وزارت خارجه آمریکا در واکنش به تحولات اخیر تونس در بیانیه تاکید کرده است که، تونس نباید دستاورد‌های دموکراتیک خود را نابود کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، وزارت خارجه آمریکا در واکنش به تحولات اخیر تونس و اقدامات قیس سعید، رئیس جمهور این کشور پس از اعتراضات گسترده مردمی در چند شهر تونس و تعلیق فعالیت‌های پارلمان و برکناری هشام المشیشی، نخست وزیر تونس، از پیگیری دقیق تحولات این کشور خبر داد.

طبق اخبار منتشر شده، هزاران تونسی در روز‌های اخیر در چندین شهر تونس علیه حزب حاکم تظاهرات کردند و نسبت به شکست‌های دولت در مهار بحران‌هایی نظیر شیوع ویروس کرونا اعتراض کردند.

براین اساس، دولت آمریکا با صدور بیانیه‌ای با تاکید بر اینکه راهکار مشکلات سیاسی کشور تونس باید بر اساس اصول دموکراسی باشد، اعلام کرد: در این راستا باید از اقداماتی که منجر به خشونت می‌شود، اجتناب کرد.

آمریکا با تاکید بر اینکه این کشور تحولات تونس را به‌دقت زیر نظر دارد، اعلام کرد: مقامات آمریکایی با مقامات دولت تونس در تماس بوده اند و همواره تاکید کرده اند که مشکلات اقتصادی و سیاسی تونس باید بر اساس اصول قانون اساسی، دموکراسی، حقوق بشر و آزادی حل شود.

وزارت خارجه آمریکا در ادامه بیانیه خود افزود: ما خواستار اجتناب هرگونه اقداماتی از سوی طرف‌های تونسی هستیم که به گفت‌وگوی دموکراتیک آسیب می‌زند و یا منجر به خشونت می‌شود.

در این بیانیه آمده است: آمریکا از گزارشات منتشر شده درباره این موضوع که دفاتر رسانه‌ای بسته شدند خوشحال نیست، زیرا تونس نباید دستاورد‌های دموکراتیک خود را نابود کند.

وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد: واشنگتن به حمایت از دموکراسی در تونس ادامه خواهد داد.

رایزنی تلفنی بلینکن و سعید درباره تحولات تونس

از سوی دیگر، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز در تماس تلفنی با قیس سعید رئیس‌جمهور تونس به گفتگو درباره تحولات این کشور پرداخت و از سعید درخواست کرد تا به اصول دموکراسی و حقوق بشر در این کشور احترام بگذارد.

وی همچنین با تاکید بر شراکت قوی موجود میان آمریکا و تونس و تداوم حمایت از مردم این کشور در مواجهه با چالش‌های دوگانه بحران اقتصادی و همه‌گیری کووید۱۹ از رئیس‌جمهور تونس درخواست کرد تا باب گفتگو با تمام بازیگران سیاسی و مردم این کشور را باز بگذارد.

بلینکن گفت: واشنگتن اوضاع تونس را زیر نظر دارد.

از سوی دیگر نیز کریس مورفی، سناتور دموکرات آمریکایی در واکنش به این تحولات گفت: ما از آشفتگی و خشونت سیاسی که اخیراً در تونس به‌وجود آمده، بسیار نگران هستیم.

وی تاکید کرد: رهبران سیاسی تونس بمنظور یافتن راهکاری در جهت پایان یافتن بحران موجود باید پای میز مذاکره بنشینند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار