به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، حسینعلی مقصودی مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: این استان، استانی کوهستانی است بنابراین راهسازی در آن دشوار است، اما با این حال اقدامات خوبی انجام شده و هم اکنون نیز پروژههای راهسازی زیادی در استان فعال است.
او افزود: حدود ۱۴۰ کیلومتر پروژه بزرگراهی در استان در حال ساخت است که امسال برای افتتاح ۶۰ کیلومتر از آن برنامهریزی شده است.
بیشتر بخوانید
مقصودی اضافه کرد: این بزرگراهها شامل کمربندی شمالی شهرکرد، شش کیلومتر از محور بنداران، شش کیلومتر از محور به دهاقان، ۱۱ کیلومتر از مسیر شهرکرد به بروجن، ۱۵ کیلومتر بروجن به لردگان و حدود سه تا چهار کیلومتر شهرکرد به سمت شلمزار میشود.
او گفت: محور شهرکرد و بروجن به لردگان حدود ۱۴۰ کیلومتر طول دارد و احداث آن از سال ۸۷ شروع شده است. بیش از ۳۵ هزار وسیله نقلیه در روز از این محور تردد میکنند و بخشی از ترانزیت مرکز به جنوب کشور از این مسیر انجام میشود.
مقصودی اظهار داشت: چهارمحال و بختیاری بین استانهای اصفهان و خوزستان قرار گرفته است و همیشه ترانزیت مصالح و کالا بین این استانها از مسیر چهارمحال و بختیاری انجام میشود. این مساله باعث شده زیرساختهای جادهای از بین برود و تصادفات زیادی در محور رخ دهد.
او تصریح کرد: این محور یکی از محورهای پرتردد و پرحادثه است. تقریبا ۸۰ تا ۸۵ درصد محور به صورت چهار خطه درآمده است.
مقصودی افزود: این مناطق، نقاط کوهستانی بسیار سختی بوده که اکنون کار در بخشی از محور شهرکرد تا لردگان تقریبا انجام شده است. اما از لردگان به بعد گره کوری قرار دارد که لازم است وزارت راه و شهرسازی تدبیر سریع و عاجلی برای این محدوده داشته باشد تا این ترافیکی که از این استان عبور میکند با ایمنی بالاتر و با سلامتی استفاده کنندگان و مجاوران جاده همراه باشد.
او اضافه کرد: هفت دستگاه تونل به طول حدود ۱۱ کیلومتر و هفت دستگاه پل نیز در محورهای این استان در دست ساخت قرار دارد. اکنون به طور کل حدود ۸۰۰ میلیارد تومان قرارداد در حوزه ساخت راه در استان فعال است. اعتبار مصوب امسال این اداره کل برای این طرحها به اضافه راهآهن اصفهان به شهرکرد نیز حدود ۸۲۰ میلیارد تومان است.
مقصودی تصریح کرد: پروژه مهم راهآهن اصفهان به شهرکرد به طول ۹۲ کیلومتر که از سال ۱۳۹۱ شروع شده بود و تا سال ۹۸ حدود ۱۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشت، اما در دو سال اخیر توجه زیادی معطوف به این پروژه شده، به طوری که در این دو سال پیشرفت زیرسازی این خط به ۵۱ درصد رسیده است.
او اظهار داشت: در این مسیر ۱۵ دستگاه تونل به طول تقریبی ۵.۲ کیلومتر قرار دارد و این نشان از سختی ساخت این راهآهن دارد. با این حال قرار است تا پایان امسال زیرسازی این خط تمام شود و سال آینده ریلگذاری آن انجام شود.
مقصودی ادامه داد: امسال ۳۲۵ میلیارد تومان اعتبار مصوب راهآهن است. از سوی دیگر چند طرح مهم حوزه راهی شامل محور شهرکرد و بروجن به لردگان، محور شهرکرد به بنداران، شهرکرد و سامان به تیران، فارسان به دشتک، اردل به دوپلان. محور شهرکرد به بازفت و محور فرخشهر به سمت ناوان به علاوه راهآهن مجموعه پروژههای ماست که ۸۲۰ میلیارد تومان امسال اعتبار مصوب آنها است.
انتهای پیام/ع