مسائلی گفت: تاخیر طولانی در پرداخت مطالبات شرکت‌های تولیدی و پیمانکاری در حوزه توزیع و کاهش ارزش واقعی مبالغ پرداختی از اصلی‌ترین مشکلات شرکت‌های تولیدی به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مسائلی عضو هیئت مدیره سندیکای صنعت برق در نشست خبری امروز خود در خصوص چالش‌های حوزه قراردادها و توزیع برق به موضوعات پیرامون قرارداد تیپ اشاره کرد و گفت: از آخرین ابلاغ قرارداد تیپ توسط مدیرعامل وقت شرکت توانیر بیش‌ از چهار سال می‌گذرد این در حالی است که عدم تمکین شرکت‌های توزیع سراسر کشور به رعایت مفاد قرارداد تیپ ارائه شده  به‌ صورت گسترده مشاهده می‌شود.

مسائلی ادامه داد: علاوه‌ بر مکاتبات و اطلاع‌رسانی‌های انجام‌شده درباره برگزاری مناقصات مغایر با مفاد قرارداد تیپ معاونت هماهنگی توزیع توانیر تاکنون شرکت‌های توزیع نیروی برق ملزم به رعایت قرارداد تیپ نشده‌اند.

عضو هیئت مدیره سندیکای صنعت برق از مهم‌ترین موارد مغایرت با مفاد قرارداد تیپ می‌توان به عدم لحاظ پیش‌پرداخت تعدیل جریمه تأخیر در پرداخت اشاره کرد و افزود: عدم اهتمام معاونت هماهنگی توزیع شرکت توانیر نسبت‌ به رفع نواقص و اصلاح قرارداد تیپ موجود و همچنین انباشت بیش‌ از ۳۰۰ مورد قرارداد متوقف و مشکل‌دار در حوزه توزیع نیروی برق به دلیل عدم رعایت مفاد قرارداد تیپ و انعقاد قراردادهای یک‌طرفه در حوزه توزیع نیروی برق هم مشاهده شده‌ است.

مسائلی تصریح کرد: استفاده نکردن از فهرست بهای پایه توزیع نیروی برق در مناقصات و قراردادهای حوزه توزیع توسط شرکت توزیع نیروی برق صورت‌گرفته که این امر موجب شکل‌گیری مشکلات قراردادی و افزایش تعداد قراردادهای متوقف در این حوزه شده‌ است.

او ادامه داد: ایجاد وحدت رویه در شرکت‌های توزیع سراسر کشور در استفاده از فهرست بهای پایه توزیع نیازمند الزام شرکت‌های توزیع سراسر کشور به استفاده از این فهرست بهاء توسط معاونت هماهنگی توزیع شرکت توانیر است.

او به عدم دریافت مطالبات شرکت‌‌های تولیدی و پیمانکار و شرکت‌های توزیع نیروی برق اشاره کرد و گفت: تاخیر طولانی در پرداخت مطالبات شرکت‌های تولیدی و پیمانکاری در حوزه توزیع و کاهش ارزش واقعی مبالغ پرداختی و عدم تکاپوی تعدیل محاسبه‌شده در جبران خسارات وارد شده به شرکت‌های خصوصی یکی از اصلی‌ترین مشکلات شرکت‌های تولیدی در این حوزه به شمار می‌رود.

عضو هیئت مدیره سندیکای صنعت برق تصریح کرد: عدم وحدت رویه در شرکت‌های توزیع سراسر کشور در بخش امور مالی و شرایط آزادسازی سپرده‌های بیمه و حسن انجام کار پیمانکاران و عدم رعایت بخشنامه‌های تامین اجتماعی و شرایط عمومی پیمان و همچنین عدم تامین منابع مالی به‌منظور پرداخت مطالبات شرکت‌های تولیدی و پیمانکار حوزه توزیع نیروی برق هم از دیگر مشکلات شرکت‌های تولیدی و پیمانکار در این بخش به شمار می‌رود.

مسائلی بیان کرد: شرکت‌های توزیع نیروی برق با توجه به مشکلات مالی خود اقدام به پرداخت مطالبات شرکت‌های تولیدی و پیمانکار به روش تهاتر مطالبات با کالا کرده‌اند که این امر موجب ضرر  ۱۵ تا ۳۰ درصدی شرکت‌های خصوصی شده‌ است.

او به عدم اجرای بخشنامه‌های جبرانی ارز در نوبت دوم و سوم ابلاغ‌ شده توسط سازمان برنامه و بودجه توسط معاونت هماهنگی توزیع توانیر هم اشاره کرد و گفت: با توجه به لازم‌الاجرا بودن بخشنامه جبران آثار ناشی از افزایش نرخ ارز در قراردادهای فاقد تعدیل نوبت دوم و سوم سازمان برنامه و بودجه کشور و نیاز شرکت‌های تولیدی و پیمانکار به استفاده از بخشنامه‌های مذکور در شرایط اقتصادی کنونی صنعت برق اقدامی نسبت‌به اجرای بخشنامه‌های مذکور توسط شرکت‌های توزیع سراسر کشور نشده‌ است و همچنین نگاه دوگانه معاونت هماهنگی توزیع توانیر نسبت‌ به ابلاغ بخشنامه‌های ذکرشده به شرکت‌های توزیع سراسر کشور و ابطال آن موجب تشدید وضعیت موجود شده‌ است.

او تاکید کرد: به صورت کلی عدم وحدت رویه در امور مشترک شرکت‌های توزیع سراسر کشور از مهم‌ترین مشکلات مدیریتی در حوزه توزیع نیروی برق است که شامل عدم وحدت رویه در استفاده از بخشنامه‌های سازمان برنامه و بودجه استفاده از فهرست بهای پایه توزیع و قرارداد تیپ و استفاده از روش‌های تعدیل متفاوت و منحصربه‌فرد هر شرکت توزیع است.

او اظهار کرد: برگزاری مناقصات در گروه‌های کالایی یا خدماتی غیرمرتبط و همچنین علاوه‌ بر بارگذاری الکترونیکی مدارک شرکت در مناقصه نیاز به ارسال مدارک به‌ صورت فیزیکی است که این امر موجب زمان‌بر شدن شرکت در مناقصات و اهتمام مدت زمان مجاز شرکت در مناقصه است.

او بیان کرد: با توجه به مشکلات ذکر شده در حوزه توزیع نیروی برق و تجربه مشکلات ناشی از همکاری شرکت‌های توزیع نیروی برق و شرکت‌های تولیدی و پیمانکار بخش خصوصی در سال‌های اخیر و عدم مدیریت کارآمد موجب کاهش معنادار شرکت‌ها و تعداد شرکت‌های فعال معتبر در این حوزه شده‌ است و این امر در سال‌های آینده می‌تواند موجب آسیب شبکه توزیع نیروی برق در طولانی‌مدت شود.

او با اشاره به اینکه امیدواریم  دولت جدید در حوزه اجرایی شدن قراردادهای تیپ اقدامات لازم را در دستور کار خود قرار دهد، گفت: در صورتی که دولت همکاری خود را بخش خصوصی در این بخش به مرحله اجرایی و عملیاتی شدن برساند؛ ما شاهد بهبود وضعیت صنعت برق در کشور خواهیم شد.

مسائلی اظهار کرد: امیدواریم هرچه سریع‌تر اقدامات لازم را دولت جدید در اجرایی شدن قرارداد تیپ انجام دهد.

او در پایان یاد آور شد: افزایش ظرفیت تولید برق، متنوع‌سازی سبد عرضه و تغییر مدل کسب‌وکار تولید مصرف برق، بهینه‌سازی مصرف برق، اصلاح منحنی بار شبکه برق، نوسازی شبکه بهینه‌سازی مصرف و همچنین توسعه تجدیدپذیرها و تولید برق از راهبردهای جلوگیری از خاموشی‌ها به شمار می‌رود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار