رئیس سازمان دامپزشکی استان اردبیل گفت: اردبیل با تولید ۸ درصد عسل کشور رتبه سوم تولید عسل در بین استان‌های کشور را به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، بهلول تکلوی، رئیس سازمان دامپزشکی استان اردبیل گفت: این استان با برخورداری از ۴۶۰ هزار کلنی زنبور عسل در مجموع با تولید هشت درصد عسل کشور رتبه سوم تولید عسل در بین استان‌های کشور را به خود اختصاص داده است.

او اظهارکرد: سالانه بیش از هفت هزار و ۳۰۰ تن عسل در استان تولید می‌شود که از این مقدار یک هزار و ۲۰۰ تن مصرف سرانه استان بوده و مابقی به استان‌های همجوار و حتی با نظارت بهداشتی و کیفی دامپزشکی به کشور‌هایی از جمله عراق، مالزی و اندونزی صادر می‌شود.

رئیس سازمان دامپزشکی استان اردبیل افزود: خشکسالی و ارتباط آن با گسترش بیماری‌های زنبور عسل، بحث قرنطینه و مجوز تردد کندو‌ها تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی و الزام زنبورداران به استفاده از دارو‌های مجاز دامپزشکی از جمله موضوعاتی است که امسال باید مدنظر زنبورداران استان اردبیل قرار بگیرد.

تکلوی بر لزوم تهیه و تامین دارو‌ها از داروخانه‌های دامپزشکی و آموزش، فرهنگ‌سازی و ترغیب زنبورداران برای مصرف دارو‌های مجاز و عدم استفاده از دارو‌های تقلبی توسط کارشناسان جهاد کشاورزی و دامپزشکی استان تاکید کرد.

او گفت: همچنین هم‌اندیشی برای افزایش عسل تولیدی استان با برند عسل سبلان، تقویت بین‌بخشی و هم‌افزایی برای حمایت از این صنعت بدلیل اشتغال‌زایی، صادرات و ارزآوری، حفظ محیط زیست و رونق باغداری و کشاورزی به دنبال توسعه این صنعت از مهم‌ترین مسائل و مباحثی است که باید مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته و تصمیمات لازم در این خصوص اتخاذ شود.

رئیس سازمان دامپزشکی استان اردبیل با بیان اینکه شهرستان خلخال با تولید بیش از ۸۰۰ تن عسل در سال دومین قطب تولید عسل در استان اردبیل است، خواستار کنترل و قرنطینه کندو‌های زنبور غیربومی زنبوردارانی که در فصول بهار و تابستان اقدام به زنبورداری در این منطقه می‌کنند، شد.

عسل تولید شده در استان اردبیل به علت کوچ زنبورداران به مناطق و ییلاقات پرگل کشور و نیز تهیه عسل در مراتع غنی کوهستان‌های استان بویژه در دامنه‌های سبلان از مرغوبیت بالایی برخوردار است.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.