معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: طولانی‌ترین تونل آزاد راهی کشور و خاورمیانه به طول ۶.۵ کیلومتر تا مرداد ماه افتتاح می‌شود.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، آزادراه ۱۲۳ کیلومتری تهران-شمال پروژه‌ای مشارکتی است که با پیمانکاری و تأمین مالی ۵۰ درصدی بنیاد مستضعفان و همچنین ۵۰ درصدی دولت در حال ساخت است.

طبق قرارداد اولیه درآمد حاصل از عوارضی این آزادراه به بنیاد مستضعفان تعلق می‌گیرد تا در کنار نگه داری آن، بخشی از درآمد به عنوان بازگشت سرمایه‌گذاری لحاظ شود.

این آزادراه که حدود ۳۵ سال از آغاز اجرای آن می‌گذرد، در سال‌های دور درگیر مشکلات مالی و البته اختلافات زیادی بود، خصوصا اختلاف بین دو شریک پروژه که همین امر موجب زمان بر شدن اجرای آن شد.

اما در دولت‌های نهم و دهم بود که این اختلافات تا اندازه‌ای کاهش یافت و به تدریج با تأمین منابع مالی و اهتمام طرفین مشارکت برای تکمیل این مسیر آزادراهی، روند اجرایی این ابرپروژه عمرانی کشور به تدریج تسریع شد و در همان دولت دهم منطقه ۴ آزادراه ساخته شد و به بهره‌برداری رسید.

این پروژه آزادراهی، به هر حال کلید خورده بود و اعتباراتی به آن اختصاص یافته بود و ضرورت داشت که تکمیل شود.

از سوی دیگر محور فعلی کندوان از نظر قدمت ساخت، پیچ و خم‌های متوالی به دلیل وضعیت توپوگرافی منطقه از نظر کوهستانی بودن  و با توجه به ظرفیت محور، پاسخگوی این حجم تردد نیست و در اغلب تعطیلات، مسافران از این جاده خاص کشورمان، استفاده می‌کنند که موجب بروز ترافیک‌های طولانی و ممتد در این محور می‌شود و البته برخی نقاط این محور هم به عنوان نقاط پرحادثه مطرح می‌شوند.

به نظر می‌رسد این محور پس از تکمیل بیش از اینکه یک محور مواصلاتی اتصال پایتخت به شمال تهران باشد، از نظر شرایط آب و هوایی و زیبایی مسیر، به یک محور گردشگری تبدیل شود.

در همین رابطه  با توجه به آنکه یکی از طولانی ترین بخش‌های  قطعه دوم آزاد راه تهران - شمال تا چند روز آینده به بهره برداری می‌رسد  با معاون وزیر راه وشهرسازی گفت و گویی را انجام دادیم.

 ۹۲ درصد مسیر منطقه ۲ آزاد راه تهران - شمال پل و تونل است

خیر الله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه منطقه ۲ آزادراه تهران-شمال حد فاصل دو آب شهرستانک - پل زنگوله به طول تقریبی ۲۵ کیلومتر است؛ تونل‌های بلند البرز هر یک به طول ۶ هزار و ۳۵۰ متر در این منطقه قرار می‌گیرد، در این منطقه ۹۵ درصد مسیر شامل پل و تونل است، افزود: با اجرای این منطقه، طول مسیر جاده فعلی کرج - چالوس حدود پنج کیلومتر کوتاه‌تر می‌شود، اما موجب ارتقای ایمنی مسیر و افزایش سرعت سیر خواهد شد.

او بیان کرد: منطقه ۲ آزادراه هم اکنون در حال احداث است و همان طور که گفته شد، بنیاد و دولت توافق کرده‌اند یک باند این مسیر فعلا تکمیل شود و باند برگشت، جاده موجود کندوان باشد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور درباره آخرین وضعیت عملیات اجرایی منطقه ۲ آزادراه تهران اظهار کرد: پیرو توافقی که پس از اتمام و بهره‌برداری از منطقه یک آزادراه تهران-شمال بین دولت و بنیاد مستضعفان به عنوان شریک دولت در این پروژه انجام شد، مقرر شد در منطقه ۲ آزادراه تهران-شمال در گام اول یک باند (باند رفت) ساخته شود و زیر بار عبور ترافیک برود و سپس باند برگشت ساخته شود.

خادمی با بیان اینکه منطقه ۲ آزادراه تهران-شمال یکی از سخت‌ترین مناطق این آزادراه از نظر اجرای فعالیت‌های عمرانی و سازه‌ای است، افزود: در این منطقه، ۹۲ درصد مسیر پل و تونل است و ۸۵ درصد مسیر از داخل تونل می‌گذرد؛ بنابراین سازه‌های بسیار سنگینی در حال احداث است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: عملیات اجرایی منطقه ۲ آزادراه تهران - شمال، پیش از اتمام منطقه یک، آغاز شده بود و پیمانکاران در آن منطقه مستقر شده بودند و طی هماهنگی وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مستضعفان، پیمانکاران کار می‌کردند، اما با بهره‌برداری از منطقه یک، کار در منطقه دو تسریع شد.

خادمی با بیان اینکه آزاد راه تهران شمال و منطقه دوم این آزاد راه در ۳ اولویت اجرایی به بهره برداری خواهد رسید، گفت: اولویت اول این پروژه که امیدواریم تا مرداد به بهره برداری برسد افتتاح تونل البرز به طول ۶ و نیم کیلومتر که یکی از بزرگ‌ترین تونل‌ها در آزاد را‌ه‌های داخلی کشور و طولانی‌ترین تونل در خاورمیانه است.

 پیشرفت فیزیکی منطقه ۲ به ۹۶.۵ کیلومتر رسیده است

او ادامه داد: هم اکنون یکی از اصلی‌ترین گره‌های پیشرفت فیزیکی در قطعه دوم آزاد راه تهران - شمال تونل البرز بود که هم اکنون پیشرفت فیزیکی آن به ۹۶.۵ کیلومتر رسیده است.

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور با بیان اینکه فازِ اول باند رفت در منطقه ۲ شامل تونل البرز شرقی و اتصال دهنده شمالی و جنوبی آن به جاده چالوس به طول ۹ کیلومتر و اتصال شمال و جنوب تونل البرز است که ۵ کیلومتر از مسیر فعلی جاده چالوس را کوتاه می‌کند، افزود: با افتتاح این فاز قسمت صعب العبور جنوب و شمالِ تونل کندوان از مدار خارج می‌شود و مسیر ایمن خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آزادراه تهران-شمال ادامه داد: پیشرفت فیزیکی قطعه یک از باند رفت در منطقه ۲ آزادراه تهران-شمال حدود ۹۱ درصد است و پیش‌بینی می‌کنیم تا مرداد به بهره‌برداری برسد.

خادمی اظهار کرد: مسیر رفت این بخش از آزاد راه به گونه‌ای است که مردم در هنگام رفت از مسیر تونل استفاده خواهند کرد و در هنگام برگشت از مسیر کندوان استفاده خواهند کرد؛ بنابراین بسیاری از گردنه‌ها و دره‌های پر پیچ خطرناک را دور خواهیم زد و مسیر در این بخش بسیار کوتاه‌تر خواهد شد.

او در پایان بیان کرد: در مرداد ماه مسیر اصلی تونل و راه‌های منتهی به آن به بهره برداری خواهد رسید.

 انتهای پیام/

برچسب ها: آزاد راه ، حمل ونقل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۸ ۲۸ تير ۱۴۰۰
تا وقتی تنگ نظری ها در این مملکت هست و همه به فکر خودشون باشن این مملکت درست نمیشه
از هر کیلومتر آزاد راهی که زده میشه همه ی مردم ایران باید خوشحال باشن چون متعلق به همه ی مردم ایران هست
حالا فرقی نمیکنه شمال جنوب شرق یا غرب
البته اگر گلایه ای داریم تخریب نکنیم و پیشنهاد بدیم
خود مردم جنوب هم اگر بخان برن مسافرت به شهرهای شمالی از کجا میخان برن ؟ پرواز که نمیکنن بالاخره باید از همین مسیر برن
پس بیایید همه با هم برای آبادانی تک تک جای جای ایران تلاش کنیم ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۷ ۲۲ تير ۱۴۰۰
غرب و جنوب وشرق جزء این مملکت نیستن؟! فقط چسبیدن به شمال... جوابش راحته، چون مسئولین اونجا ملک دارن....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۵ ۲۳ تير ۱۴۰۰
اره دیگه راه رسیدن خودشون به ویلاهای شمال رو راحت و هموار می کنن غرب وشرق و جنوب با جاد ه های طولانی و پر از پیچ و خم هیچ
Iran (Islamic Republic of)
سیامک
۱۹:۵۷ ۲۲ تير ۱۴۰۰
پیشرفت فیزیکی منطقه ۲ آزاد راه تهران - شمال به ۹۶.۵ کیلومتر رسیده است!!!
پیشرفت فیزیکی را معمولا به درصد بیان می کنند
Iran (Islamic Republic of)
Bakhtiyari
۱۹:۵۴ ۲۲ تير ۱۴۰۰
ابر شاهراه چابهار به سمنان با چندین باند و لاین و با حداقل سرعت سیصد کیلومتر درساعت میتواند رونق تجارت و ترانزیت و توریسم را بالا ببرد و شهرها و ابرشهرهای بزرگ ایران را به دروازه های جهانی ارتباط دهد و کریدور شمال و جنوب و شرق و غرب را هم رونق دهد.
سواحل طلایی مکران سواحل ثروت و تجارت و ترانزیت و توریسم و صنعت می‌توانند باشند و از زیباترین شهرها و مناطق جهان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۰ ۲۲ تير ۱۴۰۰
پایان این آزادراه یعنی نابودی شمال . دیگه طرف خونه تو شمال میگیره صبح برای رفتن سرکار میاد تهران ظهر برمیگرده خونش تو شمال .
وجدانن برای مردم سیستان و بلوچستان آبرسانی کردید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۱ ۲۲ تير ۱۴۰۰
با چه رویی انقدر راحت اعلام میکنید 35 سال طول کشیده
Iran (Islamic Republic of)
Bm.soq
۱۶:۵۲ ۲۲ تير ۱۴۰۰
سلام

چه خبر هست این همه پول و هزینه ...
جناب آقای رئیسی این
پول نفت گچساران کهگلویه که جنگل‌های آن در حال سوختن هست... و مردمش در شیراز دنبال دکتر و جوانها در عسلویه دنبال کار...

مدیر عزیز Yjc بزن حتما شما مرد هستی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۷ ۲۲ تير ۱۴۰۰
ای خدا جاده های ما خراب و پر از پیچ بعد اونوقت هزاران میلیارد تومان برای عشق و حال تهرانی ها خرج می شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۹ ۲۲ تير ۱۴۰۰
از اتوبان حرم تا حرم چه خبر؟فقط جاده برای ۶۶درصدی درست کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۶ ۲۲ تير ۱۴۰۰
دراین مسیر، چقدر طبیعت راتخریب کردید!!؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۸ ۲۲ تير ۱۴۰۰
نابودی محیط زیست و تحمیل میلیاردها هزینه به بیت المال که سهم همه مردم ایران است برای زودتر رسیدن مرفهین بی درد تهرانی به ویلاهای لوکس شان در شمال
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۸:۲۵ ۲۲ تير ۱۴۰۰
تاچشمت دربیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۵ ۲۲ تير ۱۴۰۰
خوزستان نه آب داره نه هوا نه امکانات اونوقت تهران فقط به فکر عشق و حال و شمال رفتن هستند .
چرا امکانات در کل کشور با عدالت توزیع نمیشه؟
همون مالیات که تهرانی میده منم تو خوزستان میدم ولی فقط واسه تهرانی ها خرج میشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۳ ۲۲ تير ۱۴۰۰
دم بنیاد گرم که بالاخره این کارو داره انجام میده ولی یک سوال دارم؛ بنیاد مستضعفان برای مستضعفان دقیقاً چه کاری انجام میده؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۴ ۲۲ تير ۱۴۰۰
ای درود به شرفت،گل گفتی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۹ ۲۲ تير ۱۴۰۰
این پروژه رو از اول میدادین دست بنیاد ، زودتر ازینا تحویل داده بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۹ ۲۲ تير ۱۴۰۰
خاک توسرتون، مردم سیستان و بلوچستان گاز ندارند و شما بودجه مملکت برای عشق و حال شمال خرج می کنید!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۱ ۲۲ تير ۱۴۰۰
مردم سیستان و بلوچستان گاز هم که نداشته باشند ، تربیت دارند و به دیگران توهین نمی کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۹ ۲۲ تير ۱۴۰۰
چرا مدرسه برای ثبت نام کمک به مدرسه اجباری می گیرند،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۳ ۲۲ تير ۱۴۰۰
کنار دریا ،جوج بزنند، علی برکت الله.
آخرین اخبار