مدیرکل شیلات خوزستان، با اشاره به اهمیت صید و صیادی در آبادان و خرمشهر گفت: در حال حاضر ۴ بندر صیادی در این دو شهرستان در حال فعالیت هستند.

فتح الله ابوعلی مدیرکل شیلات خوزستان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان، با اشاره به اهمیت صید و صیادی در شهرستان‌های آبادان و خرمشهر، به بیان اقدامات انجام شده برای تکمیل و به روزرسانی تاسیسات و بنادرصیادی در این شهرستان‌ها پرداخت.

او افزود: در حال حاضر ۳ بندر صیادی در آبادان و یک بندر صیادی در شهرستان خرمشهر در حال فعالیت هستند؛ همچنین ۳ پروژه ملی، صید و بنادر ماهیگیری نیز در شهرستان‌های شادگان، هندیجان و آبادان در دست اجرا هستند.

مدیرکل شیلات خوزستان تصریح کرد: بنادری که در حال حاضر فعال هستند قدمت بالایی دارند، در همین راستا، سازمان شیلات ایران، طرح بزرگ بندر صیادی آبادان را در نظر گرفته است که فاز اول این طرح با ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی در حال بهره برداری است و مراحل تکمیلی نیز در حال انجام است.

مدیرکل شیلات خوزستان یادآور شد: طی سفر اخیر معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران، به استان خوزستان، ۱۵۰ میلیارد ریال به منظور تکمیل بخش زیادی از این پروژه اختصاص یافته است.

ابوعلی ادامه داد: برای توسعه بنادر صیادی در این شهرستان ها، نیز با توجه به شرایط سخت صیادان در شهرستان خرمشهر، در جزیره مینوشهر یک بندر صیادی جایگزین در نظر گرفته شده است که مطالعات رو به اتمام است و در نیمه دوم سال جاری عملیات اجرایی این طرح آغاز خواهد شد.

مدیر کل شیلات خوزستان مزایای احداث این بندر صیادی جدید را حفظ اشتغال برای یک هزار و پانصد نفر، کم شدن فاصله ۵۰ کیلومتری صیادان خرمشهری تا دریا، حل شدن مشکل تور‌های عرضی در رودخانه کارون و فعال شدن صنایع جانبی و گردشگری در منطقه برشمرد.

ابوعلی، بحث لایروبی بنادر صیادی را مهم خواند و تصریح کرد: متاسفانه، ردیف اعتباری لازم برای عملیات لایروبی بنادر در نظر گرفته نشده است و نیاز به چانه زنی، رایزنی و مکاتبات گسترده دارد؛ اگر چه هر ساله با پیگیری‌های ممتد از منابع مختلف، اعتبار محدودی برای حل این مسئله تامین می‌کنیم.

مدیر کل شیلات خوزستان در ادامه گفت: ارائه خدمات بیمه‌ای به صیادان در حال انجام است و در این خصوص دو مطلب حائز اهمیت وجود دارد؛ طبق قوانین سازمان تامین اجتماعی به کارفرمابیمه تعلق نمی‌گیرد، ولی هم اکنون، هر شناور صیادی تا ۵ نفر بخشودگی حق بیمه صادر می‌شود و افزایش معافیت‌های بیمه‌ای نیز در حال پیگیری است.

این مقام مسئول، در خصوص سهمیه سوخت شناور‌ها خاطرنشان کرد: میزان سوخت شناور‌ها براساس یک فرمول رسمی بین المللی محاسبه می‌شود و گاهی اوقات به دلیل بوروکراسی اداری و اخذ تاییدیه از دستگاه‌های ذیربط ممکن است صیادان با مشکلات جزیی مواجه شوند.

مدیر کل شیلات خوزستان، در ادامه از طراحی مشوق‌های جدید برای صیادان در کارگروه‌های تخصصی خبر داد.

ابوعلی، با اشاره به عملکرد یگان حفاظت محیط زیست استان افزود: پارسال برخورد‌های بسیار شدیدی با متخلفان صورت گرفت و ۴ هزار و ۸۷۷ نفر ساعت گشت دریایی انجام شد و ۱۱۷ فروند قایق فاقد هویت و ۲۹۱ لنج صیادی توقیف شدند.

او گفت: صیادان مجاز، مهارت و آموزش لازم را فراگرفته اند و اجازه ورود به دریا دارند، در حالی که عمده درگیری یگان استان با تخلفات صورت گرفته از سوی شناور‌های غیر مجاز است.

لزوم نصب سامانه ردیاب موسوم به AIS بر روی شناورها

ابوعلی در پایان در خصوص لزوم نصب سامانه ردیاب موسوم به AIS بر روی شناورها اظهار داشت: این اقدام جزو ضوابط دریانوردی است و در کشورهای مختلف با موفقیت اجرایی شده است و در استان های هرمزگان و سیستان و بلوچستان نیز اجرا شده است و به دلیل هزینه بالای این سامانه، سامانه سجاد با قابلیت کارایی بالا و هزینه پایین تر عرضه شده است.

انتهای پیام/ د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.