به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، آزادراه ۱۲۳ کیلومتری تهران-شمال پروژهای مشارکتی است که با پیمانکاری و تأمین مالی ۵۰ درصدی بنیاد مستضعفان و همچنین ۵۰ درصدی دولت در حال ساخت است.
طبق قرارداد اولیه درآمد حاصل از عوارضی این آزادراه به بنیاد مستضعفان تعلق میگیرد تا در کنار نگه داری آن، بخشی از درآمد به عنوان بازگشت سرمایهگذاری لحاظ شود.
این آزادراه که حدود ۳۵ سال از آغاز اجرای آن میگذرد، در سالهای دور درگیر مشکلات مالی و البته اختلافات زیادی بود، خصوصا اختلاف بین دو شریک پروژه که همین امر موجب زمان بر شدن اجرای آن شد.
اما در دولتهای نهم و دهم بود که این اختلافات تا اندازهای کاهش یافت و به تدریج با تأمین منابع مالی و اهتمام طرفین مشارکت برای تکمیل این مسیر آزادراهی، روند اجرایی این ابرپروژه عمرانی کشور به تدریج تسریع شد و در همان دولت دهم منطقه ۴ آزادراه ساخته شد و به بهرهبرداری رسید.
این پروژه آزادراهی، به هر حال کلید خورده بود و اعتباراتی به آن اختصاص یافته بود و ضرورت داشت که تکمیل شود.
از سوی دیگر محور فعلی کندوان از نظر قدمت ساخت، پیچ و خمهای متوالی به دلیل وضعیت توپوگرافی منطقه از نظر کوهستانی بودن و با توجه به ظرفیت محور، پاسخگوی این حجم تردد نیست و در اغلب تعطیلات، مسافران از این جاده خاص کشورمان، استفاده میکنند که موجب بروز ترافیکهای طولانی و ممتد در این محور میشود و البته برخی نقاط این محور هم به عنوان نقاط پرحادثه مطرح میشوند.
به نظر میرسد این محور پس از تکمیل بیش از اینکه یک محور مواصلاتی اتصال پایتخت به شمال تهران باشد، از نظر شرایط آب و هوایی و زیبایی مسیر، به یک محور گردشگری تبدیل شود.
در همین رابطه با توجه به آنکه یکی از طولانی ترین بخشهای قطعه دوم آزاد راه تهران - شمال تا چند روز آینده به بهره برداری میرسد با معاون وزیر راه وشهرسازی گفت و گویی را انجام دادیم.
خیر الله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه منطقه ۲ آزادراه تهران-شمال حد فاصل دو آب شهرستانک - پل زنگوله به طول تقریبی ۲۵ کیلومتر است؛ تونلهای بلند البرز هر یک به طول ۶ هزار و ۳۵۰ متر در این منطقه قرار میگیرد، در این منطقه ۹۵ درصد مسیر شامل پل و تونل است، افزود: با اجرای این منطقه، طول مسیر جاده فعلی کرج - چالوس حدود پنج کیلومتر کوتاهتر میشود، اما موجب ارتقای ایمنی مسیر و افزایش سرعت سیر خواهد شد.
او بیان کرد: منطقه ۲ آزادراه هم اکنون در حال احداث است و همان طور که گفته شد، بنیاد و دولت توافق کردهاند یک باند این مسیر فعلا تکمیل شود و باند برگشت، جاده موجود کندوان باشد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور درباره آخرین وضعیت عملیات اجرایی منطقه ۲ آزادراه تهران اظهار کرد: پیرو توافقی که پس از اتمام و بهرهبرداری از منطقه یک آزادراه تهران-شمال بین دولت و بنیاد مستضعفان به عنوان شریک دولت در این پروژه انجام شد، مقرر شد در منطقه ۲ آزادراه تهران-شمال در گام اول یک باند (باند رفت) ساخته شود و زیر بار عبور ترافیک برود و سپس باند برگشت ساخته شود.
خادمی با بیان اینکه منطقه ۲ آزادراه تهران-شمال یکی از سختترین مناطق این آزادراه از نظر اجرای فعالیتهای عمرانی و سازهای است، افزود: در این منطقه، ۹۲ درصد مسیر پل و تونل است و ۸۵ درصد مسیر از داخل تونل میگذرد؛ بنابراین سازههای بسیار سنگینی در حال احداث است.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: عملیات اجرایی منطقه ۲ آزادراه تهران - شمال، پیش از اتمام منطقه یک، آغاز شده بود و پیمانکاران در آن منطقه مستقر شده بودند و طی هماهنگی وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مستضعفان، پیمانکاران کار میکردند، اما با بهرهبرداری از منطقه یک، کار در منطقه دو تسریع شد.
خادمی با بیان اینکه آزاد راه تهران شمال و منطقه دوم این آزاد راه در ۳ اولویت اجرایی به بهره برداری خواهد رسید، گفت: اولویت اول این پروژه که امیدواریم تا مرداد به بهره برداری برسد افتتاح تونل البرز به طول ۶ و نیم کیلومتر که یکی از بزرگترین تونلها در آزاد راههای داخلی کشور و طولانیترین تونل در خاورمیانه است.
او ادامه داد: هم اکنون یکی از اصلیترین گرههای پیشرفت فیزیکی در قطعه دوم آزاد راه تهران - شمال تونل البرز بود که هم اکنون پیشرفت فیزیکی آن به ۹۶.۵ کیلومتر رسیده است.
مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه فازِ اول باند رفت در منطقه ۲ شامل تونل البرز شرقی و اتصال دهنده شمالی و جنوبی آن به جاده چالوس به طول ۹ کیلومتر و اتصال شمال و جنوب تونل البرز است که ۵ کیلومتر از مسیر فعلی جاده چالوس را کوتاه میکند، افزود: با افتتاح این فاز قسمت صعب العبور جنوب و شمالِ تونل کندوان از مدار خارج میشود و مسیر ایمن خواهد شد.
مدیرعامل شرکت آزادراه تهران-شمال ادامه داد: پیشرفت فیزیکی قطعه یک از باند رفت در منطقه ۲ آزادراه تهران-شمال حدود ۹۱ درصد است و پیشبینی میکنیم تا مرداد به بهرهبرداری برسد.
خادمی اظهار کرد: مسیر رفت این بخش از آزاد راه به گونهای است که مردم در هنگام رفت از مسیر تونل استفاده خواهند کرد و در هنگام برگشت از مسیر کندوان استفاده خواهند کرد؛ بنابراین بسیاری از گردنهها و درههای پر پیچ خطرناک را دور خواهیم زد و مسیر در این بخش بسیار کوتاهتر خواهد شد.
او در پایان بیان کرد: در مرداد ماه مسیر اصلی تونل و راههای منتهی به آن به بهره برداری خواهد رسید.
انتهای پیام/
از هر کیلومتر آزاد راهی که زده میشه همه ی مردم ایران باید خوشحال باشن چون متعلق به همه ی مردم ایران هست
حالا فرقی نمیکنه شمال جنوب شرق یا غرب
البته اگر گلایه ای داریم تخریب نکنیم و پیشنهاد بدیم
خود مردم جنوب هم اگر بخان برن مسافرت به شهرهای شمالی از کجا میخان برن ؟ پرواز که نمیکنن بالاخره باید از همین مسیر برن
پس بیایید همه با هم برای آبادانی تک تک جای جای ایران تلاش کنیم ....
پیشرفت فیزیکی را معمولا به درصد بیان می کنند
سواحل طلایی مکران سواحل ثروت و تجارت و ترانزیت و توریسم و صنعت میتوانند باشند و از زیباترین شهرها و مناطق جهان
وجدانن برای مردم سیستان و بلوچستان آبرسانی کردید؟
چه خبر هست این همه پول و هزینه ...
جناب آقای رئیسی این
پول نفت گچساران کهگلویه که جنگلهای آن در حال سوختن هست... و مردمش در شیراز دنبال دکتر و جوانها در عسلویه دنبال کار...
مدیر عزیز Yjc بزن حتما شما مرد هستی
چرا امکانات در کل کشور با عدالت توزیع نمیشه؟
همون مالیات که تهرانی میده منم تو خوزستان میدم ولی فقط واسه تهرانی ها خرج میشه.