محمد مهدی پیشقدم مدیرکل منطقه پستی جنوب استان تهران در گفتوگو با خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به سوالی مبنی بر علت استفاده از دوچرخه توسط پستچیهای این منطقه اظهار کرد: بنده از کودکی در رشتههای ورزشی فوتبال، والیبال، پینگ پنگ، دوچرخه سواری و رشته رزمی بوکس، کاراته و کیوکوشین در حد مبتدی در باشگاههای ورزشی فعالیت داشتم که در رشته دوچرخه سواری در زمان تحصیل دبیرستان سال ۱۳۶۸ در بین شرکت کنندگان منطقه آموزش و پرورش ۱۵ سوم و در استان تهران در رشته استقامت ۲۵ کیلومتری در استودیوم آزادی بین ۵۰۰ شرکت کننده بیستم شدم در تایم تریل رفت و برگشت سرعت ۸ شدم و در رشته ورزش بوکس استان تهران در وزن ۶۰ در سال ۷۰ مقام سوم، در وزن ۶۰ در سال ۷۱ مقام دوم را کسب کردهام.
او با بیان اینکه در رشته کاراته کیوشین در سال ۹۷ موفق به دریافت کمربند مشکی شدم گفت: ورزش و پرداختن به ورزش بخش جدایی ناپذیر از زندگی بنده بوده و از سال ۱۳۸۰ تصمیم به دوچرخه سواری از منزل تا محل کار گرفتم که حدود ۲۰ سال است حداقل هفتهای ۲ تا ۳ روز را با دوچرخه تردد میکنم و این تداوم همیشه باعث نشاط و شادابی در محل کار من شده است.
مدیرکل منطقه پستی جنوب استان تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر هدف خود از انجام اینکار افزود: هدف از ورزش کردن نشاط، شادابی و سلامت است که یک کارمند، مسئول و یا مدیر سالم و سلامت به لحاظ جسمی و به تبع آن روانی میتواند وظایف خود را به درستی انجام دهد. در خصوص الگو گرفتن از کسی فقط میتوانم به این اشاره کنم که در دین اسلام همیشه به ورزش کردن از زمان کودکی سفارش شده است.
پیشقدم درباره عکس العمل مردم در مسیر منزل تا محل کار در حین استفاده از دوچرخه گفت: در عکس العمل مردم میتوان به برخی از نگاهها که با تعجب و تحسین اشاره کرد.
مدیرکل منطقه پستی جنوب استان تهران گفت: تردد کارمندان بیشتر با وسیله عمومی و یا شخصی است و مدیران نیز با خودروهای دولتی تردد میکنند و حتی اگر همکار و یا مدیری با خودروهای لاکچری تردد کند نیز جز خوشحالی چیز دیگری برای من ندارد.
او در پاسخ به این سوال که آیا در فصل خاصی از وسیله نقلیهای مثل خودرو استفاده میکند افزود: استفاده از خودرو بیشتر در زمستان و برخی از روزهای پاییز که بارش برف و باران و سرمای هوا وجود دارد و برخی از روزهای هفته اتفاق میافتد. همکارانی که متوجه تردد من با دوچرخه میشوند با توجه به فاصله مسیر در وهله اول تعجب کرده و در وهله دوم همیشه توصیه میکنند که مراقب تصادف کردن با خودرو باشم و برخی نیز تشویق به این کار میشوند که از این بابت خیلی خوشحال هستم که عملکردم در ورزش در جایگاه مدیریت باعث تشویق همکاران به ورزش و استفاده از دوچرخه شده است.
مدیرکل منطقه پستی جنوب استان تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر مکلف کردن کارمندان برای استفاده از دوچرخه در حمل و نقل گفت: به جهت خطرات ناشی از این امر و اینکه خطوط مستقل دوچرخه سواری در خیابانهای تهران وجود ندارد هیچ گاه برای هیچ همکاری تکلیف استفاده از دوچرخه را نداشته ام، ولی یک روز در هفته بعدازظهر پس از اتمام کار با کارکنان منطقه و همکاران نامه رسان به رشته فوتسال مشغول هستیم و در برخی از مواقع هماهنگی کوهنوردی با همکاران داشتهایم.
پیشقدم بیان کرد: قدمت و سابقه پست به سه هزار سال قبل از سلسله هخامنشیان برمی گردد و در آن زمان با ایجاد چاپارخانه از اسبهای تندرو استفاده میشد و در این سیر تکامل در دورهای نیز از دوچرخه جهت توزیع مرسولات استفاده شده که نمونهای از آن در موزه شرکت ملی پست وجود دارد. دوچرخه در این دوران بسیار کارآمد و تأثیر گذار بوده و شاید خاطرات آن نیز در نزد پدر بزرگهای خودمان وجود داشته باشد.
بیشتر بخوانید
او ادامه داد: استفاده از دوچرخه و تشویق کارکنان جهت تردد بین محل کار و منزل نیاز به وجود زیرساخت و خطوط مختص دوچرخه سواری دارد و تا زمانی که این اتفاق نیفتد، هرچقدر هم تشویق و فرهنگ سازی شود به جهت اینکه شرایط آن مهیا نیست خیلی موفق نخواهیم بود.
او ادامه داد: در برخی از کشورها مانند کشورهای شرق آسیا از جمله چین، مالزی، اندونزی و فلیپین ترددها با دوچرخه است که میتوان با الگوبرداری در این خصوص اقدامات موثری انجام داد. تردد داخل شهر با دوچرخه را اگر از منظر اقتصادی نگاه کنیم به صرفه است و اگر از منظر پزشکی و بهداشت نگاه کنیم به سلامت جسم و به تبع آن روان انسان کمک خواهد کرد.
انتهای پیام/