به گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، حسن ملکی رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در سی و پنجمین اجلاس سراسری مدیران و رؤسای آموزش و پرورش که در اردوگاه فرهنگی – تربیتی شهید باهنر تهران با حضور وزیر، معاونان و مدیران حوزه ستادی و همچنین مدیران کل آموزش و پرورش استانها و رؤسای بیش از ۷۲۶ منطقه آموزش و پرورش و شورای معاون ادارات کل استانها به صورت مجازی و در بستر شاد برگزار شد، درباره موضوع تحول در برنامه درسی، کتاب و مواد آموزشی با بیان این که برنامه درسی «نقشه تربیت» است اظهار کرد: براساس اسناد بالادستی، کانون توجه برنامه درسی باید فطرت الهی انسان باشد. برنامه درسی موردنظر ما علمی است، برنامه درسی باید متعادل باشد، زیرا در اندیشه اسلامی، افراط و تفریط نشانه کم خِردی است.
او با اشاره به این که برنامه درسی باید به نقش خانواده به عنوان یک عنصر مهم توجه کند، افزود: ما در طراحی برنامه درسی نوین، برای اولین بار به عناصر برنامه درسی «عنصر خانواده» را اضافه کردیم یعنی این واژه را پردازش و تحلیل کردیم، این یک نوآوری در برنامه درسی است.
معاون وزیر آموزش و پرورش اشاره کرد: معتقدیم محتوای برنامه درسی باید «علم نافع» باشد، برنامه درسی باید متفکرانه طراحی شود و متفکرپرور باشد. الگوی فطرت گرایی توحیدی در برنامه درسی را مدنظر داریم، چرا که باید الگوی ما اسلامی-ایرانی باشد که حاصل این کار، راهنمای برنامه درسی در ۱۱ حوزه یادگیری شد.
ملکی گفت: اهم اقدامات سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، شامل موضوعات تحول در روشهای برنامه ریزی درسی، تحول در به کارگیری فناوری، تحول در کتابهای درسی و تحول در نشریات است.
او افزود: درخصوص تحول در روشهای برنامه ریزی، تدوین الگوی فطرت گرایی توحیدی در برنامه درسی، تولید راهنماهای برنامه درسی در بازه حوزه تربیت و یادگیری و برنامه جدید در دوره پیش دبستانی موردتوجه قرار گرفته است.
معاون وزیر آموزش و پرورش به برنامههای تحول در به کارگیری فناوری تا سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: تجهیز و آماده سازی شبکه ملی رشد، تولید محتوای الکترونیکی تعاملی، برگزاری جشنواره تولید محتوای الکترونیکی و برگزاری جشنواره بین المللی فیلم رشد از امور انجام شده در این زمینه است.
ملکی یادآور شد: تحولات مهمی در نشریات دانشآموزی نیز صورت گرفته است که «تولید سند راهبردی مجلات رشد»، «تولید مجلات رشد به صورت چند رسانه ای» و «برگزاری جلسات نقد و کارشناسی مجلات رشد» با شرکت کارشناسان و سرگروههای آموزشی استانهای سراسر کشور مورد توجه قرار گرفته است.
او ادامه داد: «نصب رمزینههای دسترسی سریع پاسخ در کتابهای درسی»، «کاربردی کردن محتوای تعدادی از کتابهای درسی»، «درج معارف انقلاب اسلامی در کتابهای درسی و تولید محتوای آموزشهای غیر حضوری» از جمله اقدامات صورت گرفته در تحول کتابهای درسی است.
رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی درباره اقدامات پیش بینی برای سال تحصیلی آینده اظهار داشت: آماده سازی کتب درسی با رمزینه دسترسی سریع پاسخ (Q.R code) در این زمینه مورد تأکید قرار گرفت که در این خصوص، برنامه ریزی و هدف گذاری، آموزش و اشاعه و تامین و تولید محتوا از نتایج حاصل شده است.
ملکی ادامه داد: برنامه ریزی و هدف گذاری درباره تعیین تعداد و عناوین کتابهای مورد نظر صورت گرفته که ۲۵۲ عنوان کتاب درسی دورههای ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم نظری و ۱۲۵ عنوان کتاب فنی و حرفهای کاردانش تألیف میشود.
او افزود: تعیین تعداد رمزینههای هر عنوان کتاب برای کتابهای ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم به تعداد دروس و برای کتابهای فنی و حرفهای به تعداد پودمانها صورت گرفته است.
ملکی درباره تأمین و تولید محتوای الکترونیکی نیز گفت: تدوین استانداردهای فنی هنری، محتوایی و فرهنگی رمزینهها و تعیین نوع محتوای متصل به هر رمزینه مانند فیلم، صوت، موشن گرافی، پادکست، انیمیشن، واقعیت افزوده و تشکیل کمیتههای ارزیابی، ممیزی و اعتبار بخشی از جمله این اقدامات است.
او به تأمین و تولید محتوای مورد نیاز هر رمزینه اشاره کرد و یادآورشد: محتوای موجود در شبکه رشد، محتوای تولید شده در بازار، تولیدات مؤسسات و نهادها، برگزاری جشنواره تولید محتوای جدید در این زمینه مورد توجه قرار گرفت.
به گفته معاون وزیر آموزش و پرورش همچنین تدوین دستور العمل استفاده از رمزینه، تولید فیلمهای آموزشی ویژه معلمان و دانشآموزان و والدین و اطلاع رسانی از طریق رسانههای جمعی در راستای آموزش و اشاعه صورت گرفت.
ملکی خطاب به مدیران کل استانها بیان کرد: همکاری در اشاعه، اطلاع رسانی و ارتقای توانمندی معلمان و والدین و همچنین تشویق معلمان و دانشآموزان برای استفاده بهتر از محتواهای تولید شده بواسطه برگزاری مسابقه و جشنواره در سطح مدرسه تا استان باید مورد توجه قرار گیرد.
او اظهار کرد: شناسایی مناطق و دانشآموزان محروم از فضای مجازی و اقدام برای جبران به واسطه ارائه محتوا در شبکههای استانی و ارائه توسط معلم در کلاس. از طریق DVD اهمیت بسیاری دارد.
انتهای پیام/