقدر تو سرچ کردن و کار با کامپیوتر استاد هستی
قرار نیست هر نفر چنین هزینه ای کنه با سرعت اون امکان استفاده بین چند خانواده به صورت همزمان وجود داره و البته اگه اینترنت وضعش خیلی بد باشه و کارت گیر پس مطمئن باش 90 دلار هم مردم براش پرداخت میکنن.
چون مسئولین آن را غیر واقعی تشخیص داده اند
2. "اجباری برای فیلتر کردن شبکههای خارجی نیست" : وقتی اینترنت قطع بود مردم حاظر نشدن از پیام رسان داخلی استفاده کنن ، شما میگید اول نمونه پیام رسان خارجی در داخل تولید بعد نمونه خارجی فیلتر و محدود میشه ، این حرف دقیقا همون فیلترینگ هستش و چیز دیگه ای معنی نمیده.
3. "تولیدکننده محتوا از سود فروش اینترنت سهم میگیرد" : تنها چیز خوبی که میشه در نظر گرفت همینه بقیه همه ایراده.
4. یادتون رفت درباره ترافیک و پهنای باند خارجی بیان کنید (شایدم هم یادتون نرفت و فقط نمیخواستید چون بیشتر افتضاح کار شما معلوم میشد): وقتی پهنای باند خارجی کم بشه با افت سرعت و زمان پینگ(مورد توجه گیمرها) مواجه میشیم که کاملا آسیب زا هست برای عده ای که کارشون با سرویس های داخلی قابل انجام نیست.
هر طرحی که به فیلتر (چه مستقیم و چه غیر مستقیم) برسه ، از پایه ایراد داره.
من خودم یه گیمرم و کاملا احتیاج به اینترنت بین الملل دارم با پینگ پایین و سرعت مناسب و دسترسی به شبکه های مورد نیازم.با پایین اومدن سرعت و یا مسدود شدن عملا به مشکل میخورم
در مورد اینستاگرام ولی مثل بقیه پیام رسان های داخلی ، یکی میاد یه وام کت و کلفت میگیره
بعد یه چیزی میسازه که حتی نزدیکش هم نیست ، آخر هم موفق نمیشه و با حدود یکی ، دو میلیون کاربر و کلی تبلیغ تو تلویزیون برشکست میشه و میره کنار و چون نمونه داخلی برای اینستاگرام تولید شده پس نمونه خارجی اون "اینستاگرام" فیلتر میشه و این دقیقا چیزی هست که همه میدونن.