مسئول مرکز جهاد کشاورزی نقش رستم در مرودشت از کشت پنج هزار متری ذرت به روش نشایی در قالب یک طرح مقایسه ارقام در حوزه تحت پوشش این مرکز خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، جهانمیر حیدری مسئول مرکز جهاد کشاورزی نقش رستم در مرودشت اظهار کرد: در روش کشت نشایی، ابتدا بذر در خزانه کشت و سپس در مرحله ۲ تا ۳ برگی با فاصله ردیف کاشت ۷۵ سانتیمتر و فاصله بوته روی ردیف هشت سانتیمتر به زمین اصلی منتقل می‌شود.

حیدری هدف از اجرای این نوع کشت را، بررسی پارامتر‌هایی مثل میزان آب مصرفی، مقایسه ارقام مختلف ذرت از لحاظ زمان رسیدگی و طول دوره رشد، استقرار بهتر گیاه، تغییر سیستم کاشت و روش آبیاری و نیز کاهش میزان بذر مصرفی عنوان کرد.

به گفته حیدری، رقم مورد استفاده در این روش ۷۰۳ است که جز ارقام میان رس با عملکرد مناسب است.

او با اذعان به اینکه گیاه عمدتا تا مرحله سه تا چهار برگی از بذر تغذیه می‌کند و سپس از طریق مواد غذایی جذب شده از ریشه به رشد خود ادامه می‌دهد، تصریح کرد: بهترین مرحله انتقال نشا به زمین اصلی همین مرحله سه تا چهار برگی است.

این مسئول با بیان اینکه در این روش دو نوبت آبیاری صرفه جویی می‌شود، ابراز کرد: کاهش مصرف سموم کاهش آفات و بیماری‌های اول فصل، زودرسی، جلوگیری از سرمازدگی آخر فصل و برداشت به موقع از مزایای کشت ذرت نشایی است.

حیدری با تاکید بر اینکه توسعه کشت‌های نشایی یکی از سیاست‌های جهاد کشاورزی در مدیریت مصرف آب و رونق تولید در بخش کشاورزی است، یادآور شد: کشت نشایی محصولات زراعی تحولی در بخش کشاورزی محسوب می‌شود و به کارگیری این روش علاوه بر افزایش تولید کاهش مصرف آب را در بر دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار