کارشناس صنعت پتروپالایش نفت گفت: دولت برای تخفیف دادن به پالایشگاه‌ها تلاش می‌کند اما به صنایع پایین دستی آن‌ها توجهی ندارد.

امیر محمدی کارشناس و فعال صنعت پتروپالایش نفت در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره طرح تخفیف خوراک پالایشگاه‌ها اظهار کرد: حاشیه سود پالایشگاه‌ها بسیار بالاست یعنی آن‌ها در حال حاضر از تخفیف پنج درصدی خوراک برای تولید نفت خام برخوردار هستند.

او درباره ارتباط مالی پالایشگاه ها با دولت بیان کرد: فرآورده‌های نفتی این پالایشگاه‌ها به قیمت فوب و بر حسب دلار به دولت فروخته ‌می‌شود؛ بنابراین آن‌ها مدت زیادی است که این تخفیف خوراک پنج درصدی را دریافت می‌کنند.

محمدی ادامه داد: به عنوان مثال اگر دولت نفت خام را به ازای ۵۰ دلار برای هر بشکه به فروش برساند، بنزین به دست آمده از آن را به ازای هر بشکه‌ ۵۵ دلار می‌خرد؛ البته اگر دولت با این شرایط بتواند نفت خام را بفروشد و پولش را پس بگیرد.

او اضافه کرد: این در حالی است که در شرایط فعلی دولت نفت خام را برای هر بشکه به مبلغ‌ ۴۵ دلار به جای ۵۰ دلار  به پالایشگاه‌ها می‌دهد اما بنزین را همچنان همان ۵۵ دلار می‌خرد.

این کارشناس صنعت پتروپالایش نفت تصریح کرد: تخفیف پنج درصدی خوراک نفت خام که در حال حاضر برای تمام پالایشگاه‌های کشور اعمال می‌شود برنامه جدیدی برای آینده نیست و امکان لغو آن نیز به هیچ وجه وجود ندارد. همچنین شنیده‌ها حاکی از این است که برخی از مسئولان در تلاش هستند تا میزان این تخفیف را باز هم افزایش دهند و به ۱۰ درصد برسانند.

او تاکید کرد: در حالی که شرکت های پالایشی از چنین تخفیفی برخوردار هستند که برای آن ها سود بسیار بالایی دارد و به هیچ وجه حاضر به در نظر گرفتن چنین تخفیفی برای صنایع پایین دستی خود نیستند به عنوان مثال، افزایش قیمت مواد اولیه در صنایعی مثل قیر یا پارافین، سبب شده که بسیاری از فعالان این حوزه ها با مشکل تامین مواد اولیه مواجه باشند.

فعال صنعت پتروپالایش نفت در پایان گفت: اگر دولت و مجلس، علاوه بر توجه به پالایشگاه‌های مادر به پتروپالایشگاه ها، پتروشیمی‌ها و سایر صنایع پایین دستی آن‌ها نیز توجه داشته باشند، بخش اعظمی از واحد‌های تولیدی فعال در این زمینه از وضعیت بحرانی خارج می‌شوند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار