اگر کسی بخواهد مسیر رستگاری را طی کند باید همراه یک راه بلد حرکت کند، راه بلدی که همگان نام او را علی بن ابی طالب (ع) می‌دانند.

حجت الاسلام و المسلمین سید جلال موسویان سخنران و پژوهشگر مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اهمیت جایگاه غدیر گفت: یکی از واژگانی که مفسرین و تاریخ نویسان از اهل بیت (ع) درباره امیرالمومنین (ع) نقل کرده اند، عبارت بسیار زیبای امام هادی (ع) در زیارت غدیریه است که فرمودند: «السلام علیک ای‌ها صراط المستقیم»؛ سلام بر آقایی که صراط مستقیم است. امام هادی (ع) در این زیارت ۳۶ آیه و همچنین ۲۰۶ فضیلت امیرالمومنین (ع) بیان کرده اند.


بیشتر بخوانید


وی ادامه داد: ما در قرآن کریم یک کلمه «سبل» داریم به عنوان راه‌های فرعی، هر انسانی برای رسیدن به مقصد هم راه اصلی پیش رویش مشخص است و هم راه فرعی. خداوند در قرآن کریم می‌فرماید برای رسیدن به عالی‌ترین درجات می‌توانید از سبل یعنی راه‌های الهی مانند نماز، روزه، زکات، خمس استفاده کنید؛ اما باید دقت داشت که دستور اصلی درباره رسیدن به عالی‌ترین مقصد، صراط است؛ بنابراین ما در نماز‌های واجب در طول روز بیش از ده مرتبه آیه «اهدِنَا الصِّراطَ المُستَقِیمَ» را قرائت می‌کنیم یعنی پروردگارا ما را به مسیر درست هدایت کن که البته ما هم وظیفه داریم در این مسیر از خود استقامت نشان دهیم.

این کارشناس مذهبی در پایان گفت: آیه «هُوَ الْأَوَّلُ وَالْآخِرُ وَالظَّاهِرُ وَالْبَاطِنُ وَهُوَ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ» که امام صادق (ع) در تفسیر نور الثقلین و تفسیر برهان فرمودند مصداق این آیه امیرالمومنین (ع) است، باید به این نکته توجه کرد در مسیری که می‌خواهیم در آن به عالی‌ترین درجات برسیم اصل راه و صراط مستقیم وجود امیرالمومنین (ع) است، به شرطی که ولایت آن حضرت را قبول و تبلیغ کنیم.

در ادامه شما می‌توانید صحبت‌های حجت الاسلام سید جلال موسویان را مشاهده کنید:

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۲۱:۲۰ ۰۶ مرداد ۱۴۰۰
عید سعید غدیر خم بر جمیع مومنین عدالتخواهان عادلین خردمندان عدالت گستران بدون تبعیضگریهای مختلف آزاده اندیشان عادل و خردمند سر تا سر جهان مبارک باد و تبریک عرض می کنیم . والسلام و صلوات التماس دعا .
آخرین اخبار