مدیر امورباغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: الگوی کشت در باغ‌های اراضی شیب دار استان با توجه به خشکسالی و حداقل‌های آبی طراحی شد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، محمد حسنی‌نسب مدیر امورباغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: الگوی توسعه باغ‌ها با توجه خشکسالی‌ها، کمبود آب و ضرورت استفاده از گونه‌های مقاوم، به گونه‌ای طراحی شده تا تولید میوه در باغ‌های شیب‌دار برای کشاورز اقتصادی و مقرون به صرفه باشد.

او سطح باغ‌ها در اراضی شیب‌دار خوزستان را ۷ هزار و ۴۰۰ هکتار با تولید ۳۷ هزار عنوان کرد و افزود: از این میزان سطح زیرکشت، محصولاتی از جمله مرکبات، انار، انجیر آبی و دیم، انگور آبی و دیم، سیب، انواع هسته داران، محصولات مناطق معتدله و گیاهان دارویی کشت شده است.

حسنی نسب با بیان اینکه ارزش ریالی تولید میوه در باغ‌های شیب‌دار خوزستان، ۳  هزار و ۳۳۰ میلیارد ریال با اشتغال‌زایی ۴ هزار و ۹۳۰ نفر بوده است، اظهار داشت: با وجود برنامه‌ریزی‌های انجام شده طی پارسال، همه باغ‌ها در اراضی مستثنیات اجرا شده و در سال ۱۳۹۹ میزان عملکرد ۱۹۲ هکتار و اراضی شناسایی شده ۲۰۰ هکتار بوده است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان تصریح کرد:  از سال ۱۴۰۱ با توجه به خشکسالی و حداقل‌های آبی برای باغ‌ها در اراضی شیب‌دار الگوی کشت اجرایی خواهد شد که از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به تامین اعتبار توسعه باغ‌های دیم و آبی در اراضی شیب‌دار از محل اعتبارات استانی به مبلغ ۲ میلیارد و ۳۵۰ میلیون ریال، تامین اعتبارات اصلاح ارقام ناسازگار زیتون از طریق اعتبار ملی، تامین اعتبار توسعه و اصلاح یارانه تامین نهال برای توسعه باغ‌ها در اراضی شیب‌دار ملی به مبلغ ۱۰ میلیارد ریال، بازدید مستمر از باغ‌ها و ارائه پیشنهادهاو راهکار‌های اصلاحی و برگزاری نشست‌های متعدد برای توسعه باغ‌ها در اراضی شیب‌دار و پیگیری و رفع مسایل و مشکلات توسعه باغ‌ها در اراضی شیب‌دار اشاره کرد.

این مقام مسئول  بیان داشت: تصویب و پیگیری ۴۴ فقره پرونده تقاضای واگذاری اراضی ملی شیب‌دار ، تغییر روند تشکیل پرونده و گردش کار متقاضیان و کاهش مدت زمان انجام کار و برآورد سطح و پیگیری اجرایی شدن احداث سامانه‌های نوین آبیاری در باغ‌های شیب‌دار از دیگر اقدام‌های انجام شده در زمینه توسعه باغ‌ها در اراضی شیب‌دار استان هستند.

او  سطح باغ‌های خوزستان را حدود ۶۳هزار هکتار عنوان کرد و گفت:  از این میزان ۴۲هزار هکتار آن نخیلات بارور و غیربارور بوده که بیشتر در مناطق آبادان، خرمشهر، بهبهان، اهواز، دشت آزادگان، هویزه و اروندکنار بوده که در سال‌های اخیر توسعه نخیلات در مناطق شمالی خوزستان به خصوص دزفول و شوش نیز مورد توجه قرار گرفته است.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.