فلاحتیان گفت: اگر نهاد‌های مالی کشور بودجه پتروپالایشگاه‌ها و پالایشگاه‌های جدید را تامین کنند، درآمد‌های غیرنفتی کشور از مسیر صادرات محصولات پتروشیمی به ۳۷ میلیارد دلار خواهد رسید.

هوشنگ فلاحتیان، معاون برنامه ریزی وزارت نفت در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نحوه تحقق شعار سال ۱۴۰۰ یعنی «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی ها» در وزارت نفت، بیان کرد: مسئولیت وزارت نفت در چند حوزه مشخص است. یکی از این حوزه ها، تامین خوراک پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌های موجود است که حاصل این تامین خوراک، تولیدی می‌شود که فرآورده‌های اصلی مورد مصرف در کشور و بخشی از صادرات را شامل می‌شود که این صادرات نیز، ارزآوری قابل توجهی برای کشور دارد.

او افزود: در درجه اول، وزارت نفت باید خوراکی را که برای پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌های موجود تعهد کرده که تامین شود، تلاش کند که به قدر کفایت تامین کند. در این زمینه ریسک قابل توجهی وجود ندارد و مانند سال‌های گذشته تلاش خواهیم کرد تا خوراک پالایشگاه ها، پتروپالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌های موجود به خوبی تامین شود.

این مقام مسئول در ادامه گفت: بخش دیگری از فعالیت‌های ما به تامین گاز برای بخش خانگی و برای نیروگاه‌ها به عنوان موتور محرکه اصلی فعالیتشان مربوط می‌شود که خوشبختانه در این زمینه اقدامات خوبی صورت گرفته و همچنان در تلاش هستیم تا وقتی در تولید گاز صورت نگیرد.

فلاحتیان افزود: بخش دیگر فعالیت‌های وزارت نفت به تامین خوراک برای سرمایه گذارانی مربوط می‌شود که در زمینه احداث پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌های جدید قصد فعال شدن دارند. در این زمینه نیز به این سرمایه گذاران تعهد داده‌ایم که بیش از دو میلیون بشکه نفت خام، میعانات و گاز را در روز تامین دهیم و مجوز‌های مرتبط در این زمینه نیز در قالب قانون حمایت از توسعه پالایشگاه و پتروشیمی‌ها برای بخش خصوصی و دولتی صادر شده است.

تامین مالی، مانع اصلی توسعه پتروپالایشگاه‌ها

او اظهار کرد: مشکل اصلی که باید اثر این سرمایه گذاران برداشته شود، بیرون از وزارت نفت است؛ یعنی، باید تامین منابع مالی این پروژه‌ها صورت بگیرد و این پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگاه‌ها، عمدتاً در سواحل کشور احداث شوند و بتوانیم از خام فروشی پرهیز کنیم.

معاون برنامه ریزی وزارت نفت ادامه داد: بنابراین، قسمت اصلی بحث بر می‌گردد به اینکه چه ساز و کار‌هایی باید توسط بازار سرمایه، شبکه بانکی کشور و صندوق توسعه ملی و کار‌های دیگری از قبیل تامین فاینانس‌های خارجی برای تامین مالی وجود داشته باشد تا زمینه احداث این زیرساخت‌های اساسی یعنی پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌های مختلفی که بیش از دو میلیون بشکه در روز ظرفیت آن‌ها خواهد بود، ایجاد شود.

او تاکید کرد: اگر این اتفاق بیفتد، در واقع تمام نفت خام و میعانات تولیدی کشور را به مصرف این پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها خواهیم رساند که در زنجیره ارزش قرار می‌گیرند و می‌توانند که انواع و اقسام فرآورده‌ها را چه در زمینه محصولات نفتی و چه در زمینه محصولات پتروشیمی، تولید کنند.

فلاحتیان افزود: در سال ۱۴۰۰ و سال‌های آینده، کلیّت نظام و تمام دستگاه‌های دولتی باید به کمک وزارت نفت و سرمایه گذارانی که در این صحنه وارد شدند بیایند تا این هدف بزرگ محقق شود و در سال‌های آینده، کوچک‌ترین خدشه‌ای به صادرات ما وارد نگردد.


بیشتر بخوانید


تولید ۱۴۰ میلیون تنی با جهش سوم در صنعت پتروشیمی

او همچنین اظهار کرد: بخش دیگری که مورد نظر است و باید در کشور مورد مساعدت قرار بگیرد، مربوط می‌شود به پروژه‌های جهش دوم و سوم صنعت پتروشیمی که کار آن‌ها را در وزارت نفت شروع کردیم و مجوز‌های لازم صادر شده است. اگر این پروژه‌های جهش دوم و سوم صنعت پتروشیمی با کمک دستگاه‌های مرتبط هرچه زودتر به اتمام برسند، می‌توانیم درآمد‌های غیرنفتی کشور را از مسیر صادرات محصولات پتروشیمی به ۳۷ میلیارد دلار برسانیم که این رقم بسیار قابل توجه است و می‌تواند بخش زیادی از مشکلات ارزی کشور را در سال‌های آینده برطرف کند.

این مقام مسئول ادامه داد: وزارت نفت برنامه ریزی کرده که پروژه‌های جهش دوم صنعت پتروشیمی را تا پایان دولت دوازدهم خاتمه دهد و میزان تولید محصولات پتروشیمی را در حالی که در سال ۹۲، حدود ۵۵ یا ۵۶ میلیون تن بوده، ظرف چند ماه آینده به ۱۰۰ میلیون تن خواهد رساند.

او گفت: پروژه‌های جهش سوم نیز ما را به بیش از ۱۴۰ میلیون تن از محصولات پتروشیمی خواهد رساند که می‌تواند درآمد ۳۷ میلیارد دلاری را برای کشور در بر داشته باشد.

فلاحتیان افزود: در راستای منویات مقام معظم رهبری، وزارت نفت تمام تلاش خود را برای تحقق این هدف بزرگ به خرج خواهد داد و همه عوامل را به کار خواهد گرفت که البته همانطور که گفته شد، باید مانع زدایی شود. یعنی شبکه بانکی کشور، صندوق توسعه ملی، بازار سرمایه و بورس همگی باید بتوانند از سرمایه‌های مردمی به نحو احسن استفاده کنند تا بتوانیم با استفاده از منابع عمدتاً داخلی به این اهداف دست پیدا کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار