سازمان جهانی بهداشت از پیشروی طالبان در افغانستان و احتمال تحت تاثیر قرار گرفتن خدمات رسانی بهداشتی در این کشور ابراز نگرانی کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، یک مسئول سازمان جهانی بهداشت هشدار داد پیشروی سریع گروه طالبان در افغانستان‏ این بیم را بوجود می‌آورد که دسترسی به درمان برای مردمی که طی دهه‌ها از درگیری‌ها آسیب دیده اند و با شیوع کرونا و خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کنند، دشوار شود.

بر این اساس، ریک برنان، مدیر منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت در شرق مدیترانه و مسئول در افغانستان که از طریق ویدیو کنفرانس در کنفرانس خبری سازمان ملل متحد در ژنو حضور داشت، گفت «اوضاع افغانستان به شدت نگران کننده و بسیار متغیر است».

در حالی که طالبان مدعی است کنترل ۸۵ درصد از سرزمین‌های افغانستان را به دست دارد و نیرو‌های آمریکایی برای ترک کامل افغانستان آماده می‌شوند‏، این مسئول سازمان جهانی بهداشت تصریح کرد: «ما یقینا درباره بدتر شدن دسترسی به درمان بسیار نگرانیم».

هرچند سازمان جهانی بهداشت تماس مستقیم با طالبان ندارد و گفتگویی با طالبان برقرار نکرده است، برنان تأکید کرد سازمان جهانی بهداشت برعکس درخواست‌هایی را از طرف برخی مناطق تحت کنترل طالبان دریافت کرده است که در آن از کادر درمان خواسته شده برای تداوم کار دستگاه‌های بهداشتی در محل بمانند.

وی خاطرنشان کرد: برنامه واکسیناسیون فلج اطفال توانست ادامه پیدا کند و من بر این باورم این بستری برای ادامه درمان‌ها فراهم کند. اما اوضاع روز به روز تغییر می‌کند و ما بسیار نگرانیم. حملات طالبان در بحبوحه موج سوم کرونا و در حالی که عده بسیار کمی و حدود چهار درصد واکسینه شده بودند آغاز شد.

برنان گفت: براساس آمار رسمی، ۵۵۶۱ نفر بر اثر کووید ۱۹ در افغانستان جان باخته و ۱۳۱ هزار و ۵۸۶ نفر مبتلا شده اند. با این حال، این آمار به شکل قابل توجهی کمتر از میزان واقعی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.