معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری با اشاره به فعالیت حدود هفت هزار شرکت دانش‌‎بنیان در کشور گفت: این شرکت‌ها ۳۰۰ هزار میلیارد تومان فروش داشتند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری در آیین افتتاح مراکز رشد و نوآوری شهرستان‌های بروجن و لردگان، کانون شکوفایی خلاقیت آموزشکده فنی پسران و واگذاری زمین به شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان استان چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: بیش از ۳۵۰ هزار دانش‌آموخته نخبه و محقق در شرکت‌های دانش‌بنیان کشور فعال است.

او با بیان اینکه ارزش‎افزوده فعالیت‌های علمی و فناورانه بسیار بیشتر از فروش نفت است افزود: اگر بتوان بخش خصوصی را به طرز مناسبی وارد فعالیت‌های فناورانه و ایجاد شرکت‌های دانش‌‎بنیان کرد زیست‌بوم مناسبی شکل می‌گیرد که در پرتو آن می‌توان به رشد و توسعه اقتصادی رسید.


بیشتر بخوانید


ستاری با اشاره به نظرات مختلفی که در حوزه رشد و توسعه جوامع مطرح می‌شود، اضافه کرد: بر برهه‌ای از زمان بر امکانات سخت‌افزاری تاکید می‌شد و در برهه دیگر بر توسعه نرم‌افزاری تمرکز شد، اما در سال‌های اخیر جوامع به این نتیجه رسیده‌اند که توسعه یک مفهوم فرهنگی است و تا زمانی که فرهنگ توسعه شکل نگیرد نمی‌توان انتظار رشد و توسعه اقتصادی داشت.

او ادامه داد: این فرهنگ باید بین همه ارکان جامعه به ویژه دانشگاه، پارک علم و فناوری، مراکز صنعتی و تصمیم‌گیرنده استان‌ها ایجاد شود.

ستاری با تاکید بر اینکه دستاورد‌های علمی تا زمانی که در زندگی محسوس نباشد از ارزش لازم برخوردار نیست، گفت: مردم باید دستاورد‌های علمی را به اشکال مختلف در زندگی خود احساس کنند و در نهایت هزینه‌هایی که در حوزه آموزش و پژوهش می‌شود باید اثر خود را در رشد اقتصادی کشور بگذارد.

او ایجاد زیست‌بوم مناسب در حوزه تحقیقات علمی و فناورانه را منوط به مشارکت بخش خصوصی دانست و افزود: باید زمینه‌ای فراهم شود تا نسبت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به دولت ۱۰ به یک باشد.

ستاری در ادامه زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های علمی و فناوری استان چهارمحال و بختیاری را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: اگر فعالیت‌های پارک علم و فناوری در این استان دیر شروع شد، اما در طول سال‌های اخیر زیرساخت‌های خوبی ایجاد شده است که می‌توان با محوریت پارک علم و فناوری زمینه مناسبی برای ایجاد ارزش افزوده از فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی فراهم کرد.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار