عاشوری گفت: وزارت نفت هنوز نرخ خوراک سه ماهه پایانی سال ۹۹ را اعلام نکرده و به همین دلیل با دستگاه‌های نظارتی به مشکل خورده ایم.

ناصر عاشوری دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در مورد تاخیر شرکت‌های پالایشی در ارائه صورت‌های مالی خود به سازمان بورس، اظهار کرد: شرکت‌های پالایشی بر اساس قانون تجارت، هر سال به صورت مستقل مجمع قانونی برگزار می‌کنند که باید صورت‌های مالی آن‌ها در این مجامع تنظیم و سود و زیان شرکت‌ها در آن مشخص شود.

او افزود: سپس بر اساس این صورت‌های مالی است که می‌توانند به سازمان‌های مختلف مانند سازمان امور مالیاتی، بورس و سایر دستگاه‌ها پاسخگو باشند. به همین دلیل، وزارت نفت مکلف است که هر سه ماه یکبار قیمت خوراک پالایشگاه‌ها را اعلام کند که این قیمت برای سه ماهه اول و دوم و سوم سال گذشته اعلام شده، اما برای نیمه چهارم سال ۹۹ هنوز اعلام نشده است.

عاشوری ادامه داد: به همین دلیل به سازمان بورس نامه‌ای ارسال کردیم که وزارت نفت هنوز این نرخ را اعلام نکرده و اگر اعلام نشود، مجامع شرکت‌ها نمی‌توانند محاسبه کنند که بر چه اساس و با چه مبلغی باید صورت‌های مالی را تنظیم کنند.


بیشتر بخوانید:


او تاکید کرد: بنابراین این امکان وجود دارد که صورت‌های مالی شرکت‌های پالایشگاه جمع بندی شود، اما غیراتکایی خواهد شد، زیرا نمی‌شود به آن‌ها استدلال کرد و همان صورت‌های مالی توسط دستگاه‌های نظارتی، بازرسی، بورس و سایر دستگاه‌ها پذیرفته نخواهد شد.

دبیرکل انجمن صنفی صنعت پالایش نفت بیان کرد: با توجه به این که در قانون تجارت پیش بینی شده که حداکثر چهار ماه بعد از پایان سال مالی می‌توان این صورت‌های مالی را ارائه کرد، یعنی باید مجامع ظرف چهار ماه برگزار شوند؛ بنابراین در هفته آینده تمامی شرکت‌های پالایشی باید به اجبار مجامع خود را برگزار کنند، اما وزارت نفت هنوز نرخ‌های مربوط به خوراک پالایشگاه‌ها را برای سه ماه پایانی سال ۹۹، اعلام نکرده است.

نامه به وزیر بدون پاسخ ماند

او همچنین گفت: وزارت نفت باید طی چند روز آینده قیمت را اعلام کند تا این شرکت‌ها بتوانند مجامع خود را برگزار و صورت‌های مالی خود را به طور دقیق محاسبه و سود و زیان خود را بیان کنند.

عاشوری اظهار کرد: حدود یک ماه است که مستقیما به آقای وزیر نامه زده ایم، اما هنوز هیچگونه پاسخی از سوی وزارت نفت دریافت نکرده ایم.

او در مورد شایعه مطرح شده پیرامون این که دلیل تاخیر وزارت نفت در اعلام نرخ خوراک پالایشگاه‌ها ممکن است این باشد که بخواهد تخفیفی را برای خوراک پالایشگاه‌ها در نظر بگیرد، نیز اظهار کرد: چنین چیزی بعید به نظر می‌رسد، زیرا حتی اگر بخواهند تخفیف خوراک نیز بدهند، هیچگونه ارتباطی با اعلام نرخ‌های خوراک سه ماهه پایانی سال گذشته ندارد.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت در پایان تاکید کرد: اگر قرار باشد تخفیف خوراکی در نظر گرفته شود، باز هم وزارت نفت می‌تواند علی الحساب نرخ‌ها را اعلام کند تا مجامع برگزار شوند و سپس اعلام کند که چند درصد تخفیف در نظر گرفته است. بنابراین، این دو وجه منافاتی با یکدیگر ندارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار