در این گزارش به علل مخالفت نمایندگان مجلس با فیلترینگ صرافی‌های رمز ارز ایرانی می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، هفت نماینده مجلس شورای اسلامی نسبت به تصمیم بانک مرکزی در زمینه فیلترینگ صرافی‌های رمزارز ایرانی شدیدا انتقاد کرده و هشدار داده‌اند. آن‌ها این اتفاق را زمینه‌ساز خروج سرمایه‌های ایرانی از کشور دانسته‌اند. این در حالی است که پلتفرم‌های تخصصی و معتبر خدمات و معاملات رمز ارز ایرانی برای کشور، فعالان و علاقمندان ارز‌های دیجیتال و حوزه بلاکچین دستاورد‌های بزرگی داشته‌اند.

کارشناسان و نمایندگان مجلس اعتقاد دارند به سه دلیل حمایت از این پلتفرم‌ها ضروری است، توسعه فناوری بلاکچین در کشور، اشتغال جوانان متخصص ایرانی و حفاظت از دارایی‌های ملی و مردمی.

توسعه فناوری بلاکچین در کشور

کارشناسان و صاحب‌نظران اعتقاد دارند بلاکچین به تمام معنا فناوری است و مهندسی موضوع  در آن خیلی جدی اتفاق افتاده است. فناوری مورد نیاز تمام کشورها از جمله ایران که صنعت کهنه چندصد‌ساله بانکداری را دچار تغییرات جدی می‌کند.

بدون شک یکی از مهمترین و شاید مهمترین عنصر توسعه فناوری بلاکچین در ایران پلتفرم‌های خدمات و معاملات رمز ارز‌ها هستند. خوشبختانه با وجود تمامی چالش‌ها و نواقص، شکل‌گیری و توسعه این صرافی‌های ارز دیجیتال یا پلتفرم‌ها و کسب و کار‌های خدمات فناوری‌محور حوزه رمز ارز، فناوری بلاکچین در کشور به رشد قابل توجهی رسیده است؛ دستاوردی ارزشمند و حیاتی که به عنوان پیشران یا هم‌نیاز توسعه فناوری‌های مهم دیگر در کشور مثل هوش مصنوعی یا اینترنت اشیاء هم است.

پلتفرم‌های خدمات و معاملات رمز ارز ایرانی با بومی‌سازی فناوری بلاکچین، انتقال فناوری‌های مرتبط به داخل کشور و افزایش سطح دانش فنی در ایران، دستاورد‌های بزرگی رقم زده‌اند. 

چرا نمایندگان مجلس با فیلترینگ صرافی‌های رمز ارز ایرانی مخالف هستند؟

 

محیطی برای کسب و کار و اشتغال جوانان متخصص ایرانی

بی‌شک چالش «اشتغال»، مهمترین مساله این روز‌های جوانان تحصیلکرده یا آموزش‌دیده و متخصص ایرانی است. همچنین افزایش رفاه، سطح کیفی زندگی مردم و بالارفتن امنیت روانی و اجتماعی کشور یکی از مهمترین دستاورد‌های اشتغالزایی برای نیروی جوان و متخصص ایرانی است. به همین دلیل مهمترین و اصلی‌ترین راهبرد‌ها و برنامه‌های حاکمیتی و ملی در راستای اشتغالزایی است.

پلتفرم‌های معتبر خدمات و معاملات رمز ارز ایرانی و کارآفرینان و سرمایه‌گذاران ایرانی حوزه ارز دیجیتال نقش غیر قابل انکاری در ایجاد محیط‌های درآمدزایی، توسعه کسب و کار‌های بومی و اشتغال جوانان فنی و متخصص ایرانی به صورت مستقیم و غیر مستقیم داشته‌اند.

کارشناسان فناوری اعتقاد دارند آن‌ها همچنین باعث شده‌اند که نیروی متخصص ایرانی در داخل کشور بماند و مهاجرت نکند.

حفاظت از دارایی‌های ملی و مردمی

ما در شرایط تحریم و جنگ اقتصادی ناجوانمردانه غرب و آمریکا علیه کشور و ظرفیت‌های بومی و ملی قرار داریم. تحریم‌ها باعث شده‌اند که بسیاری از حوزه‌های فناوری از جمله فناوری بلاکچین در داخل ایران تحت تاثیر قرار بگیرند.

تحریم‌کنندگان علاقه‌ای به توسعه فناوری بلاکچین در ایران ندارند، چون بسیاری از برنامه‌های آن‌ها را به می‌ریزد؛ اما این همه ماجرا نیست. مردم ایران، علاقمندان و فعالان تجارت رمز ارز‌ها برای انجام معاملات خود نیاز دارند تا با خیال راحت به فعالیت در این حوزه بپردازند. در حالی که پلتفرم‌ها و صرافی‌های خارجی قابلیت دسترسی و نظارت از طرف نهاد‌های قانونی و حاکمیتی داخلی را ندارند، هر لحظه ممکن است سرمایه‌های ایرانیانی که برای معاملات از آن‌ها استفاده می‌کنند به خطر بیفتد.

اتفاقی که مسبوق به سابقه است؛ یعنی حتی صرافی‌های معتبر رمز ارز بین‌المللی بار‌ها حساب‌های ایرانیان را مسدود کرده‌اند. دستبرد‌های پلتفر‌های غیرمعتبر خارجی به اموال و سرمایه‌های مردم ایران در این حوزه هم متاسفانه تا کنون کم نبوده است.

پلتفرم‌های خدمات و معاملات معتبر ایرانی جدای از اینکه مانع خروج سرمایه‌های ملی به صرافی‌های خارجی شده‌اند، در حفاظت از این سرمایه‌ها و امنیت کاربران پیشرو هستند.

امکان کنترل و نظارت بهتر و بیشتر از مهمترین ویژگی‌های پلتفرم‌های خدمات و معاملات رمزارز‌های ایرانی هستند و با بروزرسانی و شکل‌دهی قوانین مرتبط می‌توان این حوزه را به شکل نظام‌مندتری مدیریت کرد.

انتقاد و هشدار شدید هفت نماینده مجلس نسبت به تصمیم بانک مرکزی

حسین نوش‌آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد از عملکرد بانک مرکزی در بی توجهی به ساماندهی صرافی‌های آنلاین و سایت‌های خرید و فروش رمزارز داخل کشور، گفت: «با توجه به حجم بالای مبادلات مردم کشورمان در بازار رمزارز‌ها و ارز‌های دیجیتال لازم و ضروری است که این بازار مدیریت و ساماندهی شود لذا باید کمیسیون اقتصادی مجلس به این مسئله ورود کند تا سروسامانی به این بازار بدهد.»

چرا نمایندگان مجلس با فیلترینگ صرافی‌های رمز ارز ایرانی مخالف هستند؟

نوش‌آبادی با اشاره به اخباری مبنی بر مسدود کردن حساب برخی صرافی‌های آنلاین و سایت‌های خرید و فروش ارز دیجیتال ایرانی، تاکید کرد: این اقدام باعث استفاده افراد از صرافی‌ها و سایت‌های خارجی برای خرید و فروش ارز دیجیتال و خروج پول از کشور می‌شود و متاسفانه شاهد درهم ریختگی در این حوزه هستیم و ساماندهی این موضوع نیز در دست دولت و بانک مرکزی است.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه این موضوع پیامد‌های منفی به همراه دارد، مجلس از طریق کمیسیون امنیت ملی از بعد سیاسی و مسائل بین‌المللی و امنیتی و کمیسیون اقتصادی نیز از لحاظ شرایط اقتصادی کشور و تاثیر رمزارز‌ها در حوزه تجارت به این موضوع ورود کرده است.

حجت‌الاسلام سیدجواد حسینی‌کیا نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره این موضوع تصریح کرد: متأسفانه بانک مرکزی می‌خواهد کم‌کاری و تعللش در عدم ساماندهی و اعطای مجوز به مجموعه‌های داخلی رمزارز را با فیلتر و انسداد درگاه‌های تبادل رمزارز جبران کند در حالی که این کار به نوعی پاک کردن صورت مسئله است، بانک مرکزی با این اقدامات مشکلات موجود در این بازار را به گردن مجلس و قوه قضائیه می‌اندازد.

چرا نمایندگان مجلس با فیلترینگ صرافی‌های رمز ارز ایرانی مخالف هستند؟
عضو ناظر مجلس در کمیته تعیین مصادیق و محتوای مجرمانه افزود: رمزارز‌ها می‌توانند ظرفیت خوبی برای کشور در شرایط تحریم ایجاد کنند، لذا نمی‌توان به صورت سلبی و فیلترینگ با این فعالیت اقتصادی برخورد کرد. فیلتر کردن مجموعه‌های داخلی فعال در حوزه رمزارز باعث افزایش کاربران سایت‌های خارجی می‌شود که علاوه بر خروج ارز از کشور، چالش‌هایی را هم در خصوص صیانت از دارایی‌های مردم در پی دارد.

وی ادامه داد: برخی در بدنه دولت و بانک مرکزی می‌خواهند با فراهم کردن زمینه‌های توقف فعالیت مجموعه‌های داخلی، نقش وکیل مدافع صرافی‌های خارجی را ایفا کنند که این موضوع برخلاف منافع کشور است.

همچنین مجتبی توانگر، رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی در انتقاد از درخواست بانک مرکزی نامه‌ای به دادستان کل کشور نوشته است: «به عنوان رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس طی نامه‌ای به دادستان کل کشور از اقدام بانک مرکزی برای فیلتر شدن ۱۴ صرافی رمز ارز و برخورد غیرکارشناسی آن، اظهار گلایه و نوشتم: «بانک مرکزی و مجموعه دولت در زمانی قریب به یک دهه از ساماندهی و رگولاتوری کارشناسانه در جهت منافع ملی و مصالح نظام در حوزه بلاک‌چین و رمزارزها، غفلت نموده‌اند. این غفلت و کوتاهی در سیاست‌گذاری علاوه بر اتلاف منابع کشور و همچنین زمینه‌سازی برای خروج ارز از کشور از طریق صرافی‌های خارجی، در عمل امکان ارزش‌آفرینی و انجام پروژه‌های تحقیق وتوسعه را از کارآفرینان داخلی سلب نموده است.

برخورد غیرکارشناسی و غیرمدبرانه با صرافی‌های داخلی، به صورت فیلتر نمودن و ممنوعیت هرگونه فعالیت آنها، بجای اقدام مدبرانه در ممانعت از گسترش فعالیت آن‌ها تا زمان ابلاغ مقررات بانک مرکزی یا دولت برای قانونمند نمودن فعالیت آن‌ها، میتواند باعث گلایه و انتقاد درست کاربرانی شود که متاسفانه با وجود عدم مجوز قانونی این صرافی‌ها، بدلیل عدم اطلاع‌رسانی شایسته و هشدار لازم، عملا در دام این فعالیت پرمخاطره و نامفید برای اقتصاد ملی افتاده‌اند. این موضوع می‌تواند موجب وارد آمدن مضرات و ایجاد مخاطرات امنیتی و رفتار‌های هیجانی کاربران این سایت‌ها و از دست رفتن احتمالی سرمایه آنان شود.
عطف به شرایط موجود و اهمیت تثبیت فضایی امن برای دارندگان ایرانی رمزارز و با توجه به آغاز به کار قریب الوقوع دولت مردمی جناب آقای رئیسی، خواهشمند است در کمیته تعیین مصادیق مجرمانه، ضمن در نظرگرفتن مرقومات، بجای اعمال فیلترینگ و خارج شدن دارایی مردم از دسترسی آنها، صرفا از رشد فعالیت آن‌ها جلوگیری شود تا در زمان مقتضی، مردم فرصت اتخاذ تصمیم درست در این زمینه را داشته باشند و از رفتار‌های هیجانی اجتناب نمایند.»

چرا نمایندگان مجلس با فیلترینگ صرافی‌های رمز ارز ایرانی مخالف هستند؟

فداحسین مالکی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز با بیان اینکه اخباری وجود دارد که بانک مرکزی تلاش دارد برخی از صرافی‌های آنلاین داخلی را مسدود کند، اظهار کرد: «قطعاً این موضوع باعث نگرانی و نارضایتی مردم می‌شود و نباید این اقدام انجام شود؛ چنانچه مستندات این موضوع به دست ما برسد، مجلس حتما به آن ورود خواهد کرد و با ابزار‌های که در اختیار است به آن رسیدگی می‌کند.

نباید اقداماتی از سوی دولت فعلی انجام شود تا در آستانه شکل گیری دولت سیزدهم مانع‌تراشی و نارضایتی به وجود بیاید و چنین اقداماتی دور از شأن مدیران کشور است.»

همچنین حجت الاسلام ذوالنور عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به تعلل بانک مرکزی در ساماندهی صرافی‌های آنلاین و سایت‌های خرید و فروش ارز دیجیتال ایرانی اشاره کرد وگفت: «بانک مرکزی در این زمینه کوتاهی کرده و یقینا قابل توجیه و قبول نیست چرا که اولا حجم خرید و فروش رمزارز‌ها بسیار کلان است ثانیا حجم فعالیت در کشور ما در این زمینه نسبت به کشور‌های دیگر زیاد است و سومین کشور فعال در زمینه رمزارز‌ها هستیم بنابراین بانک مرکزی نباید نسبت به این موضوع بی تفاوت باشد، لذا معتقدم بانک مرکزی تا کنون در این زمینه تقصیر داشته و کوتاهی کرده و قطعا باید پاسخگو باشد و اگر هم تا حالا ورود نداشتند از این به بعد فعالانه ورود کنند تا کم کاریشان جبران شود.»

چرا نمایندگان مجلس با فیلترینگ صرافی‌های رمز ارز ایرانی مخالف هستند؟

حجت‌الاسلام مهدی باقری با انتقاد از بی‌عملی دولت در حوزه ساماندهی بازار رمزارز، تاکید کرد: «متاسفانه بانک مرکزی می‌خواهد کم‌کاری و تعللش در عدم ساماندهی و اعطای مجوز به مجموعه‌های داخلی رمزارز را با فیلتر و انسداد درگاه‌های تبادل رمزارز که به نوعی پاک کردن صورت مسئله است، به گردن دیگر قوا بیندازد.»

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ادامه داد: «این درحالی است که در موضوع خاص رمزارز‌ها به دلیل ظرفیتی که می‌توانند برای کشور داشته باشند، نمی‌توان با برخورد‌های غیرکارشناسی و غیرمدبرانه به صورت سلبی و فیلترینگ برخورد کرد چراکه فیلتر کردن مجموعه‌های داخلی فعال در حوزه رمزارز باعث افزایش کاربران سایت‌های خارجی می‌شود که علاوه بر خروج ارز از کشور، چالش‌هایی را هم در خصوص صیانت از دارایی‌های مردم در پی دارد.»

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر اینکه مدیریت موضوع رمزارز‌ها نباید با توقف فعالیت و انکار موضوع تفسیر شود، آظهارکرد: «بانک مرکزی می‌تواند با ضابطه‌مند کردن و مجوز دار کردن سایت‌های رمزارز این موضوع را مدیریت کند چراکه می‌تواند در حوزه اقتصاد ملی نقش مفید و موثر ایفا کند.»

چرا نمایندگان مجلس با فیلترینگ صرافی‌های رمز ارز ایرانی مخالف هستند؟
پورابراهیمی ادامه داد: «اخیرا از سوی بانک مرکزی درخواستی برای مسدود کردن تعدادی از صرافی‌های رمزارز به کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه ارسال شده که نشان از تداوم این تفکر در بانک مرکزی برای برخورد سلبی با موضوع رمزارز دارد؛ درحالی که بانک مرکزی دائم ساماندهی اصولی و مبتنی بر واقعیت‌های حوزه رمزارز را به تاخیر می‌اندازد.»

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه این نوع برخورد‌ها بدون توجه به ساماندهی بخش توانمند داخلی باعث هجوم مردم به صرافی‌های خارجی می‌شود که خود چالش‌های خاصی به دنبال دارد، تصریح کرد: «ظاهرا برخی از مدیران اجرایی در روز‌های پایانی دولت می‌خواهند با سنگ‌اندازی در روند ساماندهی، مردم را عصبانی کنند که ضرورت دارد تا قوه قضائیه با ورود به موضوع در برابر چنین اقدامات و درخواست‌های دارای تبعات اقتصادی-امنیتی مقاومت کند.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ولایت
۱۴:۱۸ ۳۱ تير ۱۴۰۰
دولت جلوی خارج شدن ارز را بگیرد و واردات کالای خارجی ارز بر مثل پوشاک و کالای قاچاق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۹ ۳۰ تير ۱۴۰۰
چرا باید تحریم‌های خارجی و داخلی مانع ورود جوانان به حوزه ارزهای دیجیتال شود و هزاران شغلی را که با تلاش خودشان به دست آورده‌اند مورد تهدید واقع شود.
Iran (Islamic Republic of)
مدافع حرم
۱۴:۲۱ ۳۱ تير ۱۴۰۰
دولت باید با صرافی ها بشدت برخورد کند و تمام ان ها را ببندد و مجازات بسیار بسیار سنگین در نظر بگیرد .....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۴ ۳۰ تير ۱۴۰۰
نماینده مردم؟
کدوم نماینده مردم رای به قطع نت میده؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۴ ۳۰ تير ۱۴۰۰
نماینده مردم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۶ ۳۰ تير ۱۴۰۰
ساماندهی صرافی‌های ارز دیجیتال و همچنین ماین کردن اونا درآمد قابل توجهی نصیب کشور خواهد ساخت. هزاران شغل مرتبط ایجاد می‌شود و بسیار ارزآور است. بعضی کشورها به جوانان آموزش ترید و وام می‌دهند و از این طریق پیشرفت فوق‌العاده‌ای نصیب کشورشان شده.
چه خوب است به جای فیلتر و ممنوعیت، با مدیریت و ساماندهی این فرصت‌ها، به پیشرفت کشور کمک کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۸ ۳۰ تير ۱۴۰۰
به دلیل جیب خودشون
Iran (Islamic Republic of)
بینوا
۱۴:۵۴ ۳۰ تير ۱۴۰۰
واقعا نمیدونید چرا نمایندگان وبرخی مسئولان با فیلترینگ صرافی ها مخالفن؟
وجدانن منتشرکنیدکامنتمو این یک جواب داره و تمام
چون اقازادها و خانوادهای این اقایون مخالف در کشورهای خارجه ن نمیتونن براشون پول بفرستن و یا بالعکس پول دریافت کنن.
حتی توی ترکیه قبلا بادستگاه پز توی صرافی کارت میکشیدی ریال کسرمیکرد بهت دلار ویاپول ترکیه رو میداد اماالان همه روجمع کردن دست صراف هابسته شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۷ ۳۰ تير ۱۴۰۰
امثال تو ذاتشون خرابه و هر حرکت خوبی را باید یه جوری زیر سوال ببرند. ذات جهنمی همینه کاریش نمیشه کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۵ ۳۰ تير ۱۴۰۰
یک خبر هم از خوزستان مظلوم پخش کنید
Switzerland
ناشناس
۱۴:۴۴ ۳۰ تير ۱۴۰۰
از خوزستان خبری پخش نمیکنید ، اسم خودتون و هم گذاشتین خبرنگار ، ، شما که خبرهای لحظه به لحظه یمن و سوریه و افغانستان و پخش میکنید ، از مردم کشور خودتون ، از خوزستان ، از سیستان و... خبری پخش نمیکنید اسم خودتونو خبرنگار گذاشتین
Switzerland
ناشناس
۱۴:۴۴ ۳۰ تير ۱۴۰۰
از خوزستان ، از سیستان و... خبری پخش نمیکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۰ ۳۰ تير ۱۴۰۰
آخه نماینده های طفلی چطوری رای بدن ، همگی سرمایه‌گذاری کردن .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۵ ۳۰ تير ۱۴۰۰
از خوزستان چه خبر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۱ ۳۰ تير ۱۴۰۰
الان به دليل بحران كرونا مقدار زيادي دلار بي پشتوانه چاپ شده و به همين خاطر مردم جهان ناراحت هستن و رفتن سراغ بيتكوين به دودليل يكي اين كه ارزشش به ذات خودشه و كد هاي رياضي پشت اش مثل طلا كه ارزشش به ذاتش نه مثل پول كاغذي كه بانك داره و زير تظر كشو و نهادي خاصي است دوم به اين دليل كه از طريق اينترنت به راحتي ميشه انتقال دادش بايد از اين فرصت استفاده كنيم مقدار زيادي بيتكوين استخراج كنيم ما زمينه خوبي براي استفاده از نيروي خورشيدي دارم بايد از اين فرصت استفاده كنيم به سلطه دلار ضربه بزنيم
Iran (Islamic Republic of)
mahdi
۱۳:۵۶ ۳۰ تير ۱۴۰۰
یکی ازدلایل این هست که مردم سمت ارز دیجیتال نروند ودوباره به سمت بورس بیان . تااینها هم دوباره کسری بودجه رو جبران کنند هم دزدی هاشون تکمیل بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۰ ۳۰ تير ۱۴۰۰
آفرین.اما فاز بعدی خروج پنهانی همین مسئولان فعلی از کشور است.باید مراقبشان باشند.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۴:۵۷ ۳۰ تير ۱۴۰۰
الان اینحرف ربطی به سوالی که در تیتر اومده نداره
مسئله اینه فیلترینگ صرافی ها برای اقایانی که اقازادهاشون خارجن مشکل درستکرده و نمیتونن برای نورچشمی ها پول بفرستن اونا خرج کنن یا بزارن تو پس انداز و همچنین برعکس نمیتونن پول دریافت کنن ..بعدازتحریمها بیشتر کارارو همین صراف ها راست و ریست میکردن الان خوردن به در بسته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۹ ۳۰ تير ۱۴۰۰
حتی تیتر خبر رو درست نخوندی نظر الکی گذاشتی. نماینده‌ها «مخالف» فیلترینگ صرافیهای رمز ارزها هستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۵ ۳۰ تير ۱۴۰۰
خدایا چه نوابغ بزرگی اظهار فضل کردند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۹ ۳۰ تير ۱۴۰۰
ببخشيد از شما نخبه بزرگ نظرخواهي نکردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۰ ۳۰ تير ۱۴۰۰
فقط یک جواب داره. منفعت خودشون و اطرافیانشون مثل بورس در این هس.
از طرفی رمزارزها بهترین گزینه برای پول شویی و ارسال پول به خیلی از گروهک های تروربستی در دنیا تبدیل شده است که البته این موضوع خدا رو شکر ربطی به ایران نداره.
United States of America
ناشناس
۱۷:۰۶ ۳۰ تير ۱۴۰۰
خدا رو شکر ربطی به ایران نداره????.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۰ ۳۰ تير ۱۴۰۰
شما وقتی نمیدانید باچکسی معامله ودادوستد میکنی واعتبار بیت کوین با کدام پشتیبانی اعتبار داده میشه با پای خودتان روی مین خواهید رفت
Iran (Islamic Republic of)
شاهرخ
۱۶:۱۸ ۳۰ تير ۱۴۰۰
دقیقا فلسفه وجودی این ارزهای دیجیتال این است که دستکاری دولتها از پول مردم کمتر شود و به راحتی نتوانند ارزش آن را تغییر دهند. یقینا شمایی که معامله میکنید طرف مقابل را میشناسید ولی دولت ها نمی دانند و این مشکل اصلی دولت ها با این ارزها هست. یعنی دستشان از درآمد و جیب مردم کوتاه می شود.
United States of America
ناشناس
۱۷:۱۱ ۳۰ تير ۱۴۰۰
با کدام پشتیبانی اعتباری بانک پول مرم را خورد???
Iran (Islamic Republic of)
Bakhtiyari
۱۱:۳۲ ۳۰ تير ۱۴۰۰
داشتن رمز ارز ایرانی یک هنر و یک رشته خوب برای مردم و کشورمان است .
نه باید سرمایه های کشور نابود شوند و نباید از دانش روز جهان و در داشتن رمز ارزی ایرانی بی بهره بود.
Netherlands
ناشناس
۱۲:۱۷ ۳۰ تير ۱۴۰۰
عزيز دل رمز ارز يعني يك واحد پولي كه همه دنيا از اون استفاده كنن اگه هركسي براي خودش بسازه كه باز ميشه همون داستان ريال و دلار خوبي بيتكوين اين كه دست هيچ كس نيست يعني مثل طلا هستش كه استخراجش بايد كرد پس ما بجاي تلف كردن وقت بايد هرچه بيشتر بيتكوين استخراج كنيم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۲ ۳۰ تير ۱۴۰۰
ناشناس 12:17 حرف شما در رابطه با رمز ارز درسته ولی در رابطه با استخراجش باید واقع گرا باشیم ، چون هزینه برق مصرفی (واقعی نه خانگی) برای تولید رمز ارز از قیمت اون خیلی بیشتره و تولید اون توسط هر فردی باعث ایجاد مشکلات زیادی تو سیستم برق کشور میشه، همونطور که مراکز مجاز تولید رمز ارز هم دقیقا همین مشکل رو داره.
مسئله اینجاست تو کشور ما بخاطر وجود سوپسیدها قیمت برق مصرفی خیلی کمه که البته چون درامد مردم هم کمه قیمت برق برای مردم حدودا متناسب هست. ولی اینکه از این برق سواستفاده کنیم برای تولید رمز ارز (چه مجاز و چه غیر مجاز) کار درستی نیست.
Iran (Islamic Republic of)
Bakhtiyari
۱۳:۵۶ ۳۰ تير ۱۴۰۰
خوب عزیز اینطور اگه نباشه کشورهایی مثل کشور ما صد درصد بازنده هستن مگه اینکه همه دولتهای جهانی و ملتهای جهان این رمز ارزها را قبول کنند.
Iran (Islamic Republic of)
شاهرخ
۱۶:۲۱ ۳۰ تير ۱۴۰۰
الان نزدیک به 6 هزار ارز دیجیتال در جهان هست که بیت کوئین بیشترین حجم و ارزش را دارد. خیلی از ارزهای رده پایین تر را به سادگی با کامپیوتر می توانید استخراج کنید دقیقا مثل اوئل بیت کوئین در 10 سال قبل ....
Germany
ناشناس
۱۰:۵۵ ۳۰ تير ۱۴۰۰
دنیای تکنولژی رو باید کنترل و مدیریت کرد نه فیلتر !
Iran (Islamic Republic of)
مهدی قاسمی
۱۰:۴۷ ۳۰ تير ۱۴۰۰
علت مخالفت این نمایندگان با فیلترینگ این بیزنس کثیف، عوامفریبی آن ها و رأی آوردن مجدد است. هر چیزی که باعث رأی آوردن شود محل خوبی برای سرمایه گذاری برای رأی آوردن است. دولت ما در حوزه هایی که مشخص و در دسترس است هزاران کار نکرده دارد. اینکه بیاییم و آن را درگیر هوسبازی ثروت یک عده دلال پول کنیم در حالیکه دولت هایی هم که دارای زیر ساخت های پیشرفته هستند قدرت و توانایی کنترل رمز ارزها را نداند، تکلیف ما لا یطاق است. همین نمایندگان فردا آن روز خواهند گفت حالا چرا فلان کار را نمی کنید حالا چرا بهمان کار را نمی کنید چرا پول مردم را خوردند، و به این ترتیب مملکت را به ناکجا آباد حوزه های تو در تو و پیچیده به قول خودشان فناوری بلاک چین می کشانند. هر چیزی را که غربی ها و دیگران می گویند فناوری این ها هم تقلید می کنند می گویند فنآوری، فکر می کنند مردم شعور ندارند. غربی ها به خیلی چیزهای دیگر هم صنعت و بیزنس می گویند مثل صنعت فحشا.
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۱:۴۴ ۳۰ تير ۱۴۰۰
شاید این هم باشه.اما دلیلش بیشتر مالی هست،یا آغازادشون تو اون کارن یا از صاحبان اون کسب و کار پول گرفتن که دفاع کنن.
Iran (Islamic Republic of)
شاهرخ
۱۶:۲۳ ۳۰ تير ۱۴۰۰
تجارت کثیف تر ، آن است که در عرض سه سال ارزش پول ملی با پشتوانه، 10 برابر کاهش یافت. فلسفه ایجاد این ارزها کوتاه کردن دست دولتها از سرمایه مردم هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۴ ۳۰ تير ۱۴۰۰
بیزینس کثیف؟ چیزی که نمیشه مثل دلار بی پشتوانه چاپ کرد و نمیشه کنترل یه رژیم مثل رژیم آمریکا روش باشه از نظر امثال تو کثیفه چون به ایران اجازه میده تحریمها رو دور بزنه و مردم زیر فشار تحریم کامل له نشند. شما منافقا فقط دنبال اینید مردم تحت فشار باشند تا آبی روی آتش عقده‌های بی انتهاتون بریزه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۷ ۳۰ تير ۱۴۰۰
دوستان اگه چيزي تو دنيا وجود داشته باشه كه باهاش بشه سلطه دلار رو نابود كرد و تحريم ها گسست همين بيتكوين هستش تازه تعدادش محدوده تنها بيست و يك ميليون بيتكوين وجود داره ما هرچي بيشتر استخراج كنيم به نفع ماست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۳ ۳۰ تير ۱۴۰۰
همسان سازی حقوق بازنشستگان بار مالی واس دولت بعد میاره ولی این استخراج رمز ارز ها خسارتی ندارن؟
مجلس مردمی نگین . بگین مجلس چابلوس، بگین مجلس ضد مردم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۴ ۳۰ تير ۱۴۰۰
ساکت
Iran (Islamic Republic of)
شاهرخ
۱۶:۲۵ ۳۰ تير ۱۴۰۰
چه بخواهید و چه دوست نداشته باشید جهان به سمت آن میرود. فقط شماها مثل همیشه دیرتر از دنیا و عالم بیدار میشوید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۹ ۳۰ تير ۱۴۰۰
میشه بگی چطوری رمز ارزها بار مالی میاره؟ آخه نادون استفاده از رمز ارز که به نفع مردمه. اگه بجای ریال از رمز ارز استفاده کنند دولتها نمی‌تونند با خلق نقدینگی جیب مردم رو بطور غیر مستقیم خالی کنند. دولت برای پرداخت حقوق کارمندها مجبوره پول چاپ کنه و این به صورت تورم از جیب ما مردم عادی با شغل آزاد میره که از ریال بی ارزش شده استفاده می‌کنیم ولی رمز ارز امکان تولید بدون محدودیت نداره و دولتها مثل واحد پولی روش کنترل ندارند. قبل از اینکه نظر بدی یکم فکر کن. فقط دنبال اینه هر حرکت خوبی رو زیر سوال ببره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۱ ۳۰ تير ۱۴۰۰
اگه واقعا زمینه اشتغال جوانان فراهم میشه چرا دولت لااقل یه صرافی دولتی راه اَندازی نمیکنه تا علاقمندان بتونن کسب و کار کنند و پول کشور از کشور خارج نشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۰ ۳۰ تير ۱۴۰۰
گفته که دولت دنبال محدود کردنه ولی مجلس مخالف اینکاره. باید صبر کنیم دولت عوض بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۲ ۳۰ تير ۱۴۰۰
احتمال قطع به یقین خوداین زحمتکشان یافامیلهای این زحمتکشان درزمینه رمزارزفعالیت دارن که اینطوری سنگ به سینه میزنندواقعااین کشوردیگه نخبه نداره که هرچهارسال این نماینده میره اون یکی میادبازچهارسال دیگه اونی که رفته برمیگرده واقعاگیراوردین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۰ ۳۰ تير ۱۴۰۰
صددرصد
Iran (Islamic Republic of)
شاهرخ
۱۶:۲۸ ۳۰ تير ۱۴۰۰
کار از طرف ها و خودشان گذشته. شما هم اگر در کار نیستید عقب مانده اید. مصرف 64 هزار مگاوات یعنی مردم زیادی در حال استخراج هستند. خیلی از ارزهای دیجیتال با همان کامپیوتر شخصی و موبایل دم دستتان قابل استخراج هست البته شاید زیاد به صرفه نباشد ولی از هیچ چی بهتر است.
Georgia
ناشناس
۰۹:۴۷ ۳۰ تير ۱۴۰۰
چون منفعت دارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۵ ۳۰ تير ۱۴۰۰
من دیگه حاظر نیستم برگردم به بورس
اگه راست میگین بیارید پول مارو که دزدید ین تو بورس پس بدین بعد از حلال و حرام صحبت کنید
بازم میگم تنها مشکلی که تو حوزه ارز دیجیتال هست فقط اینه که نمیتونن مثل بورس دست کنن تو جیب و دزدی کنن
Iran (Islamic Republic of)
شاهرخ
۱۶:۳۰ ۳۰ تير ۱۴۰۰
اگر در رشته ای تخصص ندارید با حرف این و آن وارد میدان نشوید تا سرتان بی کلاه نماند. بورسی که در کل طول عمرش به یک میلیون رسیده بود در عرض چند ماه یک میلیون دیگر صعود کرد این یعنی غیر عادی .....
Iran (Islamic Republic of)
shahi
۰۸:۵۶ ۳۰ تير ۱۴۰۰
بعد از مدتهاااا میشه گفت یکی از سنجیده ترین نظرات نمایندگان مجلس را شنیدم...اگر چنین باشد و با فیلترینگ صرافیها مخالفت کنند بهشون ایمان میارم...بلاکچین یک فناوری نوظهور است که به زودی فراگیر خواهد شد.....هنوزم باورم نمیشه که مجلس ما انقدر روشن باشه....بعید میدونم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۹ ۳۰ تير ۱۴۰۰
بلاکچین و رمز ارز هیچ وقت فراگیر نخواهد شد زیرا دولت ها هیچ کنترلی روی آن ندارند و نظام اقتصاد بین الملل را نابود میکند و از آن مهم تر سازمان های خلافکار و تروریسم علاقه زیادی به این فناوری دارند
Iran (Islamic Republic of)
شاهرخ
۱۶:۳۳ ۳۰ تير ۱۴۰۰
عزیز ناشناس. اگر ارز دیجیتالی داری و میخوای بریزی دور بده من. الان بری صرافی نقد پولشو میده نمیدونم چطور باید بشه که تا باور کنید این ارزها جهانی هستند. وقطعا از ریالی که عاشقش هستی بهتر هست. با این همه کاهش ارزش بیت کوئین باز نسبت به سال قبل سه برابر شده در حالی که ارزی که قبولش داری و استفاده میکنی شاید ارزشش نصف شده باشد...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۸ ۳۰ تير ۱۴۰۰
طرف همچین نظر داده نظام بین الملل رو نابود می‌کنه انگار مامور دولت آمریکاست و از سقوط ارزش غیر واقعی کاغذ توالتی به نام دلار نگرانه. حالا نیست آمریکا با دلارش به گروههای تروریستی مثل مجاهدین خلق و داعش کمک نمی‌کنه اینا نگران بر هم خوردن نظم نوین جهانی ساخته دست یه مشت یانکی تروریست شدند. دولتها یکی یکی دارند استفاده از رمز ارز رو مجاز و حتی تشویق می‌کنند دلیلش هم اینکه که کشوری مثل آمریکا با تولید دلار بدون پشتوانه داره همه رو میچاپه. همین چند وقت پیش السالوادر بیت کوین رو به رسمیت شناخت و اعلام کرد به افرادی که زمر ارز از حد مشخصی به بالا داشته باشند اقامت و امکانات میده. حدس بزنید چی شد. بلافاصله کفتارهای بانک جهانی و زالوهای سی.آی.ای اعلام کردند با دولت السالوادور در این مورد صحبت می‌کنند (تحت فشارش قرار میدند)
Turkey
ناشناس
۰۸:۳۳ ۳۰ تير ۱۴۰۰
رمزارزها!! همون باعث و بانی قطعی برقهای اخیر!! که چرخ صنعت کشور رو به خاطرش متوقف کردن و فعالیت کارخانه‌ها رو محدود!! قطعی برقهایی که به همه بخشهای جامعه از مردم عادی تا مشاغل و کسبه خرد و شرکت‌ها و کارخونه‌ها و درمان و بیمارستانها حتی لطمه عظیمی زده!! خوب حالا این دوستان نگران امکان معامله و خرید و فروش این محصول غیرقانونی و زیان‌ده برای اقتصاد هستند!! مشخصه که خودشون یا منافعی از این مزارع استخراج رمزارز دارند و یا حسابی تامین شدند تا منافع اون مجموعه‌ها رو محافظت کنند!! وگرنه تو این شرایط که با کمبود برق تمام کشور وارد این چالش عظیم شده، دوستان مجلسی نگران توجیه کردن و وجهه مثبت دادن به خرید و فروش محصول این فعالیت کاذب و مسموم اقتصادی هستند!! اینها تبعات فساد سیستماتیک هست که با چنتا بیت کوین به هرکدوم از این آقایون میشه منافع ملی رو تغییر داد به منافع میلی!! عجب مملکتی داریم!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۵ ۳۰ تير ۱۴۰۰
داداش مطلب رو نگرفتی فکر کنم. مزرعه و کشف رمز ارز با مجوز صرافی رمز ارز. زمین تا اسمون فرق داره.
Turkey
ناشناس
۱۴:۲۲ ۳۰ تير ۱۴۰۰
نه اتفاقا گرفتم، شما وقتی از بازار عرضه و تقاضای یه محصول حمایت میکنی عملا داری از صنعت و فعالیتتولیدش هم حمایت میکنی!! پس اصلا ۲تا موضوع جدا از هم نیست!! تازه بماند بحث خروج ارز از کشور که شما بیت کوینی که با برق یارانه‌ای و با ارزبری بالا تولید شده رو میکنیش در نهایت ریال!! این یعنی خروج ارز از مملکت و تولید نقدینگی در داخل کشور تازه اونم ار طریق یک فعالیت کاذب و غیرقانونی!! و حالا این نقدینگی غیرقانونی میفته تو بازار و باعث رشد تورم تو بازارهای مالی دیگه میشه مثا ماشین، طلا، دلار و مسکن!! آره استاد!!
Iran (Islamic Republic of)
شاهرخ
۱۶:۳۴ ۳۰ تير ۱۴۰۰
عزیز دل وقتی اقتصاد این باشه همه میروند دنبال چیزی که سود داشته باشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۱ ۳۰ تير ۱۴۰۰
اینا کلا با هرچی به نفع مردم باشه مخالفند از جمله آزادی استفاده از رمز ارزها. وقتی دولت برای پرداخت هزینه‌هاش خلق نقدینگی میکنه استفاده از رمز ارزها که امکان تولید نامحدود ندارند به نفع مردمه. این تصمیم مجلس تصمیم واقعا خوبیه. علاوه بر این امکان دور زدن تحریمها رو هم میده و آمریکا با دلار بدون پشتوانه‌اش که هر چه قدر دوست داره تولید می‌کنه نمی‌تونه به طور غیر مستقیم جیب ملتهایی که از جایگزینی مثل رمز ارز استفاده می‌کنند رو بزنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۱ ۳۰ تير ۱۴۰۰
متاسفانه یه مشت ادم بی تدبیر قدرت رو بدست گرفتن.
بجای اینکه مجوز به صرافی رمز ارز بدن تا فعالیت کنه و نقدیگی ویرانگر مردم رو جذب کنه.
با فیلتر کردن و مجوز ندادن باعث میشن که این نقدینگی به بازار خودرو - دلار - سکه - مسکن - کالا و ... ورود کنه و با بالا بردن سرسام اور قیمت ها، زندگی رو از اینی که هست برای مردم سخت تر کنه. اینا که عرضه ندارن نقدیگی رو به سمت صنایع ببرن ، حداقل اجازه بدن سیل مخرب نقدینگی به سمت بازار و زندگی مردم نیاد.
هرکسی هم که وارد فیلد رمز ارز میشه ریسک و سود و ضررشم هم میپذیره نباید گله و شکایتی هم از بابت از دست رفتن سرمایه ش بکنه.
آخرین اخبار