غلامحسین دغاغله مدیرکل دفتر حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در گفت و گو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه ما بر اساس تکلیف ذاتی خود اقدام به جا به جایی و حمل کالا از بنادر مختلف کشور میکنیم، گفت: متاسفانه اتهامات مختلفی مبنی بر کوتاهی کامیونداران برای حمل کالا به ما وارد میشود که تمامی آنها را رد میکنیم.
او با بیان اینکه اوج فعالیت ما در بندر امام خمینی(ره) سه ماه پایانی سال و نیمه دوم سال است، گفت: در سال گذشته با وجود آنکه باید ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه کامیون اقدام به حمل کالا و جابهجایی میکردند، اما به دلیل مشکلاتی که گمرک در ترخیص کالا انجام داد، تنها ۱۴۰۰ دستگاه کامیون اقدام به جابهجایی کالا کردند و کامیونداران ما حدود ۷ تا ۱۰ روز خواب و معطلی برای بارگیری کالا داشتند، اما با این حال ما همچنان فعالیت خود را در جابهجایی و حمل کالا به ویژه کالاهای اساسی ادامه میدهیم.
مدیرکل دفتر حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای توضیح داد: از ابتدای سال با توجه به مشکلاتی ویژهای که در این حوزه وجود داشت، اما حدود ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالای کشاورزی تنها از استان خوزستان حمل کردهایم که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۳۰ درصدی داشته است که این کالاها شامل چغندر، گندم، جو و ذرت و بخش عمدهای از آنها کالای اساسی بوده که طبق برنامهریزیهای صورت گرفته این بارها به طور معمول جابهجا میشود.
دغاغله توضیح داد: حدود ۲ هزار و ۱۰۹ دستگاه کامیون تنها روز گذشته از بندر امام خمینی(ره) کالا را جابهجا کرده این در حالی است که میزان جا به جایی کالا به طور معمول در روز جمعه ۵۰ درصد کاهش مییابد، اما ما ۲هزار و ۵۰۰ دستگاه کامیون را جابهجا کردهایم و در روز پنجشنبه هم ۲هزار و ۸۳ دستگاه کامیون در بنادر اقدام به جابهجایی و حمل کالا کردهاند.
مدیرکل دفتر حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای با اشاره به اینکه مشکل اصلی در حمل و جابهجایی کالا شرایط ترخیص و طولانی شدن مدت زمان در روند ترخیص کالا است، گفت: گمرک باید روند ترخیص کالا را در بنادر تسهیل کند و باید مشکلات موجود در این حوزه را برای کامیون داران رفع کند؛ چرا که بسیاری از رانندگان ما در شرایط آب و هوایی بسیار گرم بندر امام همواره پایه کار ایستاده و اقدام به جابهجایی کالا و ترخیص آنها میکنند.
دغاغله تصریح کرد: در حال حاضر روند پرداخت کرایه به کامیون داران به موقع انجام میشود و هیچ مشکلی در این بخش وجود ندارد.
او بیان کرد: سال گذشته ۵۰۰ میلیون تن کالا در کشور جابهجا کردیم که از این میزان ۲۰ تا ۲۵ میلیون تن که حدود ۴ درصد است؛ مربوط به کالای اساسی است. بنابراین ما میتوانیم ۵۰۰ میلیون تن کالا را جابهجا کنیم، اما نمیتوانیم ۲۵ میلیون تن کالای اساسی را حمل و جابهجا کنیم.
مدیرکل دفتر حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای اظهار کرد: ۲ هزار دستگاه از ابتدای سال کالای اساسی از جمله چغندر و گندم را جابهجا کردهاند و از ابتدای سال ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تن کالا جابهجا شده که سه میلیون و ۹۰۰ هزار تومان مربوط به بندر امام و مابقی مربوط به سایر بنادر از جمله بندر شهید رجایی است.
او در پاسخ به این سوال که اعلام میکنند افزایش قیمت کرایه باعث افزایش قیمت اقلام و کالا شده است، گفت: ما به هیچ عنوان کرایه کامیونداران را گران نکردهایم و تنها در ابتدای سال که ۳۰ درصد کرایه براساس تن کیلومتر را افزایش دادهایم.
براساس این گزارش در هفته گذشته هم جلسه بررسی چگونگی حمل کالای اساسی از بندر امام خمینی (ره) برگزار شده بود که در آن جلسه اعلام شد که حمل کالای اساسی با برداشت محصولات کشاورزی از جمله گندم، تره بار، کلزا و چغندرقند در خوزستان و استانهای همجوار افزایش یافته است.
در آن جلسه دغاغله اعلام کرد که اولین اقدام از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای برای حمل به موقع کالاهای اساسی، انتشار فراخوان اعزام ناوگان ویژه جابهجایی کالای اساسی در سراسر کشور، تشکیل ستاد حمل کالاهای اساسی در ستاد و استانهای مهم از جمله استان خوزستان به منظور نظارت بر روند حمل این کالاها و حضور عملیاتی مدیران ستادی در استان خوزستان به دستور ریاست سازمان بود.
مدیرکل دفتر حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای با اشاره به تشکیل جلسه با دست اندرکاران حمل بار و صاحبان کالا در استان خوزستان، بیان کرد: در این جلسه مقرر شد که تعیین مقصدهای کالاهای اساسی از سوی صاحبان کالا بر اساس اولویت بندیها صورت گیرد.
دغاغله ادامه داد: خط آزاد کردن حمل کالای اساسی در پایانه بار بندر امام خمینی (ره) از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای نیز از دیگر تصمیمهای اتخاذ شده است که با این کار فرایندهای حضور کامیونها در پایانه بار این بندر برای گرفتن مجوز بارگیری از سوی سازمان به حداقل میرسد.
او بیان کرد: با خط آزاد کردن، کامیون بلافاصله پس از ورود به پایانه بار بندر امام خمینی (ره) و انتخاب بار، مستقیم برای بارگیری به اسکله بندر اعزام میشود.
انتهای پیام/