دلایل رسوب کالا در بنادر و گمرکات و راهکارهای رفع این مشکل در برنامه امشب گفت و گوی ویژه خبری بررسی شد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مهرداد ارونقی معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران و معروفان مدیرکل خدمات بازرگانی خارجی وزارت جهاد کشاورزی امشب ۲۱ تیرماه با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری به بررسی دلایل رسوب کالاهای اساسی در بنادر و گمرکات پرداختند.

مهرداد جمال ارونقی معاون گمرک ایران با اشاره به اینکه صدور مجوز عرضه کالا در بازارگاه برای ترخیص کالاها از گمرک، ۴۵ روز طول می‌کشد گفت: در بحث کالاهای اساسی نیاز به مجوز های قانونی داریم که باید این مجوز توسط گمرک صادر شود و بعد اجازه ترخیص داده می شود.

وی با اشاره به اینکه اکثر نهاده ها ، مجوز وزارت جهاد را نیاز دارند که این مجوزها در حداقل زمان ممکن به گمرک ارائه می شود افزود: مجوز دیگری تحت عنوان مجوز عرضه کالا و نرخ مصوب برای کالاها و نهاده‌های نیز در نظر گرفته شده است که این موضوع به تاخیر در عرضه کالا منجر می شود.

ارونقی بیان کرد: اگر کالا مشکلی نداشته باشد و یا بخواهد از بحث ترخیص درصدی که گمرک در نظر گرفته استفاده کند باید ۴۵ روز در نوبت صدور مجوز و ارائه آن به گمرک باشند لذا این امر زمان بر است.

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران با اشاره به اینکه ما دو مجوز قانونی داریم که یکی مجوز قرنطینه نباتی و دیگری مجوز بازارگاه است ادامه داد: ما مشکل را مطرح کردیم و جلسات متعددی برگزار شد و نهایتا شورای هماهنگی اقتصادی دولت بود که مجوز قرنطینه را صادر کرد لذا هر دو مجوز وزارت جهاد کشاورزی است.

وی اظهار داشت: باید وقتی قرنطینه را اعلام می‌کنیم به معنای عرضه کالا در بازارگاه باشد.

ارونقی با بیان اینکه دو میلیون تن کالای آماده خروج، فقط در بندر امام خمینی داریم که باید خارج شوند تصریح کرد: بانک مرکزی موظف است برای افرادی که مراجعه می‌کنند به صورت اعتباری تامین اعتبار را انجام دهد .

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران با اشاره به اینکه باید گمرکات و بنادر را بررسی کنیم گفت: ۷ میلیون تن کالای دپو شده داریم ،۶ قلم کالای اساسی ارز ترجیحی دولت را دریافت می کنند، از این میزان ۱.۴ میلیون تن کالا در کشور بر روی کشتی ها مانده است.

وی با اشاره به ارز اختصاص داده شده به ۳۸ شرکتی که مربوط به گمرک امام است افزود: ۳ میلیارد دلار برای نهاده تخصیص داده شده است به طوری که یک و نیم میلیارد دلار آن تامین شده است .


معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران با اشاره به میزان ارز تأمین شده برای واردات خاطرنشان کرد: ۱.۸ میلیارد یورو در بندر امام کالا وجود دارد که به آن ارز تخصیص داده شده است لذا واردات اعتباری موجب ایجاد تبعیض شده است.

سرعت تأمین ارز پایین است

در ادامه حسن عباسی معروفان مدیرکل خدمات بازرگانی خارجی وزرات جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه برای واردات کالا با اعتبار ۴۳ شرکت اعلام آمادگی و ۱۹ شرکت اقدام کرده اند گفت:۴.۵ میلیارد دلار ارز ترجیحی برای نهاده‌ها و کالاهای اساسی برای ۶ ماهه نخست سال تخصیص داده شده است متاسفانه سرعت تأمین ارز پایین است.

معروفان با اشاره به اینکه امشب ۲۱ تیرماه است یعنی حدود ۱۱۱ روز از سال گذشته است گفت: حدود ۵ میلیون تن نهاده در بازارگاه در این مدت عرضه شده است که نیاز دامداران و مرغداران را تامین می‌کند.

وی با اشاره به اینکه بالغ بر ۴۲۰ شرکت واردکننده غلات و نهاده‌های دامی در کشور داریم که بیش از ۱۱۰ شرکت فعالیت چشمگیری دارند ادامه داد: امروز ۱۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تن ثبت سفارش صورت گرفته است چطور شده که تایید و بارگذاری انجام شده است، اما یکسری محدودیت هایی داریم که نمی توانیم ثبت سفارش را انجام دهیم.

مدیرکل خدمات بازرگانی خارجی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه ۱۲ سازمان و ارگان در تجارت خارجی دخیل هستند عنوان کرد: کل فرایند ترخیص  باید ۳۰ روزه تمام شود، لذا برای اولین بار است که مدت زمان ۴۵ روز را می شنوم لذا بنده پیگیر این موضوع خواهم بود.

معروفان با اشاره به اینکه نامه ترخیص ۹۰ درصدی وجود دارد لذا کسانی که ارز دریافت نکردند و تخصیص به آنها ندادند و برگه ترخیص را ندارند باید بتوانند ۹۰ درصد کالا را ترخیص کنند.

حسین تاجیک‌نژاد کارشناس ارشد بانک مرکزی با اشاره به اینکه طبیعی است که ما در تخصیص اعتبار تأخیر داشته باشیم خاطرنشان کرد: اول باید کالا وارد شود و بعد ارز تخصیص پیدا کند لذا واردکنندگان با اعتبار خود کالا وارد می کنند.

وی با اشاره به اینکه آمار گمرک غلط است؛ برای۸۵ درصد کالاها ارز تخصیص داده شده است افزود: طبق مصوبه مجلس امسال ۸ میلیارد دلار می توانیم ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی ، دارو و تجهیزات اختصاصی در نظر بگیریم، لذا این مبلغ برای ۶ ماه اول سال است .

تاجیک نژاد افزود: نکته ای که وجود دارد این است که ما از درآمدهای ارزی دولت می‌توانیم تخصیص را انجام دهیم لذا خارج از آن چیزی را نمی توانیم تخصیص بدهیم . حدود چهار و نیم میلیاردی که باید برای کالاهای اساسی تا پایان شهریورماه تخصیص می‌دادیم تا به امروز تخصص صورت گرفته است .

وی گفت: در موضوعاتی که تسلط نداریم نباید در برنامه تلویزیونی ورود پیدا کنیم ،ما صرفاً با نظر وزارت صنعت و وزارت جهاد کار انجام می دهیم ،حتی یک ثبت سفارش وجود ندارد که تخصیص داده باشیم و در آن نظر وزارت صمت و جهاد و یا وزارت بهداشت در کالاهای اساسی وجود نداشته باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار