مصرف مرغ اندازه «سايز» به دلیل دارابودن چربی کمتر، قدرت خرید بیشتر، آنتی بیوتیک بسیار و کاهش ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر در سبد غذایی خانوار‌ها توصیه می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، بهمن فروزنده کارشناس تغذیه مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: در فرهنگ مصرف مردم کشور ما معمولا مرغ‌های درشت ارجحیت بیشتری دارد و این موضوع باعث می‌شود طول دوره پرورش مرغ طولانی شده و میزان آنتی بیوتیک مصرفی نیز افزایش یابد.

او افزود: مرغ‌هایی با دامنه وزنی حدود ۱.۶ تا دو کیلوگرم در بهترین شرایط سلامت هستند و مرغ‌هایی که طولانی‌تر از این مدت پرورش یابند و درشت‌تر شوند احتمال وجود مقادیر بیشتر باقی مانده آنتی بیوتیک درگوشت آن‌ها زیاد است.


بيشتر بخوانيد


فروزنده اضافه کرد: منظور از مرغ سایز، مرغ‌هایی هستند که وزن کمتر از دو کیلوگرم داشته باشند. مصرف مرغ سایز در مقایسه با مرغ‌هایی با وزن بیشتر به دلیل دارابودن چربی کمتر، قدرت خرید بیشتر، دارای آنتی بیوتیک، کاهش ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر توصیه می‌شود.

او اظهار داشت: مرغداران با تولید مرغ کوچک یا همان سایز علاوه بر اینکه نهاده و داروی کمتری مصرف می‌کنند مرغ سالم تری نیز پرورش می‌دهند که در کاهش نوسانات قیمت این محصول بی تاثیر نیست.

فروزنده تصریح کرد: مرغ سایز مقدار چربی کمتری دارد در حالی که مرغ‌های درشت مقادیر زیادی چربی دارند. کاهش سن کشتار موجب تردی و افزایش کیفیت گوشت ران و سینه شده و کاهش چربی محوطه بطنی را به همراه خواهد داشت.

او گفت: تولید مرغ با وزن کمتر موجب افزایش توان خرید اقشار کم درآمد به دلیل سبک‌تر بودن لاشه مرغ می‌شود.

فروزنده بیان کرد: با توجه به اینکه آنتی بیوتیک‌ها بیشتر در بافت چربی ذخیره می‌شوند و کاهش سن کشتار موجب کاهش حجم چربی ذخیره شده در بافت‌ها می‌گردد، این امر می‌تواند در ماندگاری کمتر آنتی بیوتیک‌ها موثر باشد. مرغ‌های کم وزن دارای چربی کمتر و در نتیجه مقدار آنتی بیوتیک کمتری خواهند بود.

او اظهار داشت: چربی موجود در مرغ درشت موجب افزایش دریافت چربی و در نتیجه اضافه وزن، چاقی، اختلال چربی خون و... می‌شود.

فروزنده ادامه داد: کاهش چربی درونی لاشه و قسمت‌های دورریز مرغ، طعم لذیذ و خوش پخت بودن، سلامت بیشتر مرغ و در نهایت صرفه اقتصادی بیشتر از جمله مزایای استفاده از مرغ اندازه «سایز» خانواده‌ها است.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار