رئیس ستاد ارتش انگلیس مدعی شد با خروج نیرو‌های خارجی از افغانستان، در این کشور جنگ داخلی به وقوع خواهد پیوست.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، «نیک کارتر» رئیس ستاد ارتش انگلیس، مدعی شد با خروج کامل نیرو‌های خارجی از افغانستان، در این کشور احتمال «جنگ داخلی» بالا خواهد بود.

کارتر در سخنانی ادعا کرد: «با خروج آمریکا و متحدانش از افغانستان شاهد فرهنگ جنگ‌سالاری خواهید بود و احتمال دارد نهاد‌هایی مانند نیرو‌های امنیتی در مقابل صفوف قومیتی یا قبیله‌ای قرار گیرند.»

این مقام انگلیسی در بخشی دیگر مدعی شد: «چنانچه چنین اتفاقی بیفتد، به نظرم طالبان کنترل بخش‌هایی از افغانستان را در دست بگیرد، البته نخواهد توانست به کنترل تمام کشور برسد.»

ساعاتی پیش «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس، با صدور بیانیه‌ای به نمایندگان پارلمان این کشور اعلام کرد که دولت انگلیس به حضور ۲۰ ساله نیرو‌های این کشور در افغانستان خاتمه داده است.

او در بخشی از سخنان خود گفت: «برخی می‌خواستند بدانند چه زمانی بهترین زمان برای خروج نیرو‌های خارجی است، از نظر من هیچ وقت برای این اقدام خوب نیست. من می‌خواهم که سازمان ناتو علی‌رغم خروج نیرو‌های خارجی از افغانستان همچنان بر کابل کنترل داشته باشد.»

نیرو‌های انگلیسی در سال ۲۰۱۴ به مشارکت در عملیات رزمی در افغانستان خاتمه دادند، اما به‌عنوان بخشی از ۷ هزار و ۵۰۰ نیروی ناتو در این کشور ماندند.

در کل ۴۵۴ نیروی انگلیسی در افغانستان جان خود را از دست داده‌اند که بیش از ۴۰۰ نفر آن‌ها درنتیجه اقدامات خصمانه کشته شده‌اند. در جنگ افغانستان هزاران نفر ازجمله بیش از ۵۰ هزار غیرنظامی افغان و ۲ هزار و ۳۰۰ نیروی آمریکایی نیز کشته شده‌اند.

وزرای انگلیسی این هفته در نشست شورای امنیت ملی به تصویب رساندند که انگلیس سفارت خود در کابل را باز نگاه دارد. ملاحظاتی وجود دارد که آیا نیرو‌های انگلیسی برای محافظت از این سفارت‌خانه در افغانستان باقی خواهند ماند یا نه، اما به گفته منابع در حال حاضر این وظیفه برعهده پیمانکاران خواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار